مطالعات پهنه‌بری زلزله در ساخت‌وسازها باید مد‌نظر قرار گیرد
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۱/۱۵ | مرتبط با : اخبار استان | 761 views

خداداد مقبلی بعد از ظهر امروز در نخستین کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش‌ لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی اظهار داشت: ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها، بهبود انعطاف‌پذیری فضاهای شهری و روستایی در مقابله با آثار زلزله، توسعه و بهبود روش‌های اجرایی و تلاش برای کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی راهبری تهیه برنامه جامع پژوهشی و مطالعاتی با تأکید بر جنبه‌های کاربردی در راستای کاهش خطر‌پذیری زلزله و زمین لغزش، راهبری تهیه و تدوین و بروز‌رسانی استانداردها، ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های ساخت و ساز، تدوین، تکمیل، اصلاح و به روز‌رسانی قوانین و مقررات مربوط به اهداف کارگروه را از جمله برنامه‌های این کارگروه برشمرد.

مقبلی افزود: هدف این است که از نظرات تخصصی تمام اعضا در کمیته‌ها استفاده شده و امکان حضور هر چه بیشتر متخصصان و اساتید و نخبگان جامعه مهندسی فراهم آید تا با یک برنامه‌ریزی صحیح ‌بتوانیم مخاطرات مختلف زلزله‌ای یا غیر‌لرزه‌ای که استان را تهدید می‌کند، شناسایی و پیشنهادات مناسب برای رفع آنها را به شورای مدیریت بحران استان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه شناسایی نقاط آسیب‌پذیر، انجام مطالعات، تهیه طرح‌های مقابله با بحران، تأمین اعتبارات و اجرایی کردن این موارد از مهمترین وظیفه دستگاه‌های عضو در این کارگروه است، گفت: هدف از تشکیل این کارگروه کاهش تلفات انسانی ‌و خسارت‌های جانی و مالی ناشی زلزله است.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشت: کارگروه مخاطرات زلزله برای مشخص کردن و شناسایی پهنه‌بندی زلزله و جابه‌جایی‌های لایه‌های زمین تشکیل شده است‌.

وی تصریح کرد: مشاوران این کارگروه با انجام مطالعات لازم مشخص می‌کند که در کدام مناطق ساختمان‌ها باید مقاوم‌سازی شوند و همچنین از ساخت و ساز در کنار و روی گسل پرهیز شود.

مقبلی خاطرنشان کرد: در ساخت و سازها باید بافت خاک ‌استان‌، عملکرد و رفتار خاک در ارتباط با نیروها و بارهای وارده‌، میزان و سطح آب‌های زیرزمینی‌ و نیز نوع خاک بررسی شود و مد‌نظر قرار بگیرد و بر این اساس ساخت‌ و سازها سامان پیدا کند‌.

وی تأکید کرد: همچنین به منظور کاهش مخاطرات زلزله باید در ساخت و سازها از مصالح مناسب استفاده شود.

مقبلی در پایان با بیان اینکه شریان‌های حیاتی ‌راه‌های ‌ارتباطی استان هستند که از حساسیت بالایی برخوردارند، گفت: پل‌های بزرگ، محورهای‌ اصلی و محورهای ارتباطی ‌اصلی که نقش‌ ترانزیتی دارند از حساسیت زیادی برخوردارند که به صورت دائم ‌باید باز باشند و به شبکه ارتباطی سرویس دهند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR