صنایع دستی کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۷/۳۰ | مرتبط با : صنایع دستی | 2,540 views
صنايع دستي كرمان

صنایع دستی کرمان آوازه جهانی دارد . صنایع دستی استان به دو صنعت خانوادگی و کارگاهی تقسیم می شود.

صنایع دستی خانوادگی مثل شال و پته و ترمه است که به غیر از پته دوزی مابقی از رونق افتاده است .

صنایع دستی کارگاهی نیز شامل قالیبافی ، جاجیم ،گلیم و خورجین بافی است.

 

پته دوزی: پته نوعی سوزندوزی ایرانی است که از دوخت ریسهای پشمی رنگین بر روی شال زمینه یا شال در طرحهای زیبایی چون بوته، سرو و ترنج پدید می آید و منظره ای بدیع از گل و بوته های رنگین را که حاصل تلاش دختران و زنان زحمتکش کرمانی است جلوه گر می کند .

پته به طور انحصاری در کرمان تهیه می شود و دوخت آن در تمام شهرستانها و روستاههای اطراف استان به ویژه کرمان و سیرجان و رفسنجان رایج است . طرحهای زیبای آن کار طراحان ماهر است . این طرح هاو نقشه ها کار طراحان ماهر است . این طرح ها و نقشه ها ریشه در تمدن و فرهنگ ایرانی دارند.

 

یکی از نمونه های بسیار زیبای پته که دوخت بسیاربدیع و بی نظیری دارد، روپوش مقبره شاه نعمت الله ولی است . تاریخ دوخت این پته سال ۱۲۸۵ است . این کار نتیجه دو سال کار مداوم ۱۶ زن پته دوز کرمانی بر پارچه ای به طول ۳۵۵ سانتی متر و عرض ۲۱۰ سانتی متر است.

 

قالی کرمان: قالی کرمان از قدیم زیباترین و نفیس ترین قالی ایران و دنیا به شمار می رفته که در سالهای اخیر تا حد زیادی از اهمیت آن کاسته شده است . کرمان پشم بسیار مرغوبی برای قالی بافی دارد. نوع آن شبیه پشم خراسان و از پشم کرمانشاه قدری سبکتر و ظریفتر است .

 

شهرت قالی کرمان بیش از هر چیز به دلیل درآمیزی رنگ و طرح است . در تمایز وتشخیص قالی دو عامل طرح و رنگ بسیار است. طرح و رنگ قالی کرمان یکی از نفیس ترین، زیباترین و خوش سبک ترین بافته های جهان به شمار می آید. از معروف ترین کارگاه راین و کارگاه خنامان است.

 

گلیم: بافت گلیم در جوامع عشایری و روستایی تقریبآ حالت حرفه ای غیر دایم و فصلی دارد. قسمت عمده ای از گلیمهای تولیدی زنان عشایر جنبه خود مصرفی دارد و به صورگوناگون مانند گلیم و گلیمچه، جوال، خوابگاه و خورجین و غیره در زندگی روزمره آنان مورد استفاده قرار می گیرد .

 

بخش دیگری از تولیدات آنها نیز در مراکز داد و ستد محلی مبادله می شود و ازاین طریق بخشی از در آمد مورد نیاز خانواده را تامین می کنند .  گلیمهای ایرانی انواع مختلف دارد مثل گلیمچه، مسند، پلاس ، شیرکی پیچ و … شیرکی پیچ نوعی گلیم است که عشایر کرمان می بافند و از دور حالت قالی دارد. در این نوع گلیم بر خلاف انواع دیگر گلیم که در آنها پود باعث شکل گیری محصول می شود پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگرمتصل می کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تارها می شود. این نوع گلیم در دارستان سیرجان و بافت تولید می شود .


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR