مشاور رییس جمهوری: سیاست دولت حفظ کرامت مردم است
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۰/۲۸ | مرتبط با : اخبار استان | 650 views

مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سیاست فرهنگی دولت بر این اصل استوار است که باید کرامت مردم را حفظ کرد.

سید رضا صالحی امیری روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان در دفتر امام جمعه کرمان افزود: چرا رسانه ملی فضای گفت و گو را باز نمی کند.

وی تصریح کرد: یک مناظره که پخش می شود چه زیانی را به نظام وارد می کند.

وی گفت: در کرمان هم باید این اتفاق بیفتد و یک دانشگاهی با یک روحانی در فضای سیمای کرمان حرف بزنند.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل کرسی های آزاد اندیشی افزود: چرا صحنه هایی مانند مناظره شهید بهشتی و شخصیت مارکسیستی دیگر تکرار نمی شود که آن کرسی آزاد اندیشی است.

وی گفت: هیچ کسی با آن برنامه، مارکسیست نشد بلکه خیلی ها به دین و دیانت تمایل بیشتری پیدا کردند.

وی افزود: افراد نباید از قلم زدن بترسند و یکدیگر را تحمل کنند البته در چارچوب نظام.

صالحی امیری گفت: موضوع بعدی، انسجام فرهنگی و پرهیز از مناقشه است، یکصد سال در جامعه مناقشه های قومی است و تا جامعه به روی خوش نرسد به جایی نخواهیم رسید و استراتژی آقای روحانی هم انسجام فرهنگی در سطح ملی است.

وی افزود: انسجام، عبور از خواسته های خود به نفع خواسته های ملی است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: توجه به نهادهای عمومی و مدنی و فرهنگی بسیار مهم است و باید کار مردم را به مردم واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: دولت رسما این کار را آغاز کرده که آنچه در حوزه فرهنگی امکان واگذاری دارد به بخش های مدنی واگذار نماید.

وی گفت: همچنین باید از شعار دادن پرهیز کرد و رویکرد عقلانی به نیازهای فرهنگی داشته باشیم.

صالحی امیری تاکید کرد: باید تیمی در استان کرمان تشکیل شود تا بدانند نیازهای فرهنگی جوانان چیست و باید نیازهای فرهنگی را تقویت کرد.

وی بیان کرد: به مسوولین فرهنگی استان می گویم که قدر این اتحاد را بدانید.

وی گفت: انسجام با شعار و مکاتبه به دست نمی آید و نیازمند انسان های با فضیلت است.

مشاور رییس جمهوری افزود: از این منظر در استان یک انسجام نسبی حاکم است.

وی تصریح کرد: شرایط وحدت، هماهنگی و انسجام میان روحانیت، نخبگان و مدیران در حوزه های مختلف محصول هزینه های سنگینی است که در گذشته پرداخت شده است و امروز همه به یک عقلانیت نسبی رسیده اند که مهمتر از همه چیز حفظ وحدت و انسجام است.

صالحی امیری گفت: تعبیری که من از مسئله حاشیه نشینی دارم به عنوان یک ویروس است و منبع انتقال ویروس می شود.

وی افزود: اگر در شهر مشکلات جدی می بینید بخش عمده ای از آن در حاشیه شهرها شکل می گیرد.

وی تاکید کرد: زایشگاه جرایم مواد مخدر و خشونت در حاشیه ها شکل می گیرد.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری گفت: متاسفانه ما در کشور یک جمعیت سنگین حاشیه نشینی داریم که شهرهای تهران، مشهد، تبریز، کرمانشاه، اهواز و کرمان مشکلات جدی دارند و باید هرچه سریعتر پیشگیری شود.

وی بیان کرد: اگر امروز ما در حوزه اقتصادی مجموعه ای از چالش ها و مشکلات را مانند رشد بیکاری، شکاف طبقاتی و فسادهای سامان یافته و همه و همه را داریم و اگر در حوزه سیاست بد اخلاقی، انگ زنی، تخریب و انتقام جویی را می بینیم و اگر در حوزه اجتماعی اعتیاد، ایدز و طلاق را می بینیم ریشه همه اینها فرهنگی است.

وی افزود: یک تحقیق یک دهه با مدیریت دکتر روحانی انجام داده ایم و حدود ۴۰۰ پروژه داشته ایم و نتیجه این ۴۰۰ پژوهش یک دید وسیعی را به دولت تدبیر و امید داده است که با یک تصویر روشنی به عرصه قدرت بیایند.

صالحی امیری گفت: تمام مشکلات ما ریشه در عدم زیست فرهنگی دارد و فضای جامعه، زیست فرهنگی نیست.

وی افزود: اگر مقوله اخلاق، فضیلت و معرفت در جامعه افول پیدا می کند آن جامعه زیست اخلاقی ندارد.

وی بیان کرد: باید بشدت به این مسئله بپردازیم و اولین رسالت روحانیت، توسعه فضیلت، معرفت و اخلاق است.

وی تصریح کرد: در چند صد سال حاکمیت این کشور، جامعه در تناسب با روحانیت آن نظام، فضیلت جویی را همیشه به همراه داشته است.

مشاور رییس جمهوری گفت: اگر در جامعه فضیلت، معرفت، اخلاق و کرامت انسانی آنگونه که باید قدرشناسی نمی شود نشان می دهد که در این جامعه زیست اخلاقی نیست و اگر مدیری برای تخریب دیگری تلاش می کند آن مدیر فضیلت اخلاقی ندارد.

وی اضافه کرد: اگر یک نماینده مجلس تلاش می کند با جنجال عملکرد دولت را تخریب کند آن فضیلت جویی و عملکرد اخلاقی نیست و اگر یک طلبه در یک شهر منشاء اختلاف بین جامعه بشود کارش اخلاقی نیست و اگر در شهری انسان ها با یکدیگر همدلی نداشته باشند آن شهر اخلاقی نیست.

صالحی امیری بیان کرد: ما شاخص هایی طراحی کرده ایم که چگونه متوجه شویم در یک شهر زیست فرهنگی دارند یا ندارند.

وی با طرح این پرسش که چرا در جامعه ایران فضیلت و اخلاق در حال افت است؟ گفت: مطالعات نشان می دهد که مهمترین آسیب ما در دهه چهارم، افول اخلاق در جامعه است.

وی افزود: برای ایجاد زیست فرهنگی به جای اینکه همه چیز را متوجه دولت کنیم باید کانون های خانواده را متوجه این واقعیت کنیم که محل اصلی تولید فضیلت، معرفت، تربیت و اخلاق است.

وی طلاق و روابط در خانواده ایرانی را نگران کننده دانست و افزود: متاسفانه امروز تاثیر جامعه و شبکه های مجازی و اینترنت بیشتر از خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت شورای فرهنگ عمومی تولید و بازتولید فضیلت اخلاقی جامعه و خانواده کرمانی است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: اگر ما امروز به فکر خانواده های کرمانی نباشیم باید منتظر آمار نگران کننده ای باشیم.

وی افزود: این برنامه ها را باید از صدا سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش آغاز کرد.

وی اظهار کرد: اگر موفق شوید جلوی رشد طلاق در استان را بگیرید باید به شما مدال داد ولی اگر در این جلسه بنشینید و طلاق، اعتیاد، ایدز و غیره در این شهر افزایش پیدا کند سووال پیش می آید که این جلسات چه کاربردی دارد.

صالحی امیری گفت: شورای فرهنگ عمومی باید برای آسیب های جامعه کرمان پاسخ روشن داشته باشد و همه ما پیش خدا مسوول هستیم.

وی تاکید کرد: کانون های فرهنگی در محلات و نهادهای مدنی باید احیا شوند و در سطوح اجتماعی هم باید ارشاد و شهرداری کرمان فعالیت هایی را انجام دهند.

وی گفت: چرا در ایران اینقدر آلودگی بالاست، ما تخلیه اجتماعی در ایران نداریم و استاندار و مدیران فرهنگی باید راهکارهای تخلیه اجتماعی را به مردم یاد بدهند چرا که اگر در روی زمین این کار انجام نشود در زیر زمین تخلیه اجتماعی انجام می شود.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری بیان کرد: پس از فوت مرحوم مرتضی پاشایی، کرمان یکی از شهرهایی بوده که جوانان به اندازه تهران به خیابان آمده اند و بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر بودند.

وی ادامه داد: پیام این حضور سیاسی نبوده و هیچ کدام شعار یا عکسی را بلند نکردند و شعارشان یک نوع آزادی اجتماعی بوده ولی باید در مسیر ارزش های انقلاب و نظام هدایت شوند.

صالحی امیری گفت: اگر مبارزه و مقابله می کردیم زیر زمینی می شد.

وی نتیجه تخلیه اجتماعی را نشاط اجتماعی دانست و گفت: نتیجه نشاط اجتماعی کاهش آمار اعتیاد، ایدز و طلاق است و همه اینها با هم رابطه زنجیره ای دارند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR