عزم دولت برای احیای باغ های فرسوده جنوب کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۹/۰۶ | مرتبط با : اخبار استان | 1,031 views
عزم دولت برای احیای باغ های فرسوده جنوب کرمان

وجود اقلیم های متفاوت در جنوب کرمان باعث شده در این منطقه هم درختان سردسیر چون گردو، گیلاس، زردآلو، هلو و هم درختان گرمسیری چون خرما، مرکبات و نیم گرمسیری رویش داشته و از بازدهی خوبی برخوردار باشند.
از جمله این باغ ها، مرکبات جنوب کرمان است که در کشور مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته و کمتر جایی از کشور وجود دارد که با طعم خوشمزه این میوه آشنا نباشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: این منطقه با سطح زیر کشت ۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار انواع محصولات باغی بیش از ۹۵۰ هزار تن محصول تولید می کند که با تولید سالانه ۴۹۰ هزار و ۳۹۹ تن مرکبات رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
سید یعقوب موسوی با اشاره به تولید ارگانیک محصولات باغی در جنوب کرمان بیان کرد: محصولات باغی در این منطقه به دلیل آب و هوای مطلوب و آفتاب مناسب بدون استفاده از سموم شیمیایی به صورت ارگانیک تولید و این مزیت باعث شده که در بازار مصرف از استقبال خوبی برخوردار شود.
وی با بیان این مطلب که جنوب استان کرمان رتبه دوم تولید خرما را در کشور دارد اظهار کرد: خرما به عنوان یکی از محصولات باغی غالب منطقه محسوب شده و جنوب کرمان با سطح زیر کشت ۳۱ هزار و ۲۵۰ هکتار به تنهایی با وجود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نخل و بیش از ۷۰ رقم سالیانه ۱۸۱ هزار و ۸۰۰ تن خرما را تولید می کند.
وی با تاکید بر ارگانیک بودن محصول تولیدی خرمای جنوب کرمان گفت: به دلیل عاری بودن خرما از سموم و کودهای شیمیای، سال هاست که این محصول به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: بخش از باغ های جنوب کرمان به دلیل خشکسالی های چندین ساله و همچنین عارضه زوال مرکبات نیاز به بازسازی و احیا دارند که دولت در این راستا حمایت های خوبی از کشاورزان انجام می دهد و نهال درخت را به صورت یارانه ای در اختیار آنها می گذارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: بیش از ۳۰ درصد باغ های این منطقه نیاز به احیا و بازسازی دارند.
اسلام شاهرخی افزود: سطح باغ های فرسوده در این منطقه بیش از هشت هزار و ۳۷۰ هکتار است که در برنامه پنجم توسعه برنامه ریزی شده بود یکهزار و ۸۰۰ هکتار آن بازسازی و احیا شود.
وی تصریح کرد: امسال یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی برای احیای ۲۱۴ هکتار اختصاص داده شده که امیدواریم بتوانیم با جذب آن گامی در جهت احیای باغ های جنوب کرمان برداریم.
وی گفت: سالانه حدود ۱۲۰ هزار اصله انواع نهال گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری با یارانه دولت که از ۴۰ درصد تا صد درد در بعضی نهال هاست در جنوب کرمان توزیع می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: برنامه ریزی شده که در برنامه ششم توسعه بیش از پنج هزار هکتار از باغ های جنوب کرمان احیا و بازسازی شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت هم گفت: این شهرستان نیز یکی از مناطق جنوب کرمان است که سطح وسیعی از باغ های این منطقه را به خود اختصاص داده است و رتبه دوم را در منطقه جنوب کرمان دارد.
علی سالاری افزود: شهرستان جیرفت یکی از نقاط نادر کشور و حتی دنیاست که به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی درختان گرمسیری و سردسیری در مجاورت هم هستند و مثمر ثمر می شوند.
وی تصریح کرد: در چندین سال گذشته عارضه زوال مرکبات باعث از بین رفتن چندین باغ در این منطقه شده است که در این راستا دولت با برنامه ریزی و تلاش سعی بر احیای آنها دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت با اشاره به اولویت دولت تدبیر و امید برای اعطای تسهیلات در جهت استفاده کشاورزان از سیستم های آبیاری تحت فشار بیان کرد: در همین راستا دولت ۸۵ درصد هزینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار را متقبل می شود و کشاورزان ۱۵ درصد را آن هم با اعطای تسهیلات با نرخ ارزان می پردازند.
وی گفت: در راستای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار اولویت جهاد کشاورزی اعطای تسهیلات به بخش باغی است و یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای ترغیب کشاورزان به منظور احیا و بازسازی باغ هاست.
یکی از باغداران بخش جبالبارز شهرستان جیرفت نیز گفت: حدود ۵۷ هکتار باغ داشتم که به دلیل خشکسالی و قدمت بالا درختان این باغ از بین رفته و با برنامه های دولت درصدد احیای آن هستم.
محمد افشارمنش افزود: اکنون فرصت مناسبی است که کشاورزان و باغدارانی که باغ های خود را می خواهند بازسازی کنند برای این کار اقدام کرده و از تسهیلات دولت در راستای احیا و آبیاری تحت فشار استفاده کنند.
محمد امیری یکی دیگر از باغداران جنوب استان کرمان هم گفت: بخشی از باغ های مرکبات به بدلیل عارضه زوال از بین رفته اند و لذا در راستای احیای بخشی از باغ که از بین رفته برای استفاده از تسهیلات دولت و دریافت نهال اقدام کرده ام.
کشاورزان جنوب کرمان این روزها شاهد برداشت مرکبات از سطح باغ های خود هستند و محصولات خود را با تنوع بالایی که دارند روانه بازار مصرف می کنند.
بیش از ۵۰ نوع مرکبات در جنوب استان کرمان برداشت می شود که هر کدام در نوع خود طعم و مزه خاصی دارند.
برداشت محصولات ارقام زودرس تا ایام نوروز و اردیبهشت سال آینده ادامه می یابد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR