سند راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در کرمان تدوین شد
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۱/۱۴ | مرتبط با : اخبار استان | 643 views

رئیس کل دادگستری کرمان:
سند راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در کرمان تدوین شود

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان باید تبدیل به سند شود و مورد استفاده قرار گیرد.

یدالله موحد پیش از ظهر امروز در جلسه پیشگیری از وقوع جرم با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: دهه فجر یادآور پیروزی بزرگ ملت ایران و تحقق انقلاب اسلامی است.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی برای کشور و جامعه ما آثار و برکات فراوانی را در عرصه‌های مختلف در بر داشت و تحول شگرف و بزرگ در نظام قضایی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: نظام قضایی جمهوری اسلامی برگرفته از آموزه‌های دینی است و اجرای عدالت اسلامی در کشور یکی از اهداف انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و ملت ایران بود.

موحد تشریح کرد: امام راحل برای دستیابی به عدالت اسلامی در کشور بعد از انقلاب اسلامی شخصیتی بزرگ و عالمی مجتهد همچون شهید بهشتی را متولی ساختار نظام قضایی اسلامی کرد.

وی متذکر شد: شهید بهشتی با برنامه‌ریزی و تلاش فراوان نظام اسلامی قضایی را در کشور بنیان گذاشت و در حوزه محتوا، ساختار و ماهیت اقدامات بسیار بزرگی صورت گرفت.

رئیس شورای قضایی استان کرمان یادآور شد: قوانین جزای اسلامی بلافاصله بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور اجرایی و عملیاتی شدند و جذب و گزینش قضات بر اساس موازین اسلامی صورت گرفت.

موحد توضیح داد: کشور ما به‌سمت اجرای عدالت اسلامی حرکت می‌کند و امیدواریم این امر در آینده‌ای نه‌چندان دور محقق شود.

وی بیان داشت: قبل از انقلاب اسلامی وزیر دادگستری در راس تشکیلات قضایی قرار داشت و دستگاه قضایی متاثر از شرایط دولت و مجلس بود و استقلال لازم برای اجرای عدالت را نداشت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان داشت: به‌برکت انقلاب اسلامی قوه قضاییه به‌صورت مستقل شکل گرفت و زیر نظر ولایت فقیه فعالیت می‌کند و رئیس قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود و قضات با حکم مستقیم رئیس قوه قضاییه مشغول به‌فعالیت می‌شوند.

موحد گفت: پیشرفته‌ترین اصول را برای تضمین استقلال دستگاه قضایی داریم و این استقلال موجب شده که دستگاه قضایی با جرایم و مجرم در هر سطحی بدون ملاحظات حاشیه‌ای برخورد کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: در دوران مدیریت آیت‌الله آملی‌لاریجانی استقلال دستگاه قضایی قدرت بیشتری دارد.

موحد گفت: تمام جوانب استقلال قاضی و دستگاه قضایی لحاظ شده است و قوانین شرعی و قانون مدنی اقتباس شده از قواعد شرعی ماست.

وی تصریح کرد: حرکت خوبی در زمینه تحقق عدالت اسلامی آغاز شده که در میانه راه هستیم و فاصله زیادی تا رسیدن به عدالت اسلامی داریم و برای رسیدن به عدالت اسلامی نگاه و رویکرد قضایی باید اسلامی باشد.

این مقام قضایی عنوان کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که برخورد با جرائم با همه هزینه‌هایی که به جامعه تحمیل می‌کند اما کارکرد اصلی را ندارد و نمی‌تواند با جرم مقابله کند.

موحد بیان داشت: باید بپذیریم و باور کنیم که باید برنامه‌های پیشگیری از جرم را در اولویت قرار دهیم و سرمایه‌گذاری، طراحی و مشارکت عمومی داشته باشیم تا به‌نتیجه برسیم.

وی افزود: جرم مقوله‌ای جهانی نیست بلکه بومی و متولد جامعه است و در شرایط محیطی خاصی رشد و نمو پیدا می‌کند و باید این جرم را در حوزه تولدش دید.

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین بومی‌نگری در پیشگیری از وقوع جرم را امری مهم خواند و تاکید کرد: همه سازمان‌ها، نهادها و تشکیلات اجرایی، قضایی و امنیتی باید خود را برای پیشگیری از وقوع جرم مسئول بدانند و با دستگاه قضایی برای پیشگیری از وقوع جرم تشریک مساعی داشته باشند.

موحد ادامه داد: انتزاعی و ذهنی دنبال کردن جرائم و پیشگیری از وقوع جرم بدون اینکه عوامل بومی را بشناسیم و در محل تولد جرم حضور پیدا کنیم تاثیر چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان انجام می‌شود، اما اگر توفیق لازم نداریم به این علت است که اراده‌ای در مشارکت برای پیشگیری از جرائم نداریم و برنامه‌ای تدوین نشده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تأکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم آثار مطلوب زیادی در جامعه دارد و هزینه‌های عدالت کیفری را کاهش می‌دهد.

موحد یادآور شد: کلی‌نگری به مسائل پیشگیری از وقوع جرم بی‌حاصل است، اما مصداقی ورود کردن به مسائل جواب می‌دهد، همان طور که مقابله با اراذل و اوباش نتیجه‌بخش بود.

رئیس شورای قضایی استان کرمان افزود: بحث ساماندهی حاشیه‌نشینی به‌صورت ویژه در کرمان دیده شد و همه مشارکت کردند و نتیجه هم داد.

موحد عنوان کرد: اگر بخواهیم جرمی را در مشاغل خاص دنبال کنیم، اگر برای آن صنف مطالعه، طراحی، برنامه‌ریزی و هم‌افزایی داشته باشیم به موفقیت می‌رسیم.

این مسئول عنوان کرد: جزیره‌ای عمل کردن و خنثی کردن اقدامات یکدیگر به غیر از زیان چیز دیگری به‌دنبال ندارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در پایان بیان کرد: راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان باید تبدیل به سند شود و مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:خبرگزاری فارس


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR