قله آج پایین
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۶/۰۱ | مرتبط با : جاذبه گردشگری | 1,615 views

قله آج پایین با ۳۱۱۶ متر ارتفاع درشمال غرب شهرستان شهربابک ، در فاصله ۹ کیلومتری غرب شهر دهج ، در مسیر جاده شهربابک به یزد در طول جغرافیایی ۵۴ درجه و ۴۷ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۴۵ دقیقه شمالی قرار گرفته است . در فاصله ۴ کیلومتری شمال آج پایین ، زوج آن ، قله آج بالا باارتفاع ۲۹۰۵ متر در طول جغرافیایی ۵۴ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۴۹ دقیقه شمالی قرار دارد که با شهر دهج ۱۳ کیلومتر فاصله دارد . فاصله نوک تا نوک این قله ها ۱۰ کیلومتر می باشد و در زمانی که هوا مناسب باشد ” شیرکوه ” بلندترین قله استان یزد و “بل ” بلندترین قله استان فارس قابل رویت می باشند .

شهر دهج محصور شده در میان این قله ها نام خودرا ازکوههای آج گرفته ، بطوریکه در ابتدا دوآج بوده و بعدها تبدیل به دهج گردیده است . ایوب ، کوه مقدس سرزمین بابک بادارا بودن بزرگترین غار ایران در جنوب قلل آج واقع شده و مکان مذهبی و سیاحتی مردم منطقه می باشد .

قلل آج اتصال دهنده کوهستان بابک به کوههای شیرکوه یزد و هزار و لاله زار کرمان می باشند ودروازه شمال غرب استان کرمان محسوب می شوند . کویرمروست این قلل را از رشته کوه زاگرس جدا می کند .

ترتیب قرارگیری دروازه ماننداین قله ها ، نزدیکی به هم ، هم مرز بودن باکویر و کوهستان ، جذابیت و شباهت بی نظیر در فرم مخروطی شان این دو قله آتشفشانی را به یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین کوههای ایران مرکزی بدل کرده است .

صعود به قله آج پایین فوق العاده شگفت انگیز می باشد . چشم انداز طبیعت بکر کوههای ایوب ، توران ، سارا ، نرکوه و خارزن در سمت جنوب و جنوبشرق، خصوصا” منظره زیبای اورست مانند قله ۳۴۱۰ متری مدوار ، صعود به قله را شیرینتر از حد تصور می کند . انچه این زیباییها و شگفتی را تکمیل می کند در نزدیکی های نوک قله آج پایین رخ می دهد ، آنجا که در ابتدای مسیر به دنبالش بودیم ، آن لنگه جواهر کویر به آرامی سر از یالهای شمالی آج پایین سربه بیرون می نهد . این الماس درخشان سرزمین بابک با ترکیب مسحور کننده و بی نظیرش با تجویز ، چشم انداز روحانی اش هر انسانی را مست معنویت خالقش می کند. در بالای قله از عظمت و شکوه نقاش چیره دست آفرینش ، مات و مبهوت به نظاره می نشینی وتاثیر معنویتش چنان مسحورکننده است که نمی توان آج باشکوه را ترک کرد و این عظمت وبزرگی اش تا مدتها هر کوهنوردی راتحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته دکتر محمد محمودی میمند استاد دانشگاه ، سنگهای سازنده آتشفشانهای آج بالاو آج پایین سنگهای پلیوسن را قطع کرده اند وبدین جهت به پلیو – پلئیستوسن یعنی اواخر دوران ترشیاری و اوایل دوران کواترناری نسبت داده می شوند . این دو اتشفشان از جوانترین آتشفشانهای منطقه هستند . جنس مواد تشکیل دهنده آنها بیشتر هیالوتراکی آندزیتی و داسیتی می باشد .

درگزارش زمین شناسی یوگوسلاوها ، سنگهای تیپ آج بدین گونه توصیف شده اند: سنگها از نوع آنذزیت و انذزی داسیت با درشت بلورهای پلاژیوکلاز ، هورنبلند و بیوتیت می باشند .

گدازه های این آتشفشانها به صورت جزایر ، جدا از یکدیگر بر روی کنگلومرا و برشهای آذر آورای پلیوسن (اواخر ترشیاری ) قرار گرفته اند . خروج گدازه ها بیشتر از راه شکافهایی صورت گرفته اند که منطبق بر امتداد گسلها و شکستگیهای قدیمی هستند . درمنطقه دهج ، چرخشی درمحور رشته آتشفشانی سهند – بزمان اتفاق افتاده است و این چرخش به موازات خطی می باشد در امتداد دو آتشفشان آج بالا و آج پایین که نقش گسلهای غربی لوت در تشکیل این دو آتشفشان را آشکار می سازد. مخروط کامل این دو قله با داشتن دهانه زیبای آتشفشانی آنها را به یکی از زیباترین آتشفشانهای کشور بدل نموده است .

منطقه دهج با تعداد زیادی قله های آتشفشانی به ویژه دو آتشفشان آج به یکی از بی نظیرترین مناطق آتشفشانی دنیا در آمده است ومی تواند به یکی از قطب های توریستی زمین شناسی و طبیعی مبدل گردد .


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR