ناظم‏ الاسلام کرمانی
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۵ | مرتبط با : مشاهیر کرمان | 2,128 views

ناظم الاسلام کرمانى در سال ۱۲۸۰ ه .ق در کرمان به دنیا آمد. او مقدمات فارسى و علوم ادبى و فقه و اصول و فلسفه را نزد استادان و مدرسان وقت آموخت. وى همچنین در این مدت به تحصیل علوم طبیعى، ریاضى و فراگیرى زبان فرانسه و انگلیسى پرداخت.

ناظم الاسلام در ۲۸ سالگى به اصفهان رفت و مدتى به تحصیل علوم معقول پرداخت. سپس روانه تهران شد. او در درس حکمت الهى میرزا جلوه شرکت نمود. سپس به عتبات عالیات عزیمت نمود و در سامرا از محضر میرزاى شیرازى و میرزاى آشتیانى بهره برد و از این دو بزرگوار اجازه اجتهاد کسب کرد و در حوزه‏هاى مختلف تهران به تدریس دروس حوزوى پرداخت.

او سالها در مدارس جدید به کار تدریس و مدیریت مدرسه اشتغال داشت تا اینکه در جریان نهضت مشروطیت مدرسه را رها کرد و به روزنامه‏نگارى روى آورد و در ۲۲ ذى‏الحجه ۱۳۲۰ ه .ق اولین شماره روزنامه «نوروز» را منتشر ساخت.

بعد از یک سال و نیم این روزنامه تعطیل شد و در سال ۱۳۲۵ ه .ق روزنامه کوکب درى را منتشر نمود. او همچنین به تألیف نیز پرداخت، بى‏گمان کتاب تاریخ بیدارى ایرانیان که او درباره وقایع مشروطیت نگاشته است یکى از ارزنده‏ترین آثار بازگو کننده مشروطیت ایران است. ناظم الاسلام در سالهاى آخر عمر در کرمان به مسند قضاوت نشست.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR