تغییر الگوی کشت با هدف مدیریت مصرف آب در کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۷/۱۸ | مرتبط با : اخبار استان | 750 views
تغییر الگوی کشت با هدف مدیریت مصرف آب در کرمان

محمدرضا پورخاتون روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا به اجرای طرح همیاران آب در استان اشاره کرد و افزود: این طرح بصورت مصوبات ۱۷ گانه در حیطه کاری خیلی از دستگاه های دولتی طراحی و ابلاغ شده است.
وی گفت: یکی از دستگاه هایی که در این طرح نقش پررنگی دارد حوزه جهاد کشاورزی است.
وی اظهار کرد: چند طرح از سوی جهاد کشاورزی استان کرمان پیشنهاد و مصوب شد که ملزم هستیم بصورت عملیاتی اجرا شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان افزود: یکی از این این طرح ها حذف کشت محصولات با نیاز آبی بالاست.
وی گفت: در دو سال اخیر در بحث الگوی کشت با کار کارشناسی و بررسی های اجمالی طرحی را آماده کردیم که هنوز نیاز به کار کارشناسی داریم تا بتوانیم این طرح را تایید کنیم.
پورخاتون به طرح تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این طرح باید مولفه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود و برای بسیاری از شهرستان ها برنامه کشت مشخص کردیم که عمده آن برای محصولات زراعی است.
وی گفت: برای محصولات باغی در استان کرمان محصول پسته با این وضعیت و کمبود آب، بهترین الگوی تغییر کشت است.
وی بیان کرد: اگر برآیند طرح تغییر الگوی کشت را در نظر بگیریم حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان نباید کشت شود و شش هزار هکتار مابقی باید کشت محصولاتی با نیاز آبی کم و از نظر اقتصادی خوب باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به اولویت های تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: اول کشت محصولاتی است که به نوعی در بحث امنیت غذایی جامعه در سبد غذایی وجود دارند مثل گندم، جو و محصولات روغنی و نمی توانیم در تامین آنها وابسته باشیم.
وی ادامه داد: اولویت دوم یکسری محصولات بصورت غیر مستقیم در سبد غذایی خانوار است مثل محصولات علوفه ای که به نوعی در تولید مواد لبنی و پروتئینی نقش دارند و بایستی با برنامه ریزی در الگوی کشت استان باشند.
پورخاتون تصریح کرد: اولویت سوم کشت یکسری محصولات در مناطق دارای مزیت است که به دلیل شرایط آب و هوایی می تواند عملکرد و میزان تولید بالا باشد.
وی افزود: محصولاتی مثل هندوانه که نیاز آبی بالا دارد و در تامین کالری و انرژی مصرف کننده نقشی ندارد به این دلیل بعضی از این محصولات در استان کرمان از کشت خارج می شود یا سطح زیر کشت را کاهش می دهیم و در بخشی از اراضی کشت محصولاتی با درآمد اقتصادی خوب و نیاز آبی کم جایگزین شود.
وی بیان کرد: محصولات را براساس منابع آب، نیاز آبی و درآمد اقتصادی مشخص کردیم و این برنامه پنج ساله است برای مثال در زمینه گندم در بعضی مناطق عملکرد قابل قبول نیست و یکهزار و ۵۰۰ یا دو هزار کیلوگرم در هکتار جز اتلاف و هدر رفت منابع هیچ سودی ندارد و در بعضی مناطق هم آب نیست که گندم کشت شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در بعضی از باغ های پسته عملکرد یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار ۷۰۰ کیلوگرم شده که این وضعیت بررسی و مطالعه می شود و براساس آب ورودی دشت ها کاهش سطح زیر کشت در دستور کار قرار می گیرد و کشاورزان را آموزش می دهیم.
وی به مناطقی که جز محصولات با نیاز آبی بالا کشت دیگری نمی شود انجام داد اشاره کرد و افزود: در این مناطق سعی می کنیم از کشت های زیر پلاستیک استفاده کنیم که به کاهش تبخیر و تعرق کمک کند و با استفاده از شیوه های نوین آبیاری کشت را انجام دهیم.
پورخاتون گفت: در مجموع طی برنامه پنج ساله که به نسبت نیاز آبی هر محصول بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم پیش بینی از این طرح حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی مصرف آب در شمال استان کرمان است.
۱۶ شهرستان استان کرمان زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان است و جنوب کرمان با هفت شهرستان سازمان مستقل دارد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR