جزئیاتی از قدمت کرمان و تاریخ بنا نهادن آن
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۰۸/۲۳ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان | 319 views
تاریخچه ی کرمان

در این مطلب با ما همراه باشید تا گذری بر تاریخچه و قدمت کرمان بزنیم و بیشتر با قدمت تاریخی شهر کرمان در طول زمان آشنا شویم.

اطلاعات جغرافیایی

کرمان مرکز استان کرمان است که در ۵۷ درجه و ۵ دقیقه طول و ۳۰ درجه و ۱۷ دقیقه عرض جغرافیایی دارد. این شهر از شمال با یزد، از شرق، با دشت کویر، از غرب با رفسنجان و از جنوب با بم همسایه است. پژوهشگران کرمان یکی از شهرهای قدیمی فلات ایران می دانند و کشف آثار تاریخی کهن در این منطقه بر قدمت زندگی در آن صحه می گذارد.

زمان بنا بنادن کرمان

برخی از کارشناسان معتقدند بهرام پنجم از سلسله ساسانیان، این شهر را بنا نهاده است.

سلسله وقایع تاریخی

شهر کرمان حوادث بسیاریاتفاقات و سلسله وقایع زیادی از قحطی و خشکسالی تا حمله بیگانگان را در تاریخ حیات خود ثبت نموده است. مورخان بوتیا، کرمانیا، کارمانا و گواشیر را از دیگر نام های شهر کرمان در طول تاریخ می دانند.

در طول سال های ۲۱ الی ۲۴ هجری قمری این شهر بارها مورد هجوم اعراب قرار گرفت و علیرغم مقاومت های بسیار مردم، سرانجام کرمان سقوط کرد. اما مجددا در دوره صفاریان آرامش به این شهر بازگشت، برای کرمان دوره های سامانیان، دیلمیان و آل بویه نیز آرام سپری شدت، ولی در عصر غزنویان بار دیگر آسایش از آن رخت بست.

در عصر صفوی گنجعلی خان از سوی حکومت وقت، حاکمیت کرمان را به دست گرفت و در راه عمران و آبادانی آن تلاش های بسیاری کرد. اما این آرامش برای مردم این شهر دوام چندانی نداشت و افغان ها مردم این شهر را به خاک و خون کشیدند، حتی پس از آن نیز کرمانی ها با مشکل دیگر مواجه شدند، زمانی که نادر شاه افشار در اثر به قتل رساندن پسر خود دچار جنون شده بود، دستور گردن زدن مردم این شهر را صادر کرد و یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ شهر کرمان رقم خورد. کریم خان زند در زمان سلطنت خود نتوانست این شهر را به قلمرو خود اضافه کند، اما مردم کرمان تاوان سنگینی را برای حمایت از پسر او یعنی لطفعلی خان زند، پرداخت کردند. آقا محمد خان قاجار پس از به قدرت رسیدن دستور داد، چشمان عده‌ی کثیری از مردم کرمان را دربیاورند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR