آجیده دوزی یا پنبه دوزی چیست؟
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۰۸/۱۱ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان, سوغاتی های کرمان | 2,227 views
آجیده دوزی

در این مطلب به معرفی نوعی دوخت سنتی ایرانی با نام آجیده بافی خواهیم پرداخت. آجیده بافی قدمتی کهن دارد و در کرمان جزو سوغات است و بسیاری از زنان کرمانی این نوع دوخت را بلد هستند.

پنبه دوزی یا آجیده دوزی نوعی از رودوزی های معروف ایرانی است که سبک خاص خود را دارد و در کرمان این نوع دوخت محبوب تر است. آجیده دوزی ریشه ی عمیقی در هنرهای سنتی ایران دارد.  قدیمی ترین مدرک مربوط به این هنر، مربوط به زمان هخامنشیان است به این علّت که قسمت زیرتسمه های تیردان های عصر هخامنشی با یک لایه پارچه پنبه دوزی شده بوده و آستر داده می شد تا سنگینی وزن آن باعث آزار شانه ی فردی که آن را حمل می کند نشود.

آجیده دوزی

این نوع دوخت اغلب برای تزیین رو بالشی، لحاف، رو تختی، البسه، کلاه های درویشی، بقچه سوزنی ( نوعی زیراندازاست که در زمان های گذشته وقتی به حمام می رفتند با خود حمل می کردند و می برند و بعد از حمام برای پوشیدن لباس ها آن را زیر پای خود می انداختند تا آب چکه نکند و سر نخورند، سجاده، روانداز و … نیز از دیگر کاربرد های آجیده دوزی است. همچنین نقوش مختلفی توسط این دوخت روی پارچه ایجاد می شود.

با روی کار امدن  در حال حاضر پارچه هایی از جنس بارانی که در داخل آن پشم شیشه گذاشته شده با چرخ های کامپیوتری گلدوزی شده، در بازار آماده به فروش می رسد که می توان از آن استفاده کرد. ولی در بعضی نقاط و کشورها مثل تاجیکستان هنوز هم برای تهیه لباس زمستانی، پالتوهایی بلند که داخل آن با دست پنبه دوزی شده است، استفاده می شود که این پالتوهای بلند بسیار گرم و زیباست و بیشتر طرفداران آم میانسالان و پیر مردها هستند که در فصول سرد مانند زمستان از آن استفاده می کنند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR