زندگی کوچندگی ۱۳ هزار خانوار عشایر در کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۶/۱۴ | مرتبط با : اخبار استان | 714 views
زندگی کوچندگی 13 هزار خانوار عشایر در کرمان

علیرضا شاکری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اسکان عشایر تا سال ۸۹ برقرار بود و به علت اختصاص نیافتن آب برای فعالیت کشاورزی این اسکان خاتمه پیدا کرده است.
وی بیان کرد: از ابتدای تشکیل این اداره کل ۶۰۰ حلقه موتور پمپ در مناطق قشلاقی ارزوئیه، ریگان، جیرفت و کهنوج تاسیس شده و کاهش سطح آب های زیرزمینی از جمله علل اختصاص ندادن آب به عشایر برای کشاورزی و موارد دیگر است که عدم اسکان عشایر را در پی داشته است.
وی گفت: سال گذشته بیش از سه هزار کیلومتر راه عشایر با اعتبار سه میلیارد و ۳۱۷ میلیون ریال مرمت شد.
مدیرکل امور عشایری کرمان افزود: با توجه به خشک شدن منابع آبی و چشمه سارها به علت وجود خشکسالی در استان ۱۱۷ هزار و ۶۸۰ مترمکعب با هزینه ۱۱ میلیارد و ۴۸۲ میلیون ریال آب به وسیله تانکر در سال گذشته بین عشایر توزیع شد.
وی گفت: اتحادیه تعاونی و عشایری شمال استان کرمان با هفت شرکت تعاونی در هفت شهرستان سال گذشته پنج هزار و ۵۴۴ تن آرد، شش هزار و ۹۵۰ تن جو، دو هزار و ۷۶۰ تن سبوس، ۸۹۰ تن ذرت، هزار و ۲۰۰ تن کنستانتره و ۲۵۰ تن کالای اساسی را بین عشایر توزیع کرده اند.
شاکری عنوان کرد: سال گذشته ۵۶ هزار راس دام عشایر بیمه شدند و دنبال این هستیم تا افزایش سطح پوشش بیمه دام عشایر را به رقم ۴۰ درصد برسانیم زیرا دام عشایر سرمایه آنان هستند.
وی گفت: اکنون چهار هزار و ۶۱۰ نفر از عشایر در شمال استان کرمان بیمه هستند که رشد ۳۰ درصدی برای بیمه عشایر را پیش بینی می کنیم.
وی در خصوص جذب تسهیلات و اعتبارات از صندوق کشاورزی گفت: سال گذشته هفت میلیارد ریال برای دام عشایر در شهرستان های بردسیر، سیرجان و بافت تسهیلات داده شده است.
مدیرکل امور عشایری استان کرمان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای خرید نهاده های دامی جذب شده که حدود چهار برابر سال گذشته است.
وی کمبود اعتبارات عمرانی برای بهسازی منابع آبی، انتقال آب، مشکلات فروش دام عشایر و همچنین حذف یارانه نهاده های دامی را از جمله مشکلات بخش عشایری عنوان کرد که باعث افزایش هزینه های دامداری عشایر شده است.
شاکری خاطرنشان کرد: توزیع هزار و ۳۰۰ تن جو بزودی توسط هفت شرکت تعاونی عشایری در شمال استان کرمان آغاز می شود.
وی اظهار کرد: طی تفاهم نامه ای که با کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال گذشته بسته شد تعداد ۱۰۰ سرویس بهداشتی برای عشایر ساخته شده است.
۲۲ هزار و ۵۴۶ خانوار عشایر در استان کرمان ساکن هستند و کرمان رتبه دوم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است. اداره کل امور عشایری جنوب استان کرمان مستقل از مرکز استان فعالیت می کند و هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، منوجان و قلعه گنج را زیر پوشش دارد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR