معرفی قطاب کرمان و طرز تهیه آن در خانه
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۰۷/۲۰ | مرتبط با : غذاهای سنتی | 1,857 views
قطاب کرمان

قطاب از شیرینی های سنتی و بسیار خوشمزه ی یزد و کرمان به شمار می رود. در این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با این شیرینی طرز تهیه آن را در خانه نیز برای شما دوستان شرح دهیم.

این شیرینی در دو نوع گردویی و پسته‌ای تهیه می‌شود. قطاب از دو بخش لایه خارجی و لایه ی داخلی که به آن مغز قطاب می گویند تشکیل شده است. لایه ی خارجی که با خمیر درست می‌شود و در تهیه خمیر این قطاب از زرده تخم مرغ، بیکینگ پودر، روغن مایع، شیر یا ماست و آرد می باشد که در پودر قند گردانده میشود. مغز داخلی قطاب را پودر بادام، پودر قند و هل و گلاب و عسل تشکیل می دهند.

مواد اولیه:

  1. زرده تخم مرغ ۲ عدد
  2. ماست نسبتاً سفت و شیرین ۱۰۰ گرم (معادل یک دوم پیمانه)
  3. کره کاملاً نرم شده ۱۰۰ گرم
  4. آرد به اندازه نچسبیدن خمیر بطور تقریبی ۲ و یک چهارم پیمانه، تقریباً ۲۵۰ گرم، هر یک پیمانه (۲۰۰ گرمی) آرد ۱۱۰ گرم وزن دارد.
  5. بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  6. خمیر ترش یک دوم قاشق چایخوری

زرده تخم مرغ را با چنگال زده و با کره نرم شده و ماست مخلوط می کنیم سپس آرد و بیکینگ پودر و مایه خمیر ترش را نیز اضافه کرده بهم می‌زنیم تا حدی که لازم بود آرد اضافه می‌کنیم تا خمیر به دست نچسبد. خمیر را در کیسه نایلونی می‌گذاریم در دمای معمولی اتاق یک تا دو ساعت بماند تا خمیر عمل بیاید.

قطاب کرمان

پودر بادام و قند و هل را در طرفی ریخته و مخلوط می نماییم. روی صفحه ی کارمان را کمی آرد می‌پاشیم سپس خمیر را با وردنه باز می‌کنیم و با دهانه لیوان یا استکان دایره‌هایی می‌بریم وسط هر دایره را کمی از مایه بادام و قند می‌گذاریم دقت می‌کنیم که بادام و قند وسط خمیر قرار گیرد واطراف آنرا آلوده نکند و دو طرف خمیر را روی هم می‌آوریم با دست اطراف آنرا بهم می‌چسبانیم و فشار می‌دهیم که بادام و قند در لای خمیر محفوظ مانده وخمیر شکل هلال پیدا کند وبا دقت دور خمیر را پیچ می‌دهیم. نحوه پیچ دادن به اینصورت است که اول یک قسمت را مابین دو انگشت فشار داده و پهن می‌کنیم سپس آن را تا می‌زنیم بعد قسمت پهلوی آن را فشار داده تا می‌زنیم تا به آخر قسمت آخر را می‌توانیم به پشت قطاب تا بزنیم.

شیوه ی پخت قطاب

  • روغن فراوان داغ می‌نماییم و قطاب‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم بعد با کفگیر قطاب‌ها را از روغن خارج کرده ودر صافی می‌گذاریم که روغن زیادی آن گرفته شود وبعد از کمی سرد شدن در پودر قند می‌غلطانیم ودر ظرف می‌چینیم کمی پسته چرخ کرده روی آن می‌پاشیم.
  • با این مقدار مواد یک سینی فر پر قطاب به دست می‌آید. می‌توانیم قطاب را در سینی چیده و در فر با حرارت ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۷۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۵ دقیقه طبخ کنیم و بعد از طلایی شدن از فر خارج نماییم و در پودر قند بغلطانیم یا بر روی آن با الک پودر قند بپاشید.

نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR