جیرجیرک خوری از آنجلینا جولی تا سیرجان
نوشته شده در تاریخ ۹۶/۰۳/۳۱ | مرتبط با : اخبار استان | 2,257 views

این حقیقت که با افزایش جمعیت کره زمین باید برای تامین غذا به خصوص پروتئین منابع جدید را جایگزین منابع سنتی مثل گوشت و ماهی کرد گریزناپذیر است. خوردن حشرات یکی از این راه‌هاست.

انتشار گزارش و عکس هایی که در آن نشان می داد، جیرجیرک سرخ شده همراه تخم مرغ در منو غذایی بخشی از مردم سیرجان واقع در استان کرمان قرار دارد باعث حیرت برخی از مردم شد.

اسفند سال گذشته انتشار تصاویری از آنجلینا جولی که او را در حال خوردن عنکبوت های درشت نشان می داد هم بسیاری را شوکه کرد.

او در سفر به کامبوج برای افتتاحیه فیلم تازه‌اش، “اول پدرم را کشتند” اقدام به پختن و خوردن حشرات کرد و از علاقه‌اش به این مسئله گفت.

کسانی کار آنجلیناجولی را یک نمایش تلویزیونی قلمداد کردند و حتی گفتند آنچه او خورده است نه حشرات که شکلات هایی به شکل حشره بوده است اما حالا عکس و اخبار فروش جیرجیرک در حوالی کرمان نشان می دهد که خوردن حشرات نه متعلق به آفریقا یا آسیای جنوب شرقی بلکه یک انتخاب در بسیاری از نقاط دنیاست.

این حقیقت که با افزایش جمعیت کره زمین باید برای تامین غذا به خصوص پروتئین منابع جدید را جایگزین منابع سنتی مثل گوشت و ماهی کرد گریزناپذیر است. خوردن حشرات یکی از این راه‌هاست.

شرکت‌ها و نهادهای مختلفی در جهان می‌گویند به زودی خوردن حشرات برای مردم جهان عادی خواهد شد. تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان احتمالا به ۱۱ میلیارد نفر می‌رسد و این مسأله می‌تواند به یک بحران غذایی تبدیل شود. به همین خاطر شرکت و نهادهای زیادی در حال بررسی استفاده از حشرات به عنوان منبع غذایی انسان‌ها هستند. افزایش جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به معنای نیاز به افزایش ۷۰ درصدی تولید مواد غذایی و سالانه تولید ۲۰۰ میلیون تن گوشت بیشتر است.

تهیه این گوشت از طریق دام و طیور بسیار پرهزینه و عملاً غیرممکن است اما حشرات می توانند این خلا را پر کنند، به شرط آنکه رنج خوردن آنها را به جان بخرید و حالت تهوع پیدا نکنید!

محققان دانشگاه آکسفورد دو سال پیش در تحقیقی که به بررسی کیفیت تغذیه ای حشرات پرداخته بود، کشف کردند این حشرات بسیار سالم‌تر از دیگر حیواناتی است که ما تغذیه می‌کنیم و ارزش غذایی تنها چند عدد از آن‌ها با یک تکه گوشت گوساله که برای استیک استفاده می‌شود، برابری می‌کند.

از دیگر نکاتی که این محققان کشف کرده‌اند باید به نحوه پرورش این موجودات اشاره کرد، چون رشد و نمو آن‌ها اثرات زیست محیطی که پرورش دام‌های مختلف بر روی کره زمین دارند را ندارد. از طرفی پرورش آن‌ها باعث تولید بشتر گازهای گلخانه‌ای هم نمی‌شود.

چینی های ضرب المثلی دارند با این مضمون: ما هر چیز که چهار پا داشته باشد را می خوریم به غیر از میز! اشاره ای طنزآمیز به کمبود منابع غذایی و تعدد جمعیت که مردم این کشور را وادار می کند از هر خزنده و چرنده و جهنده ای تغذیه کنند.

فراموش نکنیم در تاریخ کشورمان هم مواردی چون قحطی یا محاصره توسط دشمن داشته ایم که مردم نه تنها به خوردن علف و پوست درختان بلکه سگ ها و گربه ها روی آورده اند و در مواردی چون حمله به اصفهان توسط محمود افغان و محاصره طولانی مدت این شهر، دزدیده شدن کودکان و خورده شدن آنها توسط گرسنگان گزارش شده است.

البته آنچه در بخش هایی از سیرجان رخ می دهد بیشتر باورهای درمانی حشرات است تا نقش تغذیه ای و سیرکنندگی آن. به گفته مردم، جیرجیرک ها با طبیعت گرمی که دارند برای درمان بسیاری از درد‌ها از جمله نفخ و گرفتگی و درد دست و پا و کمر مفید هستند.

در گزارش های منتشره هر کیسه فریزر کوچک حاوی جیرجیرک در این شهر ۵ هزارتومان فروخته می شود. صیادان جیرجیرک این کار را پرمشقت اما با سود خوب معرفی می کنند. آنها جیرجیرک ها را در گونی های بزرگ به شهر می آورند و می فروشند. گفته می شود جیرجیرک ها بعد از پخته شدن در آب گرم و جدا شدن دست و پایشان، در ظرف های تابه ای روغن سرخ می شوند و مثل تنقلات مصرف می شوند.

گذر زمان نشان خواهد داد که آیا ما و فرزندان مان در آینده در فست فودها و رستوران ها کماکان زرشک پلو یا پیتزا سفارش می دهیم یا به طرف حشرات سرخ شده یورش خواهیم بُرد!


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR