معاون استاندار: آموزش در اجرای مصوبات شورای آب نقش اصلی را دارد
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۸/۱۹ | مرتبط با : اخبار استان | 778 views

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: آموزش در زمینه اجرای مصوبات شورای آب استان نقش اصلی را دارد.

محمدجواد کامیاب عصر یکشنبه در نشست شورای آب استان کرمان که به ریاست استاندار برگزار شد افزود:

باید در کنار اجرای سیستم های نوین آبیاری با حفظ سطح زیر کشت بحث آموزش هم دیده شود.

وی بیان کرد: از تیرماه سال جاری تاکنون ۱۲ نشست شورای آب برگزار شده که حاصل این نشست ها ۱۷ مصوبه بوده و این مصوبات به مرحله اجرا در آمده است.

وی با اشاره به بیلان منفی آب در استان کرمان گفت: این در حالی است که روز به روز افزایش مصرف را در سطح استان شاهد هستیم.

معاون استاندار کرمان تصریح کرد: در حوزه آب و فاضلاب شهری ۵۴۸ هزار و ۲۷۹ مشترک و در بخش روستایی نیز بیش از ۲۳۶ هزار اشتراک وجود دارد و بواسطه مصرف بی رویه در بخش کشاورزی و خانگی با کاهش مخازن مواجه هستیم.

وی گفت: سهم استان کرمان از آب های سطحی صفر است و بیانگر این است که باید انتقال حوزه به حوزه آب انجام شود.

کامیاب ادامه داد: برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی، موجب خشک شدن چاه های آب و باغات، پایین آمدن کیفیت آب و در واقع حاشیه نشینی می شود.

وی خاطرنشان کرد: حذف کشت محصولاتی که نیاز به آب زیادی دارد، یکپارچه سازی اراضی و ساماندهی روش های آبیاری، خاموشی موتور پمپ ها کشاورزی در مدت مشخص، نصب کنتورهای هوشمند در چاه های آب و کاهش سطح زیر کشت متناسب با منابع آب موجود از دیگر مصوبات این شوراست.

معاون استاندار کرمان گفت: برقی کردن موتور پمپ های کشاورزی، تعیین تکلیف چاه های کشاورزی غیر مجاز، کاهش هدر رفت شبکه آب شهری و روستایی، قطع انشعابات غیر مجاز و تعویض کنتورهای خراب از دیگر مصوبات ۱۷ گانه شورای آب استان است.

وی تصریح کرد: هشت هزار و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب های تجدید پذیر ما هستند که ما می توانیم ۴۰ درصد از این آب را مصرف کنیم و اگر این برنامه پنج ساله هم اجرا شود هنوز از ۴۰ درصد مصرف منابع تجدید پذیر بیشتر مصرف خواهیم کرد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR