گشت‌ و‌ گذاری در دنیای هزار نقش و رنگ قالی‌های دستباف
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۲/۱۱ | مرتبط با : اخبار استان | 812 views
فارس از بازدید استاندار کرمان از نمایشگاه فرش گزارش می‌دهد
گشت‌ و‌ گذاری در دنیای هزار نقش و رنگ قالی‌های دستباف

استاندار کرمان از پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان بازدید کرد.

علیرضا رزم‌حسینی یکشنبه شب با حضور در پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان در محل نمایشگاه‌های دائمی جنوب‌شرق با غرفه‌دار دیدار کرد و از آثار ارائه شده بازدید به‌عمل آورد.

عرضه آثار هنرمندان ۶ استان در نمایشگاه فرش کرمان

پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان در فضایی به مساحت یک هزار و ۶۰۰ متر مربع و ۲۵ غرفه‌دار از کرمان، کاشان، قم، یزد، تبریز و اراک برگزار شد.

انواع تابلوفرش‌های نفیس ابریشمی، قالی، قالیچه، گلیم و جاجیم در نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان در معرض نمایش گذاشته شد و به‌فروش رسید.

همچنین دو نفر از بافندگان قالی کرمان با دایر کردن دار قالی به‌صورت زنده بافت فرش را به‌نمایش گذاشته بودند.

 

13920230122158604_PhotoL

 

غرفه تولیدی و رنگرزی فرش گیاهی هم یکی دیگر از غرفه‌های پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان بود و انواع مواد رنگرزی ازجمله روناس، کاه، زاج و پوست گردو در این غرفه به نمایش گذاشته شده بود.

استاندار کرمان در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان به گفت‌و‌گو با غرفه‌داران پرداخت و از نزدیک در جریان مشکلات مربوط به صنعت فرش و وضعیت صادرات و فروش این محصول قرار گفت.

رضایت غرفه‌داران از نمایشگاه فرش کرمان

مسئول غرفه قم درباره صادرات فرش اظهار داشت: در حال حاضر صادرات فرش مانند گذشته رونق ندارد.

وی با ابراز رضایت از میزان فروش فرش در پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان خواستار کاهش قیمت اجاره غرفه‌های نمایشگاه شد.

اما مسئول غرفه فرش شهرستان راور از قیمت پایین این فرش‌ها خبر داد و افزود: تولیدکنندگان فرش راور درآمد چندانی ندارند.

وزیری یکی از فعالان عرصه فرش کرمان هم اظهار داشت: دارهای قالی در منطقه شهداد شهرستان کرمان رونق گرفته است و به‌دنبال برپایی دارهای قالی در منطقه گلباف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فرش‌های بافته شده در شهداد با نقش‌های اصیل کرمان و رنگ‌های طبیعی بافته می‌شود.

گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان شهرت جهانی دارد

در همین رابطه مسئول غرفه سیرجان هم بیان داشت: گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان شهرت جهانی دارد اما در استان کرمان چندان شناخته نشده است.

وی ادامه داد: رنگ‌های به‌کار رفته در گلیم‌های سیرجان ۱۰۰ درصد طبیعی است و مردم ما گلیم را بیشتر از گلیم‌فرش می‌خرند.

یکی از بانوانی هم که در پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان دار قالی را دایر کرده بود هم در گفت‌و‌گو با استاندار کرمان اظهار داشت: قالیبافی درآمد چندانی ندارد، اما من با پولی که از این حرفه به‌دست آورده‌ام تاکنون دو دخترم را به خانه بخت فرستاده‌ام.

با این وجود مسئول غرفه فرش تبریز حجم تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان را ناکافی دانست و خواستار تبلیغات بیشتر برای این نمایشگاه طی سال‌های آینده شد.

 

13920230122159558_PhotoL

 

اما مسئول غرفه یزد هم با اشاره به اینکه در چهارمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان ۳۶۰ میلیون تومان فروش داشته است، گفت: برگزاری پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان در محل نمایشگاه‌های دائمی جنوب‌شرق که فاصله به نسبت زیادی تا مرکز شهر کرمان دارد موجب کاهش تعداد بازدیدکنندگان شد.

نقش‌های اصیل قالی کرمان احیا شود

استاندار کرمان هم در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان بیان داشت: اتحادیه بافندگان فرش دستباف کرمان باید برای احیا و حفظ نقش‌های اصیل قالی کرمان اقدام کند.

علیرضا رزم‌حسینی افزود: استفاده از مصالح طبیعی و مرغوب برای بافت فرش دستباف در زمینه دستیابی به بازارهای جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فعالیت ۷۰ هزار بافنده فرش در کرمان

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در حاشیه بازدید استاندار کرمان از پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان اظهار داشت: ۷۰ هزار بافنده فرش در استان کرمان داریم.

محمدرضا زریسفی عنوان کرد: ۲۶ هزار نفر بافنده فرش و ۵ هزار نفر بافنده گلیم در استان کرمان بیمه شده‌اند و ۴۰ هزار نفر هم واجد شرایط استفاده از مزایای بیمه قالی‌بافی هستند.

قالیبافی؛ هنری زیبا و دشوار

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان با ۲۵ غرفه در فضایی به مساحت یک هزار و ۶۰۰ متر مربع دایر شد.

محمدحسین میرزایی ادامه داد: آثار هنرمندان شش استان در پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان عرضه شد.

وی تصریح کرد: کارگاه زنده قالیبافی هم توسط دو هنرمند کرمانی در محل برگزاری پنجمین نمایشگاه صنعت فرش استان کرمان دایر شد تا مردم از نزدیک با هنر زیبا و دشوار قالیبافی آشنا شوند.

==============

گزارش از: مهسا حقانیت

==============

منبع:فارس


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR