اکران خاطرات گذشته بر پرده سینمای جیرفت
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۵/۱۱ | مرتبط با : اخبار استان | 949 views

شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان با داشتن جایگاه تاثیرگذار در بخش های مختلف از جمله فرهنگی از داشتن سینما بی بهره است.

به گزارش ایرنا، سه راهی سینما در شهر جیرفت برای مردم این شهر، خیابان و نامی آشناست، اما این فقط نامی بیش نیست.

در این شهر پرشور و نشاط اگر از فردی سراغ سینما را بگیرید همه انگشت اشاره حسرت را به سمت سینمایی نشانه می گیرند که سال های سال گرد و غبار چهره آن را خفته نشان می دهد.

دیگر خبری از آن شور و اشتیاق، هیاهو و صف کشیدن های جوانان و نوجوانان برای تماشای فیلم های روز سینمای ایران در مقابل سینمای شهر دیده نمی شود!

سینمای استقلال تنها سینمای جیرفت بیش از یک دهه است که به خاطره ها پیوسته است و فقط از زبان جوانان دیروز خاطرات رونق دیرینه آن را می شنویم.

یکی از شهروندان جیرفتی که روزگاری از مشتریان پر و پا قرص سینما استقلال جیرفت بود به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی نه چندان دور برای سینما رفتن لحظه شماری می کردیم و حتی در لابلای اوقات مدرسه به دنبال وقتی برای حضور در سینما می گشتیم.

بیژن سلیمانی افزود: امروز با گذر از مقابل سینما استقلال جیرفت فقط خاطرات آن روزها برایم تداعی می شود و حسرت بسته شدن این مکان فرهنگی را می خورم که چرا جوانان ما از وجود سینما بی بهره هستند.

وی از مسوولان و متولیان فرهنگی خواست برای بازگشایی یا ساخت مجدد سینما چاره ای بیندیشند.

یکی دیگر از جوانان دیروز که از مخاطبان و مشتریان ویژه فیلم های سینما استقلال جیرفت بود گفت: امروز دیده می شود که جوانان جیرفتی برای مشاهده فیلم های اکران شده روز، باید به مرکز استان بروند.

محمد افشاری خاطرنشان کرد: در زمان فعالیت سینما استقلال به دلیل ازدحام جمعیت در برخی از اوقات نوبت پیدا نمی شد که به سینما برویم و می بایست برای سانس های بعدی مدتی را در صف سپری کنیم.

وی بیان کرد: من خود شاهد هستم که جوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود حتی به لوح های فشرده غیرمجاز روی می آورند و رونق ماهواره ها در منازل آنان بیشتر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۱۰ سال است که سینما استقلال جیرفت تعطیل شده است.

حجت الاسلام ˈسید احمد حسینیˈ افزود: به خاطر نبود برخی زیرساخت ها، فرسوده و غیر استاندارد بودن ساختمان فعلی، این سینما کاربردی ندارد.

وی ادامه داد: یکسری پیشنهادها برای تعمیر و تجهیز این سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دادیم و برای راه اندازی آن اعلام آمادگی کردیم که این درخواست به معاونت سینمایی وزیر هم ارجاع شد و همچنان منتظر برنامه این معاونت هستیم.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: در این زمینه نیز چند نشست برای اختصاص زمین برای احداث پردیس سینمایی جیرفت برگزار شده که تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی گفت: مالک سینمای فعلی جیرفت به عنوان سرمایه گذار آماده سرمایه گذاری است که امید است در آینده ساخت پردیس سینمایی در این شهرستان محقق شود.

وی با اشاره به گسترش استفاده از ماهواره و دیگر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی، افزود: این موضوع باعث شد که استقبال از سینما در این شهر نیز کاهش یابد که علاوه بر سینمای جیرفت، تنها سینمای شهر کهنوج نیز به همین دلیل تعطیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: برای رفع مشکل نبود سینما در شهرستان های جنوبی استان از جمله جیرفت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان پیشنهاد تجهیز سالن های اجتماعات مجتمع های فرهنگی و هنری در شهرستان ها را به سیستم های دیجیتال داد که خوشبختانه با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این وزارتخانه ۵۰ درصد هزینه برآورد شده برای تجهیز سالن ها به سیستم های دیجیتال سینمایی را که مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون ریال برای هر سالن است تقبل کرده و مابقی آن که ۵۰ درصد باقیمانده است نیز باید توسط استان تامین شود.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: راه اندازی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در سال ۱۳۹۸ در پی عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در سفر به جیرفت مبنی بر ضرورت انجام کار فرهنگی در این منطقه انجام شد که از نتایج مهم آن افزایش تعداد مجتمع های فرهنگی و هنری جنوب کرمان از یک مجتمع به پنج مجتمع بود.

شهرستان جیرفت با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت در ۲۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع است و به دلیل داشتن اهمیت منطقه ای در بخش های مختلفی دارای ادارات کل مستقل است.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

محمدامین در ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ گفته :

خیلی جالب بود واقعا ممنون بابت این اطلاعات



copyright © 2021 , Kermaniec.IR