بازار زرگری ( قیصریه ابراهیم خان )
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۴ | مرتبط با : جاذبه گردشگری | 986 views

کرمان یکی از شهرهای پهناورکشورمان است که دارای آثار باستانی زیبا و دیدنی است از جمله آنها می توان بازار کرمان را نام برد از جمله :

بازار بزرگ، بازار حاج آقاعلی (رفسنجانی)، بازار سردار کرمان، بازار قیصریه وکیل، بازار عزیز، بازار عطاری، بازار قدمگاه (راجی کرمانی)، بازار میدان قلعه، بازار مسگری، بازار ارگ می باشد که هر بخش از بازار کرماندر زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده و به خاطر برخی ویژگیهایش در ایران منحصربه‌فرد و دارای شهرت جهانی است. و خوب است بدانیم بازار ارگ طولانی‌ترین راسته بازار ایران محسوب می‌شود. بازار زرگری (قیصریه ابراهیم خان ) از آن جمله بازارها و مکانهای باستانی و زیباست .

بازار زرگرها به صورت یک راستهٔ متقاطع عمود بر بازار کلاه مالى و به موازات بازار کفاش‌ها واقع شده است و جزء‌ مجموعهٔ ابراهیم‌خان مى‌باشد و ۴۷باب مغازه را در خود جاى داده است که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها زرگرى و طلا‌فروشى است. یکى از ویژگى‌هاى این بازار تجهیز آن به عناصر حفاظتى نظیر درهاى محکم چوبى و … مى‌باشد.

بازار زرگری بازاری است که شمال- جنوبی است، از گوشه شمال شرقی میدان گنجعلیخان آغاز می‌شود.

این بازار به صورت شمالی –جنوبی از بازار کفاش ها شروع شده و به کوچه معروف به “پای کتنگ” روبروی مدرسه صالحیه ختم می شود.

وجه تسمیه ی آن وجود زرگران و تعمیر کاران طلا و جواهرات در این بازار است.

در مسدود شده ی مدرسه ابراهیم خان، حمام دایر ابراهیم خان که قریب دویست سال قدمت دارد و همچنان در خدمت مشتریان است و آب انبار ابراهیم خان که امروزه بعنوان موزه ی اسناد روحانیت از آن استفاده می شود و نیز یکی از درهای کاروانسرای میرزا حسین در این بازار قرار دارد.

وقتی که شنیدیم که بازار زرگری کرمان در حال تخریب است و کسی به فکر این میراث با عظمت و باشکوه دیارمان نیست به سراغ بازار و بازاریان زرگری رفتیم تا از نزدیک نظاره گر این موضوع باشیم .

به همین خاطر به سراغ یکی از بازاریان که خود نیز چندین سال است در این بازار مغازه دارد و رئیس هیئت مدیره بازار می باشد گفتگویی انجام دادیم که می خوانید:

حسین ودیعتی رئیس هیئت مدیره بازار چنین می گوید: قدمت این بازار به سال ۱۴۶ سال پیش دوران قاجاریه می رسد ، زمان حاکم کرمان ابراهیم خان ظهیرالدوله که مکانهای عام المنفعه می ساختند ، از جمله بازار زرگری ، مدرسه ابراهیم خان،   حمام و کاروانسراهای اطراف این بازار.

این بازار در سال ۵۰ ۱۳ تقریبا اختصاص پیدا می کند به زرگری چون قبلا بازار زرگری کرمان قیصریه وکیل بود ه است که اگر به آنجا مراجعه کرده و از نزدیک نظاره کنید تقریبا گذشته این بازار را تداعی می کند. همانطور سکوها و درهای قدیمی که متاسفانه در حال تخریب شدن است که میراث می خواست آن را تبدیل به هتل کند که از جزئیات آن خبر چندانی ندارم.

آقای ودیعتی در ادامه می گوید: متراژ این بازار ۱۴۰۰ متر می باشد که ۴۴ مغازه را در خود جای داده که دارای ۴۰ مغاز بزرگ و ۴ مغازه کوچک می باشد .

کارگاه طلاسازی و نقره سازی که دارای سکو بودند برای ساخت طلا و نقره که باز شکل قدیم آن بازار قیصریه وکیل می توانید ببینید. حدودا ۳۰ الی ۴۰ سال قبل .

این بازار دارای دالان شمالی و جنوبی می باشد که ابتدا در دالان جنوبی زرگری بود که بعدا در سال ۶۵ الی ۶۶ دالان شمالی هم به زرگری اختصاص پیدا کرد.

در ابتدا سعی شد که این بازار مثل میدان نقش جهان اصفهان ساخته شود، چون وسط این بازار چندین مغازه چسبیده به هم با تیرآهن و ایرانیت ساخته شده بود وقتی که می خواستند شبیه نقش جهان اصفهان شود تمامی مغازه ها را تخریب کردند به همین خاطر تمامی زرگرها به این محل نقل مکان کردند و بازار زرگری قیصریه وکیل از رونق افتاد .

وی ادامه داد : همانطور که قبلا متذکر شدم در سالهای ۶۵ الی ۶۶ دالان شمالی هم شروع به کار زرگری کرد. مثلا در سال ۷۰ هنوز سکوهای طلاسازی وجود داشت به این شکل بود که در همین مکان طلا فروشان خودشان سفارش مشتری را می گرفتند و طلا را در همین جا می ساختند و به مشتری تحویل می دادند.

زرگرانی که طلا می ساختند استادانی زبر دست بودند ولی متاسفانه دوست نداشتند که شاگرد داشته باشند تا این طلاسازی سنتی نسل به نسل ادامه یابد که به مرور زمان و به علت کهولت سن . استادان زرگر به رحمت خدا رفتند و دیگر در بازار کسی طلا نمی سازد و کم کم سکوها هم تخریب و از بین رفت . قبلا مغازه ها در ارتفاع بالاتر بودند و بعدا ارتفاع آن کمتر شد و همه یکدست شدند زرگری .

در این بازار یک راه آب یا پایابی بوده است که آب حمام را به بازار بزرگ منتقل و از آنجا به خارج از شهر هدایت می شده است. بعدها این پایاب را تخریب می کنند و به جای آن چاه آب می زنند تا بتوانند حوض وسط بازار را آب کنند.

باید گفت: نمای اصلی بازار از همان زمان به همین صورت بوده فقط پنجره ها که چوبی بوده تعویض شده است کف مغازه ها پایین آورده شده است. از لحاظ امنیتی بسیار ایمن است که حاوی دوربین مدار بسته و دربهای فلزی محکم می باشد.

رئیس هیئت مدیره بازار زرگرها در بخشی از صحبتهایش به ما چنین گفت : متاسفانه مدتی است که متوجه شدیم بازار در حال تخریب است و کسی هم به این امر توجه ندارد با مراجعه و درخواست زیاد به اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی در رابطه با اینکه بازار وضعیت خوبی از لحاظ ساختمانی ندارد و در حال فرو ریختن است ، جواب درستی به ما ندادند مبنی بر اینکه بودجه ندارند . به همین خاطر ما بازاریها خودمان عزم را جزم کرده و اعضای هیئت مدیره تشکیل دادیم که بتوانیم سریعتر کارها را شروع کنیم و تا قبل از زمستان کار مرمت را به اتمام برسانیم.

بنابراین با بودجه ای که خود بازاریها در اختیارمان قرار دادند . شروع به مرمت بازار نمودیم که این مرمت و بازسازی را از خرداد ماه سال جاری شروع کرده و سعی کردیم که پشت بام را تا قبل از زمستان به پایان ببریم که هیمن کار هم شد فقط داخل بازار مانده که سعی می کنیم آن هم بزودی به پایان برسد که تا به حال تقریبا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است .

سعی ما بر این است قسمتهایی از بازار کاشی شود و شکل سنتی و زیبای قبل خودش را داشته باشد ، باید گفت ۲۰۰ الی ۳۰۰میلیون تومان دیگر هم باید هزینه شود تا کار به اتمام رسد. همچنین سعی داریم که درب ورودی و اصلی بازار را نیز تعویض نماییم که خود آن ۴۰ میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین آقای ودیعتی اظهار داشت : ما از لحظه لحظه کار و مرمت بازار عکس گرفته ایم که حدود ۷هزار عکس موجود می باشد که به میراث هم تحویل داده ایم تا آنها هم در جریان کار باشند.

آقای ودیعتی در پایان گفت : دوست داشتیم و داریم که میراث و اوقاف در این امر مساعدت لازم را نمایند. چون این بازار یکی از آثار باستانی و تاریخی دیار کریمان می باشد که حیف است از بین برود.

سایت خبری کرمان ۱۴۰۰ هم اظهار همدردی می نماید و امیدوار است که کلیه مسئولین امر در این خصوص مساعدت لازم را بنمایند. چون این آثار، شناسنامه دیارمان هستند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR