معاون سازمان میراث فرهنگی: صنایع دستی یک از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی است
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۱/۱۳ | مرتبط با : اخبار استان | 717 views
معاون سازمان میراث فرهنگی: صنایع دستی یک از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی است

بهمن نامور مطلق روز دوشنبه در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه صنایع دستی کرمان و سومین همایش ملی گلیم شیرکی پیچ سیرجان در محل نمایشگاه های دایمی بین المللی جنوب شرق افزود: ما در عرصه اقتصادی متاسفانه بشدت وابسته هستیم و راه بسیار طولانی داریم.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی هویت است گفت: صنایع دستی هویت زایی و سپس اشتغال زایی است چرا که در صنایع دستی می توان با کمتر از ۱۰ میلیون تومان شغل ایجاد کرد.

وی بیان کرد: رسیدگی به صنایع دستی و فرش می تواند یکی از راه های خروج از تک محصولی بودن باشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: صنایع دستی وضعیت خوبی ندارد چون آن را باور نداریم.

وی گفت: صنایع دستی کشور ما در جهان یک قطب است ولی در صادرات رتبه سی ام را داریم که شایسته ما نیست.

نامور مطلق افزود: ولی وضعیت ما نسبت به سال گذشته بهتر بوده و با وجود تحریم ها امسال ۳۱ درصد رشد صادرات صنایع دستی داشته ایم.

وی گفت: از نظر اشتغال زایی از سقوط کارگاه ها جلوگیری کردیم و همچنین ۲۰ درصد افزایش کارگاه ها را داشته ایم.

وی اضافه کرد: در گذشته ۴۰ درصد از کارگاه های ما تعطیل شده بودند که جلوگیری از این روند انجام شده است و همچنین تسهیلات خوبی را ارایه کرده ایم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ما در صنایع دستی وارد رقابت برابر با کشورهایی مانند چین و هندوستان شده ایم ولی متاسفانه در دهه اخیر این کشورها از ما جلو افتاده اند.

وی ادامه داد: وضعیت صنایع دستی استان کرمان نسبت به وضعیت کشور خوب نیست به طوری که یک دهم افزایش کارگاه ها را در استان کرمان داشته ایم که آمار بدی است.

نامور مطلق بیان کرد: در جذب اعتبارات هم استان کرمان آمار خوبی نداشته و فقط چهار درصد توانسته است جذب کند.

وی با اشاره به اینکه گلیم شیرکی پیچ سال گذشته ۶۰ هزار دلار صادرات داشته است گفت: صادرات این گلیم امسال ۱۵ هزار دلار بوده که باید دلایل این کاهش بررسی و برطرف شود.

وی تاکید کرد: کرمان به تنهایی می تواند به اندازه یک کشور برای ما کمک باشد و همچنین گلیم شیرکی پیچ یکی از منابع درآمد زای خوب است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه ما نسبت به هنرمندان صنایع دستی موظف هستیم گفت: باید شرایط زندگی این هنرمندان را بهتر کنیم و به وضعیت شغلی شان بیشتر برسیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با صنایع دستی می توانیم هویت خودمان را صادر کنیم و درآمد زایی هم داشته باشیم.

وی همچنین با گرامیداشت دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی انقلابی بود که اصولی داشت و بر اساس آن اصول شکل گرفت.

نامور مطلق بیان کرد: دو ویژگی استبداد و استعمار در کشور وجود داشت که انقلاب اسلامی صورت گرفت و استقلال و آزادی از شعارهای انقلاب بودند که برای این شعار ها خون های زیادی ریخته شد.

وی گفت: ارتباط انقلاب اسلامی با این نمایشگاه این است که یکی از مهمترین شعار ها استقلال بود و ما در حوزه سیاسی و نظامی به آن رسیده ایم ولی استقلال اصلی استقلال فرهنگی، هنری، علمی و اقتصادی است و تا زمانی که محقق نشود ثمره انقلاب به دست نیامده است.

نمایشگاه سراسری صنایع دستی که با ۱۲۰ غرفه از استان های مختلف کشور امروز (دوشنبه) در کرمان افتتاح شد تا هفدهم بهمن برپاست.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR