معرق روی چوب
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۴ | مرتبط با : صنایع دستی | 2,918 views

معرق در لغت به هر چیز رگه‌دار گفته می‌شود. این هنر ابتدا برای تزئین سطح میز، بوفه، درها و تکیه‌گاه صندلی به کار می‌رفت اما امروزه در تابلوها و موارد دیگری کاربرد دارد و توسط هنرمندان این استان از رونق خوبی برخوردار است.

معــــرق :
معرق چوب در ایران هنری جوان می باشد و قدمتی تقریبا ۵۰ ساله دارد و به درستی معلوم نیست موطن آن کجاست اما در کشورهایی چون چین ، هند و … به صورتهای مختلف وجود دارد .
هر هنری که بخش اساسی ترکیب فنی و هنری آن از قطعات کنار هم چیده تشکیل شده باشد ، نوعی معرق کاری است و چنانچه ماده اولیه اصلی آن چوب باشد ، به معرق چوب شناخته می گردد . هنر معرق چوب نوعی تزیین چند تکه ای هم سطح و الحاقی است که در آن قطعاتی مطابق با قسمت بندی های طرح از لایه های هم ضخامت عمدتا چوبی و گاهی غیر چوبی آماده شده و سپس این قطعات بر اساس همان طرح به روی زیر ساخت تثبیت شده است . هم اکنون در ایران به شیوه های متفاوتی اجرا می گردد که در زیر به به آن پرداخته می گردد و در شهر تهران رونق و رواج بسیار یافته است .

در حال حاضر شیوه های مختلف معرق چوب به روی انواع زیر ساخت ها به صورت کاربردی تزیینی ، به روی وسایلی مثل میز ، صندلی و جعبه و یا صرفا تزیینی به روی وسایلی مثل تابلو اجرا می گردد . زیر ساخت های متنوعی از تابلو ها و صفحات نازک قابل نصب به روی بدنه و دیوارهای داخلی ساختمان گرفته تا وسایل متصل به ساختمان ( مثل در ، پنجره و نرده ) و وسایل کاربردی ( مثل جعبه ، رحل ، میز ، صندلی ، پاراوان و قلمدان ) پایه ای هستند که معرق چوب به روی آنها اجرا می شود . در حال حاضر در میان آثار معرق عرضه شده به بازار تابلوها سهم بیشتری را به خود اختصاص داداه اند. ظاهرا اکثر تولیدکنندگان معرق سعی دارند حرفه خود را به صورت تابلو اجرا و عرضه نمایند . شاید چون در قالب این گروه از تولیدات می توان طرح های گوناگون را به اندازه ها و شیوه های مختلف اجرا کرد و نهایتا می توان نیاز علاقه مندان را با توجه به سلیقه و امکانات مختلف بر طرف نمود . لازم به ذکر است که در میان تابلوهای موجود در بازار به ندرت آثار بسیار مرغوب و موزه ای را دیده می شود . زیرا معمولا آثار مرغوب بر حسب سفارش ساخته می شوند . اجرای معرق به روی وسایل کاربردی نیز اغلب بر اساس سفارش صورت می گیرد . اجرای وسایل کاربردی خبره قادر به تولید این گونه آثار هستند و  نهایتا این محصولات با قیمت زیادی عرضه می گردد . لازم به ذکر است که در میان آثار معرق موجود در بازار به ندرت آثار بسیار مرغوب و موزا ای دیده می شود و آثار مرغوب بر حسب سفارش ساخته می شوند .
معرق نازک کاری :
این شیوه از معرق که هم اکنون در استانهای غربی کشور مثل کردستان ، کرمانشاه و آذربایجان غربیاز رواج بیشتری برخوردار است و بیشتر بر روی جعبه و قاب عکس و نظایر اینها کار می شود . در این شیوه معمولا جدول بندیها و حاشیه های موازی یا هندسی زیادی وجود دارد و در متن ، طرحهای سنتی و بخصوص شطرنجی اجرا می کنند .
در این شیوه در لبه های تیز وسیله کاربردی مورد نظر قطعاتی هندسی به صورت مربع ، مستطیل ، متوازی الاضلاع و لوزی به صورت تکرار شونده نصب می کنند که اصطلاحا به آن “دندان موشی” و “جودک” گویند ، الیبته این شیوه گاهی با منبت سنتی و مشبک همراه است . البته در این سبک گاهی به هنگام اجرای معرق ، دور هر کدام از قطعات معرق را یک یا چند لایه روکش می چسبانند که این لایه ها بعد از نصب قطعه و پرداخت به صورت یک خط محیطی در دور قطعات دیده می شود .
ضخامت قطعات معرق به کار رفته در این شیوه کمتر از معرق معمولی یا به عبارتی کمتر از ۳ میلیمتر ( حدود ۱ تا ۳ میلیمتر ) داست . به همین دلیل به آن نازک کاری می گویند . دقت و نظم هندسی و زوایای دقیق در برش قطعات و چسباندن صحیح لازمه کیفیت فنی این سبک می باشد . از نظر هندسی سعی می شود در این شیوه از رنگ های محدودتری استفاده شود تا ریزه کاری ها به خوبی خود را نشان دهند .
برای تزیین بدنه و دیوارهای داخلی ساختمان گاهی علاوه بر تابلو از صفحات نازکی استفاده می شود که بر روی آنها معرق به شیوه روکشی انجام شده است . این زیر ساخت های نازک ( اغلب به صورت فیبر یا سه لایی ) قبلا بر اساس اندازه دیوارها آماده شده و بعد از اجرای معرق روکشی به روی دیوار نصب می گردد .


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR