ساخت نانوذرات شناسایی کننده تومورهای سرطانی در رفسنجان
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۹/۰۵ | مرتبط با : اخبار استان | 720 views
ساخت نانوذرات شناسایی کننده تومورهای سرطانی در رفسنجان

مهدی ملایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: طرح پژوهشی ساخت نانوذرات شناسایی کننده تومورهای سرطانی در رفسنجان با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اعتبار ۱۰۰ میلیون ریال در آزمایشگاه نانو دانشگاه ولیعصر (عج) این شهرستان انجام شد.
وی تصریح کرد: محققان، نانوذرات زینک سلناید و نانوذرات زینک سلناید ناخالص شده با عناصر واسطه در محیط آبی با کاربرد اپتیکی و بیولوژیک را ترکیب و نانوذرات نیم رسانای زینک سلناید و زینک سلناید آلاییده را با ناخالصی فلزات واسطه مس و منگنز را با استفاده از روشهای نوین و کم خطر تابش مایکرویو و تابش نور فرابنفش، تولید کردند.
ملایی اظهار کرد: در این روشها از سیستم ساده مایکروویو خانگی و یک سیستم لامپ جیوه برای تولید نانوذرات استفاده شده است و روش های ارائه شده در قیاس با روشهای گزارش شده قبلی بسیار ساده، کم هزینه و سریع بودند و ذرات تولید شده تحت تحریک نور فرابنفش گسیلی آبی، رنگ از خود ساطع می کردند.
وی ادامه داد: به این منظور از محلول زینک سلناید به عنوان منبع زینک و از محلول سدیم سلناید به عنوان منبع سلنیوم استفاده شد و پس از ترکیب دو محلول در حضور یک عامل پوششی برای کنترل اندازه ذرات، محلول نهایی درون سیستم مایکروویو خانگی یا تحت تابش نورفرابنفش قرار داده شده و در مدت زمان کوتاهی نانوذرات، تشکیل شدند.
معاون آموزشی پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ادامه داد: نانوذرات مذکور دارای خواص فلورسنس بوده و تحت تحریک نور فرابنفش، نوری به رنگ آبی از خود ساطع می کنند که این مواد بدلیل خاصیت تابش نور و زیست سازگار بودن امروزه در تحقیقات بیولوژیک از جمله تشخیص محل تومورهای سرطانی و انتقال دارویی، مورد توجه محققان دنیا قرار دارند.
وی اظهار کرد: نانوذرات تولید شده قرار است، توسط محققان بیوشیمی دانشگاه شهرکرد بر روی حیوانات آزمایش شوند.
وی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از این طرح تحقیقاتی به صورت دو مقاله در مجلات معتبر بین المللی J. Luminescence و Applied Surface Science به چاپ رسیده است و از نظر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور جز طرح های برتر برگزیده است.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR