تنظیم و تصویب سند نشاط اجتماعی استان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۱/۰۹ | مرتبط با : اخبار استان | 664 views
تنظیم و تصویب سند نشاط اجتماعی استان

علی‌اکبر حق‌دوست در نشست خبری که پیش‌ازظهر امروز به مناسبت آغاز هفته‌ی ملی مبارزه با سرطان و در محل دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد، با اشاره به این‌که فرهنگ سلامت ما مشکل دارد، گفت: ارتقای فرهنگ سلامت به معنی گران‌کردن سبد خرید خانوارها نیست و برای بالا‌بردن این فرهنگ، بایستی فرهنگ جامعه اصلاح شود.
وی با بیان این‌که بسیاری مواقع توسعه‌یافتگی را منتج از توسعه‌ی اقتصادی می‌دانند، گفت: البته توسعه‌ی اقتصادی، رکن اساسی در توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود، اما توسعه‌یافتگی از توسعه‌ی فرهنگی نیز جدا نیست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در حال حاضر، برخی از کشورهای دنیا به‌رغم این‌که از نظر توسعه‌ی اقتصادی غنی نیستند، اما از لحاظ اجتماعی از سطح بالایی برخوردار هستند.
حق‌دوست ادامه داد: کشور کوبا یکی از این کشورهاست که با وجود توسعه‌نیافتگی اقتصادی، از نظر سلامت وضع مطلوبی دارد و با وجود این‌که شاخص‌های سلامت آن هم‌سطح امریکاست، هزینه‌ی بهداشت آن یک‌بیستم امریکاست.
وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم در چنین کشورهایی چه کارهایی انجام شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این‌که در حال حاضر، یک‌سوم افراد در جامعه‌ی ما به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می‌کنند، گفت: بیماری‌های مزمن شایع امروز، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های روانی و روماتولوژیک هستند که برای پیش‌گیری از آن‌ها، باید فرهنگ زندگی و جامعه را تغییر دهیم.
حق‌دوست ورزش‌نکردن و داشتن فعالیت غلط فیزیکی را مخرب دانست و گفت: فعالیت فیزیکی مطلوب، باید سه اثر داشته باشد؛ توانایی جسمی بدن را افزایش دهد و سیستم قلب و تنفس را تقویت کند، بیوشیمی بدن مانند قند را کنترل کند و مفاصل را نرم و قدرت عضلانی را تقویت کند.
وی با بیان این‌که برخی عوامل تهدیدکننده‌ی سلامتی، به زندگی فردی خود ما بازمی‌گردد، گفت: آلودگی هوا بسیار بیماری‌زاست و حتی از مصرف دخانیات هم بدتر است؛ زیرا استنشاق هوا چیزی است که در همه‌ی شرایط و در همه جا، از لحظه‌ی جنینی تا مرگ با ما هم‌راه است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: مشکل آلودگی هوا را باید به‌صورت جمعی برطرف کنیم.
حق‌دوست با بیان این‌که متأسفانه جامعه‌ی ما بسیار پراسترس است، گفت: ما به بسیج اجتماعی نیاز داریم تا بتوانیم نشاط اجتماعی را ارتقا دهیم.
وی افزود: لبخندزدن، حداقل کاری است که ما می‌توانیم برای ارتقای سلامت روان یک‌دیگر انجام دهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این‌که تئوری‌های شهرسازی ما غلط است و حتی مجموعه‌ی علوم پزشکی نیز در معرض خطا قرار دارد، گفت: در دنیا، تئوری‌های شهرسازی براین اساس است که فضای سبز را به خانه‌های مردم وارد کنند و نباید محدود به فضاهای خاصی باشد.
حق‌دوست افزود: متأسفانه در جامعه‌ی ما، مغازه‌داران خیلی راحت درخت‌ها را قطع می‌کنند که تابلوهای‌شان دیده شود.
وی با تأکید بر این‌که باید خودمان در تولید غذاهای مصرفی‌مان نقش بیش‌تری داشته باشیم، گفت: با روش‌های ساده‌ای می‌توانیم سبد غذایی خانوار را کم‌هزینه و سالم‌تر کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، مواد غذایی سالم و مفید مانند شیر و نان ارزان است؛ اما مواد غذایی مضر و لوکس گران هستند.
حق‌دوست افزود: ما هم باید به همین سمت برویم و ایجاد چنین شرایطی باید به مطالبه‌ی عمومی تبدیل شود.
وی با اشاره به تنظیم سند نشاط اجتماعی از سوی این دانشگاه و تصویب آن در شورای فرهنگ عمومی استان گفت: برنامه‌ی اجرایی این سند که شامل ۳۰ راه‌کار است را نیز تدوین کرده‌ایم و دستگاه‌های اجرایی استان، باید برای اجرای آن اقدام کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تأکید بر این‌که رسانه‌ها باید اجرای مفاد سند نشاط عمومی استان را از دستگاه‌های اجرایی استان مطالبه کنند، گفت: معاونت فرهنگی استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی استان، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه‌ها از دستگاه‌های مرتبط و مسئول در اجرای این سند هستند.
حق‌دوست افزود: با همت جمعی و عزم عمومی می‌توانیم نشاط اجتماعی را در استان بالا ببریم و کرمان را ظرف پنج سال، به شادترین استان کشور تبدیل کنیم.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR