وضعیت آب در ۲۰ شهر استان بحرانی است
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۷/۲۵ | مرتبط با : اخبار استان | 854 views

معاون عمرانی استاندار کرمان، وضعیت آب را در ۲۰ شهر از ۶۸ شهر استان بحرانی اعلام کرد و گفت: ۲۵ درصد روستاهای کرمان نیز در وضعیت بحرانی به سر می برند و ۹۴۱ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

محمدجواد کامیاب عصر پنجشنبه در نشست شورای حفاظت آب استان کرمان با حضور قائم مقام وزیر نیرو افزود: شورای آب این استان با توجه به بروز بحران آب و به دستور و ریاست استاندار کرمان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ نشست شورای آب در استان کرمان برگزار شده است، تصریح کرد: این نشست ها ۱۷ مصوبه داشته است.

معاون استاندار کرمان، ادامه داد: پلیس آب یکی از طرح هایی است که در زمینه مدیریت مصرف آب در استان کرمان با حضور معاون پارلمانی رییس جمهوری و وزیر نیرو مطرح شد و مورد تایید و تصویب وزیر نیرو قرار گرفت.

وی با اشاره به این که طرح پلیس آب در مدت پنج سال اجرا می شود، افزود: منابع مالی این طرح از منابع دولتی شامل کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و ظرفیت های موجود در قانون بودجه سال ۹۳ تامین می شود و در این مدت به شش هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی تاکید کرد: در صورت اجرای طرح همیار آب در مدت پنج سال ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود که میزان صرفه جویی هزار و ۷۷۲ میلیون متر مکعب است و وزیر نیرو از تامین منابع مالی این طرح حمایت کرد.

کامیاب درباره طرح انتقال آب از بهشت آباد به استان کرمان نیز گفت: طول خط انتقال آب ۶۶۰ کیلومتر است که ۱۶۰ کیلومتر آن با استان یزد مشترک است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع آبی این استان به صورت ۱۰۰ درصد از منابع زیر زمینی تامین می شود، لذا طرح انتقال آب از بهشت آباد در شواری عالی آب تصویب شد و مورد تایید وزیر نیرو هم قرار گرفت.

وی گفت: برای اجرای طرح انتقال آب از بهشت آباد به استان کرمان هفت هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان نیاز است که با اجرایی شدن آن ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب به استان منتقل خواهد شد.

معاون استاندار کرمان افزود: در حال حاضر شش هزار و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب از بیش از ۳۴ هزار حلقه چاه در سطح استان برداشت می شود که ۹۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

وی گفت: از شش هزار و ۲۵۰ میلیون متر مکعب برداشت آب، بیش از ۹۵ درصد در بخش کشاورزی، یک درصد در بخش صنعت و چهار درصد در بخش آشامیدنی استفاده می شود.

وی افزود: ۱۷ راهکار منجر به احیای حیات استان کرمان است که می توان از جمله آنها به آموزش بهره برداران و مردم اشاره کرد و در این زمینه بیش از ۲۰ هزار نفر را آموزش داد.

کامیاب گفت: اگر بتوانیم ۳۰۰ هزار هکتار باغ را به آبیاری تحت فشار مجهز کنیم، ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد و نیز در روش به زراعی اگر بتوان چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع از زمین ها را به زراعی کرد، ۸۵۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: در خاموش کردن موتور چاه های آب کشاورزی ۳۰ میلیون متر مکعب و با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی ۱۸۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب را خواهیم داشت.

وی گفت: با برقی کردن چاه های آب کشاورزی میزان استفاده آب کاهش می یابد و ۱۰ هزار حلقه چاه را در نظر داریم که به مدت دو سال برقی کنیم.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: با تعیین تکلیف چاه های آب غیر مجاز و قطع انشعابات غیرمجاز به صرفه جویی در این بخش کمک می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای ۱۷ راهکار مدیریت آب در استان کرمان سه هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و بلاعوض، دو هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۵۲۵ میلیارد تومان کمک بخش خصوصی هزینه خواهد شد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR