خرمای کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۵ | مرتبط با : اقتصاد کرمان | 994 views

تیرماه در شهرستان بم گرمای طاقت فرسایی دارد اما اگر این گرما نباشد آن خرمای مضافتی شیرین و مقوی هم نیست. زیرا همین گرمای سوزان است که خرما را به اصطلاح پخته و تبدیل به رطب خوشمزه‌ای می‌کند. این ماه اگر خنک شود نگرانی کشاورز هم زیادتر میشود و هرچه گرمتر شود خوشحالی کشاورز بیشتر است. خنکی باعث میشود که خرما همجنان کال مانده و نرسد و ضرر هنگفتی به باغدار وارد می‌کند. به همین علت تیرماه را در شهرستان بم خرما پزون می نامنددرخت خرما یا نخل از گیاهان بسیار قدیمی ومقدس است که نامش در قرآن مجید ۴۲ بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه های بهشتی می دانند.

خرمامیوه قدیمی است، میوه ای که از درختی به عمل میآید که جزو تیره نخل هاست ودر مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش مییابد.عده ای خاستگاه آن راهندوستان میدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سالپیش برمی گردد.گفته میشود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و درکشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد.

این میوه سر شار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است همچنین دارای فلزاتمعدنی مثل فسفر ، کلسیم ، آهن ، ید و منیزیم میباشد که هر کدام از این مواددر سلامتی انسان نقش بسزایی دارداین میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطانبوده همچنین برای شنوایی ، بینایی ، درد کمر ، درد مفاصل ، درمان سینه وریهمفید است .

استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آنتوصیه شده است، این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبرانمیکند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که بهدلیل روزه داری بی تحرک شده است،به تحرک وا میدارد.

خرما به علت داشتنمنیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت میکند و نیروی عمومی بدن را افزایشمیدهد و به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه میشود.


فواید خرما
۱-پژوهشگران می گویند خوردن خرما به تنهایی یا همراه با لبنیات از جمله شیربرای کوفتگی و خستگی مفرط ناشی از روزه گرفتن یا فعالیتهای سنگین بسیارمفید است.
۲- خرما الیافی دارد که در کاهش چربی و تامین پروتئین بسیار موثر است.
۳-جدیدترین تحقیقات علمی بیانگر موثر بودن خرما در رفع خشونت افراد و مایه آرامش روحی آنان است.
۴-به علت دارا بودن موسیلاژ و مواد پکتیک ، آرام کننده سرفه می باشد، و اثر رفع ناراحتی های سینه دارد. برای این کار از جوشانده ۵۰ گرم در نیم لیتر آب شیرینی تهیه می کنند که برای سینه درد مفید است.
۵- خرما می تواند در بهبود فلج اعضا، کمردرد و ناراحتی های مفاصل موثر باشد.
۶- می گویند جوشانده خرما در شیر سینه را نرم’ کلیه ها را درمان ‘و از التهاب و امراض عفونی و ریزش مو جلوگیری میکند .
۷- مخلوط خرما با شیر تازه در بالا بردن و تقویت نیروی جنسی بسیار موثر است.
۸- براساس شواهد، در مناطقی که مصرف خرما درآنها زیاد است ، این میوه میتواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.
۹- در بعضی کتاب های طب سنتی از خرما به عنوان خون ساز یاد شده که برای افراد ضعیف المزاج بسیار مفید میباشد .
۱۰- خرما اسید اضافی معده را خنثی میکند برای سالمندان و کودکان بسیار سود مند است .
۱۱- اثرمعجزه آسای هسته خرما، از بین بردن تورم پلک های چشم است برای اینمنظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند این پمادبرای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است..

مضرات البتهنباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب به کبدو طحال افزایش فشار خون ‘ جوش دهان و پوسیدگی دندانها میشود,در خوردن آنافراط نکنید چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آن هایی که لوز المعدهحساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آن ها وجود دارد بایدکمتر از این میوه استفاده کنند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR