باغ موزه دفاع مقدس کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۵ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان, موزه ها | 1,078 views

باغ موزه دفاع مقدس یکی از بناهای متاخر کرمان است که می‌کوشد خاطره شجاعت و ایثارگری رزمندگان استان در هشت سال دفاع مقدس را به نمایش بگذارد و بازدید کنندگان این موزه از نزدیک به میراث جوانانی ادای محترم می‌کنند که با آغاز تجاوز عراق به ایران، جان بر کف به ادای وظیفه اسلامی و میهن خود پرداختند.

“محمد‌ پورجواران” مسئول مرکز حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه ثارالله گفت: باغ موزه دفاع مقدس کرمان به عنوان اولین موزه در حوزه دفاع مقدس در کشور، در سال ۱۳۷۷ همزمان با برگزاری اولین اجلاسیه کنگره سرداران و هشت هزار شهید استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به همت سردار قاسم سلیمانی و جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس احداث شد.

وی افزود: این موزه ۲۵۵۰ متر مربع مساحت دارد که شامل بوستان شهدا، موزه روباز و ساختمان اصلی است و همچنین در محوطه این موزه و قبل از رسیدن به ساختمان اصلی تندیس برخی از سرداران شهید دفاع مقدس نصب شده است.

پور جواران تصریح کرد: سردر ورودی موزه به یاد هشت سال دفاع مقدس ۸ ستون دارد که نمایی از عاشورایی بودن دفاع مقدس با پوکه و دست و پرچم به صورت ضریحی ساخته شده که در فضای ورودی موزه قرار دارد. همچنین گنبد موزه به شکل لاله و برگ‌های لاله الهام گرفته شده از بادگیرهای قدیم کرمان است و در تزئین این بنا از مس نیز که نشانی از مهم‌ترین صنعت استان می‌باشد، استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه این موزه ۸ تالار به نام‌های تالار عبرت، آزادی، شقایق، پیروزی، نور، بصیرت، شهدا و ایثار دارد، افزود: درحال حاضر سالن همایش‌ها با ظرفیت گنجایش ۱۰۰۰ نفر در حال ساخت است و همچنین ساختمان موزه دارای سه طبقه است که در آن آثاری از جنگ‌های مهم تاریخ ایران بعد از دوره صفوی شامل عهدنامه، اسناد، نقشه‌ها و تجهیزات نمایش داده شده است و به عنوان مثال در یکی از تالار‌ها اسناد کمک و حمایت کشورهای مختلف به عراق در طول جنگ هشت ساله به نمایش در آمده است.

مسئول مرکز حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه ثارالله استان در ادامه گفت: بخشی از عملیات پیروزمندانه والفجر ۸ به صورت ماکتی به مساحت ۲۵۰ متر مربع در این موزه به تماشا گذاشته شده که با استفاده از نور، صدا، فیلم و توپوگرافی قسمت‌هایی از این عملیات نمایش داده می‌شود.

وی افزود: باغ موزه دفاع مقدس یکی از بناهای متاخر کرمان است که می‌کوشد خاطره شجاعت و ایثارگری رزمندگان استان در هشت سال دفاع مقدس را به نمایش بگذارد و بازدید کنندگان این موزه از نزدیک به میراث جوانانی ادای محترم می‌کنند که با آغاز تجاوز عراق به ایران، جان بر کف به ادای وظیفه اسلامی و میهن خود پرداختند.

پورجواران هدف از ساخت این موزه را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نمایش بخشی از حماسه آفرینی رزمندگان در دوران دفاع مقدس، گرامی داشت یاد و خاطره شهداء و حفظ دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس و انتقال آن به نسل آینده عنوان کرد.

وی اظهار کرد: هر نوع یادمانی که در خصوص دفاع مقدس در هر شهر اجرا می‌شود تاثیر به سزایی در میان مردم می‌گذارد و به صورت خاص هر فردی که از موزه بازدید نموده تحت تاثیر قرار گرفته و به فراخور حال خویش توشه‌ای برداشت نموده، به ویژه رزمندگان دفاع مقدس که بازدید از این مکان تداعی کننده دوران هشت ساله دفاع مقدس برای آنان است.

پورجواران در پایان تصریح کرد: موزه دفاع مقدس کرمان یک بنای عظیم و ماندگار می‌باشد، اما متاسفانه به دلیل نداشتن بودجه کافی جهت نگهداری و ارتقا موزه دفاع مقدس با مشکلات زیادی روبرو است و از آنجایی که این اثر متعلق به این استان می‌باشد از مسئولین انتظار می‌رود در بحث هزینه‌ها و نیز ارائه طرح‌های جدید همکاری لازم را انجام دهند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR