کلانتری: نظام مدیریت آب با دولتی شدن به هم خورد
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۶/۱۶ | مرتبط با : اخبار استان | 548 views
کلانتری: نظام مدیریت آب با دولتی شدن به هم خورد

عیسی کلانتری عصر دوشنبه در نشست همیاران آب در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان گفت: نمی گویم تقصیر دولتی ها بود ولی یک کار صد درصد مردمی را از آنها گرفتیم و سپردیم دست دولت در حالی خودشان آب را تقسیم می کردند، خودشان چشمه ها، قنوات و چاه ها را تعمیر می کردند و کمترین بار هم روی دوش دولت بود.
وی گفت: تا سال ۱۳۶۰ برداشت سفره های آب زیرزمینی تقریبا بالانس بود و بیلان منفی نداشتیم اما بیلان های منفی از بعد از قانون ۱۳۶۱ ایجاد شد چون مدیریت آب دولتی شد و مردم دیگر خودشان را مسئول ندانستند.
وزیر اسبق کشاورزی بیان کرد: بیش از ۳۰ سال است که در دولت فعالیت می کنم و حدود ۳۰۰ استاندار را از نزدیک می شناسم ولی استاندار شما یک استاندار بی نظیر در کشور و امید است قدرش را خوب بدانید.
وی گفت: هیچ کسی به داد شما نخواهد رسید جز خودتان در استان، اگر توانستید بالانس آبی برقرار کنید و گرنه آبی نیست و این حرف ها شوخی است که آب دریا منتقل شود.
کلانتری افزود: در حوزه دریاچه ارومیه که مسوول احیای آن هستم، شخص رییس جمهوری به من گفتند از خزر آب بیاورید گفتم اصلا امکان پذیر نیست حق دریاچه را مردم خوردند حال باید آن حق را پس بدهند.
وی با بیان این که اگر تخلف کنیم طبیعت ما را تنبیه می کند گفت: یکی از مسائلی که گریبانگیر شده خودخواهی های نسل حاضر است و اصول پایدار علمی را در برنامه ها رعایت نکرده ایم.
دبیرکل خانه کشاورز بیان کرد: تکنولوژی این اجازه را به ما داده که آب را از ۲۰۰ متر تا ۵۰۰ متر برداشت کنیم اما تمدن خودمان را ویران می کنیم که می خواهیم تولید کنیم، امروز حفظ تمدن و طبیعت واجب تر از تولید غذاست.
وی گفت: ما به حق طبیعت تجاوز کردیم و باید آن را بپذیریم لذا نباید مشکل را به گردن دیگران انداخت.
کلانتری خاطرنشان کرد: از استاندار کرمان خواهش کردم که در حوزه داخلی باید منابع را اصلاح کنند و به فکر طرح های نجومی انتقال آب نباشید البته برای آب شرب و صنعت می توانید زیرا امکان دارد.
وی تاکید کرد: با منابع آبی نباید شوخی کرد چون مسئله ای نیست که یک شبه مشخص شود.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: استاندار کرمان باید به دانشگاه های استان تاکید کند که در استان یک موسسه پژوهشی باشد و این موسسه با پژوهش هایی که انجام می دهد ۱۰ سال آینده را تخمین بزند.
وی با اشاره به اینکه مساله آب در کشور پیچیده شده است گفت: آب های جاری را هیچ جای دنیا بیش از ۴۰ درصد استفاده نمی کنند اما ایران ۸۶ درصد استفاده می کند.
کلانتری تصریح کرد: جالب است که این اعداد و ارقام که مربوط به زندگی مردم است را از آنها تا یک سال پیش پنهان کرده بودیم و آن را جزو اسرار مملکتی می دانستند.
وی گفت: ما باید سریعا اقدام کنیم و اول حق برداشت آب را مربوط به بهره وری نکنیم و برداشت آب باید به مدار تجدیدپذیر برگردد.
وی افزود: توسعه پایدار می گوید هیچ نسلی حق ندارد در دوران خودش حق و حقوق نسل های آینده را بخورد در حالی که ما از حق و حقوق نسل های آینده استفاده می کنیم.
وزیر اسبق کشاورزی گفت: از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی ۱۴۰ میلیارد متر مکعب مصرف شده است و عملا خودمان داریم نسل آینده را می کشیم و برای نسل آینده جایگاهی قائل نیستیم چون می خواهیم دلار بیشتر بیاوریم.
وی با اشاره به اینکه سهم صنعت باید رو به گسترش برود گفت: ما باید کشور را ثروتمند کنیم اما از راه کشاورزی نمی توانیم.
وی با اشاره به اینکه در ساختار مدیریتی آب باید تجدید نظر شود افزود: وقتی بخش صنعت یک متر مکعب آب را به ۲۵ دلار تبدیل می کند حق دارد از آب استفاده کند.
کلانتری با بیان اینکه باید بپذیریم پتانسیل کمی در بخش آب داریم گفت: وزیر نیرو کار را انجام می دهد ولی تنهاست و نمایندگان و مردم او را حمایت نمی کنند.
وی تصریح کرد: اگر کشور را دوست داریم باید آب را حفظ کنیم، حفظ آب هم راهی است که استاندار کرمان پیش گرفته است و وضعیت آب در کشور از جمله مقابله با بی آبی به ایثاری مانند جبهه نیاز دارد.
دبیرکل خانه کشاورز گفت: استان کرمان رودخانه ای ندارد و همه آب های زیرزمینی است لذا باید به فکر باشید که با این آب باقی مانده چه نوع تکنولوژی هایی وارد شود که سبب بیکاری بیشتر و کاهش تولید نشود بلکه باید افزایش درآمد داشته باشیم.
وی افزود: بسیاری از مردم داوطلبانه با مسئولان همکاری می کنند اما عده ای هم بر تخلف خود پایدار هستند و قانون باید در این زمینه وارد عمل شود که از قوه قضاییه می خواهیم وارد عمل شود.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR