احمد بهمنیار کرمانى
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۵ | مرتبط با : مشاهیر کرمان | 2,621 views

احمد بهمنیار استاد، محقق، شاعر، رجل سیاسى و یکى از پنج استاد مشهور دانشگاه تهران در سال ۱۳۰۱ ه .ق در کرمان دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتى را نزد پدرش که از فاضلان نام‏آور کرمان بود، آموخت و از شانزده سالگى کار تدریس را آغاز کرد.

در سال ۱۳۱۹ ه .ق پس از مرگ پدر به یارى برادرش آقا محمد جواد اداره حوزه درس پدر را به عهده گرفت. او در سال ۱۳۲۶ در مدرسه ابراهیم خان، مدرسه چهار کلاسه‏اى بنام تربیت دایر کرد و در بم مدرسه اسلامیه‏اى که بعدها آن را عمادیه نامید،

تأسیس نمود. بهمنیار، در سال ۱۳۲۹ روزنامه دهقان را در کرمان منتشر کرد و مقاله‏هایى در هواخواهى از مشروطیت در آن مى‏نوشت.

در سال ۱۳۳۴ از طرف انگلیسى‏ها به شیراز تبعید و زندانى شد و چهار ماه در زندان بود و در زندان ترکى عثمانى را آموخت. در سال ۱۳۳۵ آزاد شد و به تهران منتقل گردید و در مشاغل مختلف سیاسى و قضایى مشغول به کار شد تا اینکه در سال ۱۳۰۸ ه .ش به خدمات فرهنگى روى آورد. او نخست در دارالفنون و سپس در دارالمعلمین به تدریس پرداخت.

بهمنیار در سال ۱۳۱۳ با تأسیس دانشگاه تهران، به تدریس تاریخ ادبیات در دانشکده معقول و منقول پرداخت و در سال ۱۳۱۵ رسما به مقام استادى دانشکده ادبیات رسید. او در سال ۱۳۲۱ به عضویت فرهنگستان ایران برگزیده شد و در سال ۱۳۳۳ به ریاست انجمن تألیف و ترجمه انتخاب گردید. این محقق گرانمایه تا پایان عمر دست از تحقیق و تدریس برنداشت و تدریس زبان عربى و ادبیات فارسى را در دوره دکترى بر عهده داشت.

بهمنیار در ۱۲ آبان ۱۳۳۴ ه .ش از دنیا رفت و به حسب وصیت، در کربلاى معلى به خاک سپرده شد.

برخى آثار، نوشته‏ها و تألیفات او عبارتند از: تصحیح اسرار التوحید فى مقامات الشیخ ابى سعید، تصحیح التوسل الى الترسل، منتخب اسرار التوحید، صرف عربى در سه دوره، تحفه احمدیه در شرح الفیه ابن مالک، هدیه شرق، مقاله‏اى تحت عنوان «بر حکمت سعدى نتوان خرده گرفت»،

او در تنظیم بعضى فیشها از جمله تفسیر ابوالفتوح با لغت‏نامه دهخدا همکارى داشته است.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR