مشتاق علی شاه
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۵ | مرتبط با : مشاهیر کرمان | 2,213 views

اواخر رمضان سال هزار دویست و شش هجری قمری هنگامیکه مشتاق علی شاه به همراه مرید خود درویش جعفر پس از نماز جماعت قصد خروج از مسجد جامع کرمان را داشتند به فتوای ملا عبدالله نامی تکفیر و به شهادت رسیدند.

مشتاق که صدای خوشی داشت و در مجالس طرب تار وسه تار مینواخت در ابتدا عاشق دختری به نام معصومه شده واین عشق باعث شیدایی او شده بود. روزی در کنار باباکوهی شیراز درویشی شوریده اورا دیده ودلیل شیدایی و پریشانیش را پرسیده بود.مشتاق به او گفته بود که معشوقی داشته که از این شهر رفته وباعث پریشانیش شده است.

درویش شوریده به او گفته بود که معشوقی بگزین که هیچ وقت از تو جدا نشود.این کلام درویش انقلابی در درون مشتاق بوجود آورده و از او راه چاره می طلبد.درویش به او میگوید که از دست او کاری ساخته نیست ولی پس از اصرار مشتاق او را به حضور سید معصوم علی شاه و نورعلی شاه اصفهانی برده و او مرید ایشان گشته وهمواره با ایشان بوده و پس از طی مقامات طریقت ملقب به لقب مشتاقعلیشاه گردیده و عده ی بسیاری مرید او گشتند.

با آنکه مشتاق خود فردی عامی و مکتب نرفته بود ولی جاذبه ی معنوی او توانسته بود افرادی مانند میرزا محمد تقی کرمانی ( مظفرعلی کرمانی )،فقیه ،حکیم ،فیلسوف و طبیب نام آور عصر را در کمند عشق معنوی خود گرفتار نماید.لذا بدلیل جذب افراد بیشمار در حلقه مریدان مشتاق آتش حسد معاندان تنوره کشیده و حکم تکفیر او توسط ملاعبدالله صادر گردید. و هنگامی که مشتاق به همراه یکی از مریدانش به نام درویش جعفر پس از اقامه نماز قصد خروج از مسجد جامع کرمان را داشتند به تحریک ملا عبدالله و به دست عوام کالانعام به شهادت رسیده وجان نازنین فدای نام نامی حضرت دوست نمودند. مظفر علی شاه کرمانی که پس از شهادت مشتاق مدتها تاب و توان از کف داده بوده دیوانی به نام مراد معنوی خود سروده و غزلیات و اشعار بسیار دلنشینی به نام مشتاق ساخته و پرداخته نمود.

در حال حاضر نیز علی رغم ترقی و رشد فکری جامعه کماکان متحجرین ندای توحیدی مردان حق را برنمی تابند و از هر فرصتی برای تکفیر و خاموش کردن فریاد حق جویان استفاده میکنند .متحجرین که رشد و تعالی معنوی عموم مردم را مغایر با منافع مادی و جاه طلبی خود می بینند تمام توش وتوان خودرا برای به انزوا کشاندن مردان حق بکار گرفته اند .و از هیچ قدامی فرو نمی گذارند.

اما باید گفت که ندای حق و چراغ توحید هرگز خاموش نخواهد شدکه اگر این گونه بود ندای انالحق منصور بعد از هزار سال به گوش ما نمیرسید.

بس تجربه کردیم در این دیر مکافات

با دردکشان هر که درافتاد برافتاد


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR