برنامه های پیشگیری از وقوع جرم باید محلی و مشارکتی باشد
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۱/۱۴ | مرتبط با : اخبار استان | 658 views
برنامه های پیشگیری از وقوع جرم باید محلی و مشارکتی باشد

ˈیداله موحدˈ روز سه شنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، افزود: کلی نگری و انتزاعی پرداختن به مسایل پیشگیری از وقوع جرم، بی حاصل و تنها اتلاف وقت و هزینه است و با تاکید بر اجرای کار براساس برنامه ریزی مناسب، بومی نگری، مصداق نگری و هم افزایی می توان به نتیجه مورد نظر دست یافت که در مواردی از جمله برخورد با زمین خواری و برخورد با اراذل و اوباش شاهد نتایج این همکاری ها هستیم.

وی تاکید کرد: جزیره ای عمل کردن و خنثی کردن اقدامات یکدیگر نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که عدالت کیفری برغم همه هزینه هایی که به جامعه تحمیل می کند، کارکرد خود را ندارد و به تنهایی نمی تواند با جرم به نحو شایسته ای مقابله کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: صرف برخورد کیفری و جزای نقدی و سایر مجازات ها به تنهایی پاسخگوی نیاز جامعه برای مقاوم سازی در برابر جرم نیست و اگر این موضوع را باور کنیم، می توانیم برنامه های پیشگیری را در اولویت قرار داده و برنامه ریزی و سرمایه گذاری لازم را در این زمینه داشته باشیم و به نتیجه مطلوب نیز دست یابیم.

وی افزود: جرم متولد جامعه است که در شرایط محیطی خاصی رشد می کند و برای مقابله با آن باید این جرم را در حوزه تولد آن دید.

وی ادامه داد: عوامل وقوع جرم متعدد، محیطی و بومی هستند و نمی توان یک نسخه جهانی یا منطقه ای برای پیشگیری دید و باید بومی نگری در حوزه پیشگیری از جرم را مورد توجه داشت.

موحد با اشاره به اینکه جنبه مشارکتی یکی دیگر از اولویت های موردنیاز برای پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: تمامی نهادهای نظارتی، اجرایی، قضایی و انتظامی باید همکاری لازم برای پیشگیری از وقوع جرم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: انتزاعی و ذهنی دنبال کردن مسایل پیشگیری از وقوع جرم بدون حضور در محل و شناخت عوامل آن موجب می شود هر تصمیمی که بگیریم با واقعیت مطابقت نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات و هزینه های زیادی برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه انجام می شود و اگر توفیق لازم در این زمینه را نداریم به این دلیل است که اراده در مشارکت نداریم و برنامه ها متناسب با جنبه های بومی جرم را تدوین نکرده ایم.

رییس کل دادگستری استان کرمان کاهش هزینه های عدالت کیفری را یکی از نتایج اجرای برنامه های پیشگیرانه از وقوع جرم برشمرد و گفت: برای برخورد مناسب با جرایم فضاهای مجازی بویژه در شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه باید کارگروهی از مجموعه های تخصصی دست اندرکار تشکیل شود و آسیب ها را فهرست و راهکارهای عملیاتی در استان را بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید کمیته ای در راستای تولید محتوا وارد شوند و بتوانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشند و از نیروهای متخصص مجموعه ها و بخش خصوصی در این کارگروه استفاده شود.

**تحول بنیادین در نظام قضایی کشور؛ از برکات انقلاب اسلامی

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی، تحول بنیادین و شگرف در نظام قضایی کشور است.

وی ادامه داد: این ایام یادآور پیروزی بزرگ ملت ایران و تحقق انقلاب اسلامی است که برای جامعه ما آثار و برکات زیادی را در عرصه های مختلف به همراه داشت.

موحد با اشاره به اینکه باید خدای بزرگ را از بابت نعمت بزرگ انقلاب اسلامی شکرگذار باشیم، عنوان کرد: در حال حاضر نظام قضایی کشور برگرفته از آموزه های دینی است و شاید در هیچ حوزه ای به اندازه حوزه قضایی شاهد تحول نبوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای عدالت الهی در کشور یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بوده است که امام راحل برای رسیدن به این هدف بزرگ مجتهدی عادل، مدیر و مدبر را متولی ایجاد ساختار نظام قضایی اسلامی کردند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: شهید بهشتی نیز با برنامه ریزی و تلاش فراوان نظام قضایی اسلامی را در کشور پایه گذاری کردند و در حوزه ساختارها، محتوا و ماهیت که مربوط به اجرای قوانین شرعی بود، اقدامات خوبی انجام شد.

وی با تاکید بر این مطلب که استقلال نظام قضایی کشور یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی بوده است، افزود: دستگاه قضایی در زمان گذشته متاثر از دولت و شرایط حاکم بر مجلس بود و استقلال لازم برای اجرای عدالت را نداشت که به برکت انقلاب اسلامی ایران، قوه قضاییه به صورت مستقل در کنار دو قوه دیگر شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال حاضر براساس اصل قانون اساسی مجتهدی عادل، مدیر، مدبر و آگاه به مسایل قضایی در راس قوه قضاییه قرار دارد و تمامی قضات با امضای شخص رییس قوه منصوب می شوند.

موحد گفت: در حال حاضر پیشرفته ترین اصول را برای تضمین استقلال دستگاه قضایی در اختیار داریم و بر پایه این استقلال است که امروز دستگاه قضایی می تواند بدون ملاحظات حاشیه ای با مفاسد در هر سطحی برخورد کند.

وی تاکید کرد: در دوره آیت الله لاریجانی، استقلال و قدرت دستگاه قضایی در کشور افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در دو اصل قانون اساسی به استقلال دستگاه قضایی تاکید و تمام جوانب استقلال قضات نیز بیان شده و این از برکات انقلاب اسلامی است.

موحد با اشاره به این که تا رسیدن به عدالت اسلامی راه زیادی داریم، گفت: تلاش های شایسته تقدیری در این زمینه انجام شده است و امیدواریم هر روز بیش از گذشته محقق شود.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR