مبارزه غیر شیمیایی با آفات در کرمان توسعه می یابد
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۷/۲۵ | مرتبط با : اخبار استان | 627 views
مبارزه غیر شیمیایی با آفات در کرمان توسعه می یابد

ناصر طاهری روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ما افزود: به دنبال این هستیم که مصرف سموم را به حداقل برسانیم و عملیات مبارزه و کنترل آفات را در قالب یک برنامه مدیریت تلفیقی ( APM ) انجام می دهیم.
وی گفت: به کشاورزان و باغداران توصیه و ترویج می کنیم در مبارزه و کنترل آفات از روش های مبارزه بیولوژیک، غیرشیمیایی، زراعی و مکانیکی استفاده کنند و مبارزه شیمیایی را به عنوان آخرین راه حل مبارزه با آفات در نظر بگیرند.
وی بیان کرد: در راستای مبارزه بیولوژیک یکسری طرح های الگویی در مبارزه با آفات پسته، کرم خراط، کرم گلوگاه انار و آفات سیب انجام شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: فرمون هایی بصورت الگویی خریداری شده و رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است تا با نحوه مبارزه و کنترل کردن آفات با این فرمون ها آشنا شوند.
وی گفت: این طرح در چند هکتار از مزارع و باغات استان اجرا شده است و چند ماه پیش در منطقه شهداد و اندهجرد شپشک استرالیایی باغات مرکبات این منطقه را آلوده کرده بود که با پیگیری بسیار در سطح کشور عامل بیولوژیک این آفت کفشدوزگ استرالیایی شناسایی شد.
طاهری ادامه داد: کفشدوزگ استرالیایی از مناطق شمال کشور جمع آوری و به استان منتقل شد و با پرورش و تکثیر در باغات شهداد رها سازی شد.
وی تصریح کرد: چون تغذیه کفشدوزگ استرالیای از آفت شپشک بود بدون استفاده از سموم این آفت کنترل شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: هر کجا کشاورزان توصیه های فنی و علمی حفظ نباتات را بکار بستند میزان خسارت کمتر دیده شده است.
وی بیان کرد: خیلی از مناطق کوهستانی استان سمپاشی صورت نمی گیرد و در مناطقی که سم پاشی انجام می شود مقدار سم استفاده شده مناسب است.
طاهری با بیان اینکه مصرف سموم شیمیایی در کشاورزی در چند سال گذشته در استان بشدت پایین آمده است گفت: توصیه و ترویج روش های غیر شیمیایی، آموزش کشاورزان و خدمات فنی و علمی در کاهش مصرف سموم موثر بوده است.
وی افزود: همچنین به علت این که سموم و نهاده های با کیفیت و استاندارد در دو سال گذشته وارد کشور شده مصرف سموم کشاورزی بشدت کم شده است.
وی گفت: کشاورزانی در سطح استان داریم که در تولید محصولات پسته، خرما و محصولات سر درختی هیچگونه ماده شیمایی استفاده نمی کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه ایجاد بازار محصولات ارگانیک یک نیاز است افزود: اگر بازار محصولات ارگانیک از طریق شهرداری ها و تعاونی های روستایی ایجاد شود و شرکت هایی این محصولات را تایید کنند کشاورزان بیشتری از تولید محصولات ارگانیک استقبال می کنند.
امروزه دنیا به دنبال محصول ارگانیک است و استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی باعث می شود محصول تولیدی ارزش اقتصادی و غذایی نداشته باشد.
سمپاشی های بی رویه باعث افزایش مقاومت آفات به سموم شیمیایی، باقیمانده غیر مجاز سم بر روی محصول، آلودگی محیط زیست ( آب، خاک و هوا ) می شوند بنابراین چنانچه برای کنترل آفت از روش مدیریت تلفیقی مبارزه با آفت بهره برداری لازم صورت گیرد می توان سمپاشی را به حداقل رساند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR