برخی از آداب و رسوم ماه محرم در منوجان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۸/۰۳ | مرتبط با : آداب و رسوم | 3,536 views

مراسم سوگواری در شهرستان منوجان اهمیت خاصی دارد از یکسو نشانه انس و الفت آنها با اهل بیت( ع) و از دیگر سو نشانگر همبستگی اجتماعی آنها است.

“مردم منوجان قبل از شروع ماه محرم با غبار روبی مساجد ونصب پرچم ها ی امام حسین (ع)وپارچه های مشکی در سطح شهر ومساجد به استقبال ماه محرم می روند .
اهتزاز پرچمها، بیرق سرخ، سیاه و سفید و نصب پارچه نوشته هایی از سخنان امام حسین (ع) بر سردر مساجد، حسینیه ها، زیارتگاهها، منازل، ادارات و نهادها یکبار دیگر حماسه عاشورا را در اذهان مردم زنده کرده است.

در شهرستان منوجان هیات های مذهبی نیز از روز پنجم ماه محرم اقدام به حرکت دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در شهر کرده و خود را برای برپایی اصلی ترین مراسم عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا آماده می کنند.البته قابل ذکراست هرشب مجالس عزاداری ومنبرخوانی توسط روحانیون که ازخود شهرستان یاازشهرستان های دیگر می آینددر مساجد وحسینیه ها برگزار می شود.

مراسم تعزیه خوانی از اول ماه محرم باحضور پرشور هیئات مذهبی و مردم، همراه با عزاداری سرور وسالار شهیدان در شهرستان منوجان اجرا می شود.

مراسم سینه زنی واحد ، یک سبک عزاداری شناخته شده جنوبی است که در شهرستان منوجان در عزاداری ها دیده می شود.

مراسم علم گردانی از مراسمات سنتی در منوجان بوده و از قدیم الایام دراین شهرستان مرسوم بوده است.

اماامروزه این مراسم بیشتر در روستاها اجرامی شود. بدین ترتیب که با آغازماه محرم بانیان بعضی از مساجد در روستا ها به همراه جوانان روستا همراه با نوحه خوانی با گذر از روستا اقدام به جمع آوری نذورات مردم می کنند.
وهمچنین کسانی که نذر دارند به اندازه نذر خود برای تهیه ناهار ظهر عاشورا به بانیان مساجد پول و یا وسیله ای را ماننده برنج ، گوسفند و …می دهند.
مراسم تاسوعا و عاشورا همه ساله با تجمع خیل عظیمی از عزاداران حسینی درمرکز شهرودرروستاها برگزار می گردد.

در شب شام غریبان مردم عزادار شهرستان منوجان در اماکن مذهبی به یاد شب اول شهادت حسین ابن علی(ع)، شمع روشن کرده و تا پاسی از شب به مناجات و گریه بر مظلومیت آن بزرگوار و اسارت اهل بیتش می پردازند.

منبع:مینوجهان


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR