با مجموعه بازارهای کرمان بیشتر آشنا شوید
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۴ | مرتبط با : جاذبه گردشگری | 803 views

پیکره به هم تنیده بازار در مرکز بافت قدیم کرمان با مظاهر زیبایی از ادوار گذشته به یادگار مانده و ویژگی‌های معماری آن ببیندگاننش را متحیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، بازار کرمان یکی از مهمترین بازارهای ایرانی به شمار می‌رود که مجموعه‌های با ارزشی را در خود دارد از جمله مجموعه گنجعلی خان، ابراهیم‌خان، وکیل و… .

بازار میدان ارگ؛ این بخش از بازار غربی‎ترین قسمت بازار کرمان و مانند مستطیل دور محوطه پارک توحید را محاصره کرده است، نمای اطراف میدان در سال‌های اخیر هماهنگ با معماری قدیم بازسازی و اجرا شده است.

در ضلع شرقی بازار ارگ، سردر ورودی بازار سرتاسری واقع شده است.

بازار سرتاسری کرمان؛ این راسته بازار از میدان ارگ شروع شده و به خیابان میرزا رضای کرمانی ختم می‌شود، هر بخش از بازار کرمان در زمان یکی از حکام و فرمانروایان این دیار ساخته شده است.

بازار سرتاسری یکی از طولانی ترین راسته بازارهای ایران محسوب می‌شود که طول آن حدوداً ۱۲۰۰ متر و جهت آن شرقی- غربی می‌باشد.

بازار مسگری شمالی؛ این بازار در شمال میدان گنجعلیخان قرار دارد و در غرب آن، چهارسوق مسگری واقع شده است و شرق آن به بازار کلاه‌مالی متصل می‌شود، طول این بازار ۸۸ متر و عرض آن شش متر می‌باشد.

بازار ابراهیم‌خان(بازار زرگرها)؛ بازار ابراهیم‌خان به صورت یک راسته متقاطع عمود بر بازار کلاه‌مالی و به موازات بازار کفاش‌ها واقع شده و در طرفین سردر ورودی، مدرسه، حمام و آب‌انبار واقع شده است که کاشی‌کاری سردر آن در نوع خود بی‌نظیر است.

این بازار در ابتدا و انتها به دو در بزرگ چوبی که در ساعات و ایام تعطیل بسته می‌شوند، مجهز می‌باشد.

بازار ارگ؛ اولین بخش از بازارهای شرقی- غربی، بازار ارگ است که از میدان ارگ شروع شده و به چهارسوق گنجعلی خان ختم می‌شود.

این بازار به دو بخش فرعی‌تر به نام نقارخانه و بازار سراجی تقسیم می‌شود، در گذشته در طبقه بالای نقارخانه، نقاره می‌نواختند که به همین دلیل به این نام شهرت یافته است.

بازار مسگری غربی؛ در جنوب این بازار، چهارسوق گنجعلی خان قرار دارد و شمال آن چهارسوق مسگری واقع شده است، ابعاد این بازار متر در پنج و نیم متر می‌باشد.

بازار اختیاری؛ چهارمین قسمت بازار کرمان که از انتهای بازار جنوبی گنجعلی خان شروع و تا اول بازار وکیل امتداد می‌یابد بازار اختیاری است.

از عناصر موجود در این بخش از بازار می‌توان مسجد چهل ستون، کاروانسرای گلشن، سه بازارچه سرداری و در انتهای آن حمام(چایخانه سنتی) وکیل را نام برد.

بازار گنجعلی خان؛ این بازار حد فاصل بین چهارسوق و بازار اختیاری واقع شده که سبک معماری جالبی از عصر صفوی به یادگار گذاشته است.

بازار گنجعلی خان در بخش جنوبی میدان گنجعلی خان قرار گرفته است که ۱۶ طاق‌نما در سمت چپ، آن را به میدان مربوط می‌سازند.

بازار وکیل؛ در انتهای بازار اختیاری، بازار و مجموعه وکیل قد علم کرده و از زیباترین بازارها می‌باشد، بازار وکیل مطابق الگوی بازارهای ایرانی دراز و کشیده ساخته شده است و هر صنف در بخش خاصی از آن قرار داشته‌اند.

بازار مظفری؛ این بازار از انتهای بازار وکیل شروع و به خیابان میرزا رضای کرمانی، محل قدیم دروازه مسجد ختم می‌شد و جز مجموعه مظفری است.

از پدیده‌های این بخش از بازار می‌توان به تکیه(صفه) عزاخانه، بازار قدمگاه و مسجد جامع کرمان اشاره کرد.

بازار حاج‌ آقا‌علی؛ این بازار نیز از انتهای بازار کفاشها آغاز می‌شود و به خیابان شریعتی روبروی بازار عزیز خاتمه می‌یابد، از مکان‌های دیدنی در طول این بازار طلافروشی می‌توان به مدرسه معصومیه مجموعه حاج‌ آقا‌علی اشاره کرد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR