ضرورت توجه به تابلوها و علایم راهنمایی ‌و ‌رانندگی توسط رانندگان خودروها
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۰/۲۲ | مرتبط با : اخبار استان | 713 views
ضرورت توجه به تابلوها و علایم راهنمایی ‌و ‌رانندگی توسط رانندگان خودروها

ضرورت توجه به تابلوها و علایم راهنمایی ‌و ‌رانندگی توسط رانندگان خودروها

اشاره: سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان، اگرچه سازمانی نوپاست، اما در همین مدت کوتاه، اقدامات مؤثری در زمینه‌ی سامان‌دهی گره‌های ترافیکی شهر کرمان انجام داده است.

به گفته‌ی «علی زنگی‌آبادی» رییس سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان، با احترام به قوانین و علایم راهنمایی‌‌ورانندگی توسط شهروندان، بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر کرمان کم می‌شود.
برای بررسی اقدامات سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان و برنامه‌هایی که این سازمان در دستور کار دارد، با «علی زنگی‌آبادی» مدیرعامل این سازمان، به گفت‌و‌گو نشستیم.

آقای مهندس زنگی‌آبادی! یکی از راه‌های حل مشکلات ترافیکی، فرهنگ‌سازی است، سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟
نصب علایم، خط‌کشی خیابان‌ها، ‌نصب گذرگاه ایمن و اقداماتی از این دست، به‌تنهایی مشکلات ترافیکی را حل نمی‌کند و لازم است پیش از هرکاری، در زمینه‌ی ترافیک فرهنگ‌سازی شود.
در این راستا، فرهنگ‌سازی را از مدارس آغاز کردیم و ابتدا، ۷۰ مدرسه که درِ خروجی آن‌ها به معابر اصلی بود، ایمنی‌سازی شد و همین‌که دانش‌آموزان با اقدامات، سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری آشنا شدند،‌ با هماهنگی با آموزش‌وپرورش، وارد مدارس شدیم.
اجرای نمایش با موضوعات ترافیکی برای دانش‌آموزان، اعطای کلاه و پازل به دانش‌آموزان و ایجاد پارک ‌آموزش ترافیک در یکی از مدارس نیز، از جمله دیگر فعالیت‌های سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در زمینه‌ی  فرهنگ‌سازی موضوعات ترافیکی بود. هم‌چنین با رادیو روشن قرارداد منعقد کردیم و هر عصر برنامه‌ی طنز با موضوعات ترافیکی، از رادیو کرمان پخش می‌شود.
در خیابان پاسداران روبه‌روی مدرسه نیز گذرگاه ایمن عابرپیاده‌ نصب شد تا پس از گرفتن نظرات افراد مختلف، اجرای این گذرگاه‌ها در سایر نقاط شهر ادامه پیدا کند.
البته فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی ترافیک، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و اثرات آن را در آینده خواهیم دید.
بگذارید با ذکر یک مثال، اهمیت فرهنگ‌سازی در خصوص ترافیک را بیش‌تر مشخص کنم. چند سال پیش، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۰میلیون تومان، هفت تقاطع از جمله کاظمی، توحید، اقبال، خواجو و… را هوشمند کردیم. در این تقاطع‌ها، سنورهایی کف خیابان نصب شده بود که با توجه به حجم خودروها، برای سبز و یا قرمزشدن چراغ راهنمایی، فرمان می‌دادند؛ اما پس از نصب دستگاه‌ها متوجه شدیم که به‌درستی کار نمی‌کنند، وقتی علت را جویا شدیم، پیمان‌کاری که دستگاه‌ها را نصب کرده بود، مشکل را عدم رعایت عابران پیاده‌ای که از تقاطع عبور می‌کردند، دانست؛ بنابراین، مجبور شدیم دستگاه‌ها را از حالت هوشمند خارج کنیم. اگر عابران پیاده این موضوع را رعایت می‌کرند، ۸۵ تقاطع شهر که به سیستم فرماندهی مجهز هستند را به سیستم هوشمند مجهز می‌کردیم، اما اکنون، همان هفت نقاطع هم، از حالت هوشمند خارج شده‌اند.
البته در این زمینه فرهنگ‌سازی را آغاز کرده‌ایم و ارسال روزانه۱۵۰ نامه‌ی مردمی به سازمان ترافیک و حمل‌و‌نقل شهرداری که هر کدام درخواست‌های متفاوتی دارند، نشان از تأثیرات همین فرهنگ‌سازی است.
هم‌چنین مسیر عبور عابرپیاده در تقاطع‌ها را با نصب گل‌میخ و رنگ‌ دوجزیی مشخص کرده‌ایم تا شهروندان هنگام عبور از عرض خیابان، از مسیر مشخص‌شده عبور کنند.

به سایر اقدامات سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری نیز اشاره کنید.
خط‌کشی معابر نیز از دیگر اقدامات این سازمان است که در این خصوص در شش‌ماه گذشته، ۲۰۳هزار و ۱۰۰متر خط‌کشی طولی، ۶۱۶۵مترمربع خط‌کشی عابرپیاده با رنگ دوجزیی، ۱۴۶۸مترمربع خط‌کشی سرعت‌کاه و ۲۹۲متر رنگ‌آمیزی نقوش انجام شده است. هم‌چنین هر ماه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ تابلو در سطح شهر نصب می‌شود.

شهر کرمان نیاز به نصب این تعداد تابلو در طول ماه دارد؟
متأسفانه سارقان، تابلوهای نصب‌شده را سرقت می‌کنند و ما مجبور هستیم هر ماه بودجه‌ی زیادی را برای نصب دوباره‌ی تابلوها هزینه کنیم. هر چراغ سولار (خورشیدی) بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد، اما متأسفانه سارقان پس از نصب، صفحه‌ی سولار را سرقت می‌کنند. نصب هر بشکه‌ی ایمنی، ۱۵۰هزار تومان هزینه دارد، اما متأسفانه همواره بشکه‌های ایمنی به سرقت می‌رود.
نقطه‌ای که با نصب هرکدام از این علایم ایمن‌سازی می‌شود، برای جلوگیری از حوادث است و یک چراغ اگر در طول شب روشن باشد، ممکن است از بروز چندین حادثه جلوگیری کند؛ بنابراین، درخواست داریم شهروندان در این زمینه با سازمان هم‌کاری کنند و در صورت مشاهده، مراتب را به سازمان و یا نیروهای انتظامی اطلاع دهند. در این خصوص با دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم هماهنگ کرده‌ایم تا با تنظیم دوربین‌ها روی تابلوها و چراغ‌ها، از سرقت‌ها جلوگیری شود.
طی شش ماه گذشته، ۳۹۸۶ تابلو نصب و ۷۰۰ تابلو اصلاح شده است؛ ضمن این‌که تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های فرماندهی نیز، از دیگر فعالیت‌های سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری است. ایمنی‌سازی خط ویژه‌ی اتوبوس هم از دیگر اقدامات ماه‌های اخیر بود.
راه‌اندازی چند سیستم فرماندهی جدید در تقاطع‌ها نیز در دستور کار است و نصب تایمر معکوس‌شمار هم‌چنان ادامه دارد.

خط‌کشی معابر علی‌رغم آماری که ارایه می‌کنید، وضعیت مناسبی ندارد.
خط‌کشی معابر شش ماه دوام دارد و اگر دیده می‌شود که رنگ شفاف نیست، به‌دلیل آلودگی هوا و گردوغبار زیاد شهر کرمان است. در طول سال دو بار – در اواخر سال و شهریورماه- خیابان‌ها خط‌کشی می‌شود که در این خصوص نیاز به هم‌کاری شهروندان داریم؛ چراکه در هوای زیر ده درجه، امکان خط‌کشی نیست و مجبور هستیم در طول روز خیابان‌ها را خط‌کشی کنیم؛ بنابراین، در صورتی که خط‌کشی در طول روز موجب بروز ترافیک شد، شهروندان با صبر و حوصله، با کارکنان سازمان هم‌کاری کنند.

آقای مهندس! طی این مدت برای سامان‌دهی ترافیک شهر کرمان، طرح‌هایی در برخی از نقاط شهر اجرا شد، در این خصوص توضیح دهید.
از جمله کارهای بزرگی که طی این مدت انجام شده، اجرای طرح ترافیکی پارک نشاط بود که ابتدای کار با مخالفت‌های زیادی مواجه شد، اما با پشتیبانی شهردار محترم کرمان، کار انجام شد و اکنون، بسیاری از مخالفان از اجرای این طرح رضایت دارند. هر اصلاح هندسی و اجرای طرح ترافیکی، حتی اگر مشکلات ترافیکی را ده درصد کاهش دهد، برای ما رضایت‌بخش است.
برای اجرای هر یک از این طرح‌ها، مدت‌ها کار مطالعاتی می‌شود، ضمن این‌که اصلاح هندسی معابر و طرح‌های ترافیکی، به‌درخواست پلیس راهنمایی‌ورانندگی و با تصویب کارگروه تخصصی ترافیک و کارگروه ترافیک شهرستان اجرا می‌شود. طرح‌های ترافیکی حتی پس ا ز تصویب، ابتدا آزمایشی اجرا می‌شود تا در صورتی که پاسخ مثبت نداشت، جمع‌آوری شود.
از جمله دیگر طرح‌های ترافیکی، اصلاح هندسی پنج‌راه ۲۴ آذر بود که این طرح هم مخالفان زیادی داشت، اما اکنون، همه متوجه شده‌اند که این طرح تا چه میزان به روان‌شدن ترافیک کمک کرده است.

به طرح‌های ترافیکی و اصلاح هندسی معابری که در دستور کار قرار دارد نیز اشاره کنید.
مجموعه‌ی خیابان سعدی، میدان قرنی، طالقانی، باهنر، چهارراه کاظمی تا چهارراه توحید و چهارراه طالقانی در دست مطالعه است تا در این محدوده نیز طرح ترافیکی اجرا شود.
در این محدوده، در ساعت‌های مختلف گره‌های ترافیکی سنگینی داریم که امیدواریم با اجرای طرح ترافیکی، این ترافیک سنگین تا حدودی کاهش پیدا کند.
بررسی و مطالعه‌ی خیابان خواجو، کوچه‌های آسیاباد شمالی و جنوبی، خیابان پروین اعتصامی، چهارراه سپه و خیابان استقلال برای اجرای طرح ترافیکی نیز در دست اجراست.
اجرای طرح‌های ترافیکی تبعات زیادی دارد، به طور مثال، مسدودکردن یک دوربرگردان، با مخالفت‌های شدید مواجه می‌شود، اما برای کاهش گره‌های ترافیکی و افزایش ایمنی شهروندان، اصلاح هندسی و اجرای طرح‌های ترافیکی ضروری است.
تلاش ما در سازمان ترافیک، انجام کارهای بزرگ برای باز کردن گره‌های ترافیکی است و در این راستا بررسی و مطالعه‌ی معابر مختلف که ترافیک سنگینی دارند، در دستور کار است.

آقای مهندس! برخی از ساختمان‌سازی‌ها منجر به مسدودکردن پیاده‌روها شده، در خصوص برخورد با صاحبان پروژه‌های ساختمان‌سازی که فضای عمومی را مسدود کرده‌اند، آیا برنامه‌ای در دستور کار دارید؟
بله، اخیراً برخورد با افرادی که در پیاده‌روها سدمعبر کرده‌اند، در دستور کار سازمان ترافیک است و در این زمینه افرادی که اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند و برای نماسازی و سایر کارها مسیر پیاده‌رو را تصرف کرده‌اند، برخورد می‌شود.
طبق قانون، یک‌سوم از پیاده‌رو می‌تواند در اختیار فردی که اقدام به ساخت‌وساز می‌کند، قرار گیرد، البته استفاده از این یک‌سوم هم، مدت‌زمان معین دارد و در صورتی که از مدت معین گذشت، مالک باید به‌ازای هر روز اضافه، خسارت پرداخت کند.

حرف آخر.
سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری، پشتوانه‌های بزرگی از جمله مهندس سیف‌الهی شهردار محترم کرمان، مهندس محمدی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان دارد و حمایت این افراد، موجب شده که بتوانیم در بخش ترافیک فعالیت کنیم.
نکته‌ی دیگر این‌که از مردم درخواست می‌کنم، به علایم راهنمایی‌ورانندگی احترام بگذارند و به خاطر ایمنی خودشان، با توجه به تابلوها، قوانین راهنمایی‌ورانندگی را رعایت کنند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR