برگزاری جلسه دولتی بر فراز بام کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۱/۲۴ | مرتبط با : اخبار استان | 640 views
برگزاری جلسه دولتی بر فراز بام کرمان

علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان همراه با تعدادی از مدیران به بام کرمان واقع در کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) رفتند تا در زمینه اجرای طرح‌های گردشگری بام کرمان و تله‌کابین تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، احداث تله‌کابین شهر کرمان از سال‌ها قبل مطرح شده است، اما این طرح هنوز بر روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است، اما علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان همراه با تعدادی از مدیران و نماینده بخش خصوصی به بام کرمان واقع در کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) رفت تا در زمینه اجرای طرح گردشگری بام کرمان و تله‌کابین در محل اجرای این پروژه تصمیم‌گیری کنند.

کرمان؛ شهری پر رمز و راز

کرمان شهری است پر رمز و راز، به هر گوشه این شهر که بروی، می‌توانی مکان جذابی را پیدا کنی، کرمان کلانشهری است با آثار تاریخی منحصربه‌فردی چون مجموعه گنجعلیخان، آب‌انبارها و حمام‌های قدیمی، بلندترین راسته‌بازار مسقف ایران، گنبد جبلیه، بافت کهن و تاریخی، قلعه اردشیر و قلعه دختر.

اما کرمان دارای ارتفاعاتی است به‌نام کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) و کرمانی‌ها علاقه زیادی به این مکان دارند، زیرا کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) دارای فضای معنوی و تفریحی خوبی هستند.

جنگل قائم (عج) چشم‌اندازی طبیعی و کم‌نظیر

وجود جنگل دست‌کاشت ۲۳۰ هکتاری قائم (عج) به‌عنوان بزرگترین جنگل دست‌کاشت ایران در نزدیکی ارتفاعات کرمان، چشم‌انداز طبیعی، دل‌نواز و کم‌نظیری را برای بام کرمان از فراز کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) ایجاد کرده است.

همچنین وجود آثار تاریخی چون تخت درگاه‌قلی‌بیگ، گنبد جبلیه، قلعه دختر و قلعه اردشیر در نزدیکی پردیسان قائم (عج) ظرفیت دیگری برای ویژه شدن این مجموعه است.

این در حالی‌ست که شهرداری کرمان طی سال‌های اخیر با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در محدوده پردیسان قائم زمینه مطلوبی را برای تفریح مردم فراهم کرده است.

«تله‌کابین» بهترین گزینه برای جذب گردشگر  

اما شاید بتوان احداث تله‌کابین را بهترین گزینه برای رشته‌کوه‌های اطراف کرمان دانست، زیرا در منطقه جنوب‌شرق ایران هنوز تله‌کابینی ساخته نشده است در حالی که زیرساخت‌های خوبی برای احداث تله‌کابین در کرمان وجود دارد و این پروژه می‌تواند موجب جذب گردشگران بسیاری شود.

در همین حال احداث تله‌کابین در کرمان از سال‌ها قبل مطرح شده است و این طرح در دوره سوم شورای اسلامی شهر کرمان به تصویب رسید و تلاش‌های علی مهاجری رئیس سابق شورای شهر کرمان و ابوالقاسم سیف‌اللهی شهردار کرمان موجب شد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم برای مشارکت با شهرداری کرمان برای راه‌اندازی تله‌کابین پای کار آید.

۲۰ ماه گذشت، اما تله‌کابین به کرمان نیامد

همچنین در اوایل خرداد ماه سال ۹۲ بود که کلنگ احداث تله‌کابین کرمان به‌دست استاندار وقت کرمان به زمین خورد و قرار بود، تله‌کابین کرمان در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ ماه رسد، اما حالا که ۲۰ ماه از آن روز گذشته است، هنوز تله‌کابین کرمان به مرحله اجرا درنیامده است.

ساخت هتل و مجموعه تفریحی هم در پروژه تله‌کابین کرمان دیده شده است، زیرا زمینی ۱۵ هکتاری و مسطح در بالای کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) وجود دارد که مستعد ایجاد مجموعه‌ای گردشگری و تفریحی است.

اما آبان‌ماه سال جاری نشستی در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان با حضور استاندار کرمان، شهردار کرمان و مسئولان مؤسسه‌ مالی و اعتباری عسکریه با موضوع ارایه طرح مطالعات مسیر دسترسی تله‌کابین در مسجد صاحب‌الزمان (عج) برگزار شد.

وقتی طرح تله‌کابین کرمان نهایی شد

در این جلسه بود که ابوالقاسم سیف‌اللهی شهردار کرمان از نهایی شدن اجرای طرح تله‌کابین کرمان از محل گنبد جبلیه خبر داد و افزود: تله‌کابین نیاز به جاده دسترسی برای اجرای پروژه و آمد و رفت مردم دارد که این جاده از سوی مشاور بررسی و گزینه مورد نظر اعلام شده است.

با وجود برگزاری جلسه مربوط با طرح تله‌کابین کرمان طی دو ماه گذشته اما استاندار کرمان صبح امروز همراه با معاون عمرانی استاندار، شهردار کرمان، مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل ورزش و جوانان استان،  رئیس کمیسیون عمران، نظارت و مسائل کلانشهرهای شورای اسلامی کرمان و تیم خبری راهی بام کرمان شد تا در بالاترین نقطه شهر کرمان تصمیماتی را برای تله‌کابین اخذ کند.

البته بعضی از مردمی که برای کوهپیمایی در مسیر کوهنوردی ارتفاعات صاحب‌الزمان (عج) حضور داشتند، فرصت را غنیمت شمردند و به بیان برخی مشکلات خود پرداختند.

همچنین یکی از کوهنوردان در مسیر کوهنوردی ارتفاعات صاحب‌الزمان (عج) به خوانش شعر پرداخت و یکی دیگر هم آوازهایی را با صدای خوش خواند.

برگزاری جلسه دولتی بر فراز بام کرمان

استاندار کرمان در محل بام کرمان جلسه‌ای را با مسئولان برگزار کرد و از آنها خواست تا به بیان مشکلات و ارائه راهکارها بپردازند و در نهایت صورتجلسه‌ای تنظیم شد.

بر اساس این صورتجلسه مقرر شد واگذاری زمین ۱۵ هکتاری بام کرمان از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی استان به شهرداری انجام شود و تامین زیرساخت‌های این پروژه شامل آب، برق و گاز توسط استاندار کرمان حمایت و پیگیری شود.

اقدامات لازم برای تعیین‌تکلیف آنتن‌های نصب شده در بام کرمان و ارائه خدمات گردشگری برای ساخت هتل پنج ستاره، احداث تله‌کابین و خدمات جانبی مانند راه‌اندازی رصدخانه از دیگر مصوبات نشست امروز استاندار کرمان بر فراز کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) بود.

با اجرای قانون می‌توان کرمان را آباد کرد

ناگفته نماند که سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم متعهد شد، پروژه تله‌کابین کرمان را طی مدت یک سال پس از واگذاری زمین اجرا کند.

رزم‌حسینی استاندار کرمان در هنگام تنظیم صورتجلسه پروژه بام کرمان بر توجه به قوانین تاکید کرد و افزود: با اجرای قانون می‌توان ایران و استان کرمان را آباد کرد.

وی به چشم‌انداز زیبای بام کرمان اشاره کرد و افزود: پروژه بام کرمان جاذبه زیادی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

خداداد مقبلی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم بیان داشت: زمین بام کرمان به‌صورت ۹۹ ساله برای اجرای پروژه گردشگری به سرمایه‌گذاران اجاره داده می‌شود و بعد از تکمیل این پروژه می‌توانند سند زمین‌ها را دریافت کنند.

جالب اینکه مسئولانی که امروز در جلسه بررسی پروژه بام کرمان حضور داشتند از لباس و کفش ورزشی به‌جای لباس رسمی استفاده کرده بودند و پس از برگشت از مسیر کوهنوردی ارتفاعات صاحب‌الزمان (عج) در دامنه کوه گردهم آمدند و با مربیگری محمود محمودی‌نیا مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان به انجام نرمش و حرکات کششی پرداختند.

جنوب‌شرق ایران «تله‌کابین» ندارد

همچنین استاندار کرمان در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: شهرداری کرمان طرح‌هایی را برای پیشرفت و توسعه مجموعه پردیسان قائم (عج) به‌عنوان یکی از مکان‌های مورد علاقه مردم در دست اجرا دارد که پروژه بام کرمان و تله‌کابین از جمله این طرح‌هاست.

علیرضا رزم‌حسینی عنوان کرد: پروژه بام کرمان دارای سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، اما واگذاری زمین بام کرمان هنوز مورد بحث بود که با برگزاری نشست صبح امروز بر فراز بام کرمان مقرر شد این زمین ۱۵ هکتاری از سوی مسکن و شهرسازی برای اجرای پروژه واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه بام کرمان و احداث تله‌کابین موجب تحول در منطقه جنوب‌شرق ایران می‌شود، زیرا در جنوب‌شرق تاکنون تله‌کابین احداث نشده است.

استاندار کرمان ابراز امیدواری کرد: پروژه بام کرمان هرچه سریع‌تر اجرا شود و مردم کرمان و سایر نقاط کشور از مزایای این طرح گردشگری و تفریحی بهره ببرند.

۲۰ میلیارد تومان برای تله‌کابین کرمان هزینه می‌شود

شهردار کرمان هم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: از استاندار کرمان و سایر مدیران قدردانی می‌کنم که برای نهایی کردن پروژه بام کرمان به ارتفاعات صاحب‌الزمان (عج) آمدند و مصوبات خوبی را تصویب کردند.

ابوالقاسم سیف‌اللهی از پردیسان قائم (عج) با دارا بودن جنگل دست‌کاشت ۲۳۰ هکتاری به‌عنوان نگین سبزی یاد کرد که از گذشتگان به ما ارث رسیده است.

وی عنوان کرد: مجموعه پردیسان قائم (عج) در حال توسعه است و وسعت پردیسان پس از اتصال به قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر به ۳۳۰ هکتار افزایش می‌یابد.

شهردار کرمان همچنین از انعقاد قرارداد اجرای تله‌کابین کرمان با تایید شورای اسلامی شهر کرمان و  ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در محل دفتر استاندار کرمان خبر داد.

سیف‌الهی یادآور شد: مطالعات اجرای تله‌کابین پردیسان قائم (عج) توسط شرکتی انجام شده که مشاوری قوی در زمینه ساخت تله‌کابین است و تله‌کابین توچال را هم طراحی کرده است.

مهر تایید میراث فرهنگی و محیط زیست پای پروژه تله‌کابین قائم (عج)

آغاز خرید قطعات تله‌کابین قائم (عج) از کشور آلمان توسط سرمایه‌گذار از دیگر خبرهایی بود که توسط شهردار کرمان اعلام شد.

اما تایید پروژه بام کرمان و تله‌کابین قائم (عج) توسط محیط زیست و میراث فرهنگی از مهمترین موارد برای اجرای این پروژه‌ها بود که سیف‌اللهی از اخذ تاییدیه این سازمان‌ها خبر داد.

وی با اشاره به اینکه پروژه تله‌کابین کرمان به صورت BOT اجرا می‌شود، اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که این پروژه طی ۱۰ سال بازگشت سرمایه داشته باشد و سرمایه‌گذار براساس قرارداد باید پس از ۱۰ سال پروژه را به‌روزرسانی کند و به شهرداری تحویل دهد.

ورود به قبرستان قدیمی کرمان ممنوع!

شهردار کرمان همچنین تله‌کابین و ساخت مجموعه‌های تفریحی و رفاهی در «بام کرمان» را بخشی از پروژه «بهار رضوی» برشمرد  که در پردیسان قائم در حال اجراست.

سیف‌اللهی بیان داشت: دریاچه‌ای هم با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب آب در جوار جنگل قائم (عج) در دست احداث است تا تمام آبی که به جنگل قائم (عج) وارد می‌شود در این دریاچه نگهداری شده و سپس به داخل جنگل پمپاژ شود تا از این آب برای آبیاری درختان استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود آرامستان قدیمی کرمان در حاشیه پردیسان قائم (عج) تصریح کرد: دفن در آرامستان فعلی پس از راه‌اندازی آرامستان جدید در سال آینده ممنوع می‌شود.

آیا قفل تله‌کابین کرمان گشوده می‌شود؟

حال باید منتظر ماند و دید آیا قفل تله‌کابین قائم (عج) هم مانند بسیاری از پروژه‌های شهری و گردشگری از جمله طرح ایجاد محور گردشگری کرمان و احیای بافت تاریخی، باغ فتح‌آباد، طرح مبارزه با حاشیه‌نشینی و زمین‌خواری و پروژه کمربند سبز کرمان به‌دست علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان گشوده می‌شود یا اینکه کرمانی‌ها همچنان باید منتظر احداث تله‌کابین بمانند.
==============

گزارش از مهسا حقانیت

منبع:فارس نیوز


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR