موزه مطبوعات کرمان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۵ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان, موزه ها | 941 views

موزه مطبوعات استان کرمان با پشتوانه‌ی یکصد ساله روزنامه‌نگاری کرمان تنها موزه مطبوعات کشور است که در آن می‌توان عمق راه پیموده شده مطبوعات محلی کرمان در یک قرن اخیر را به وضوح دید. در دی ماه ۱۳۸۳ محمدعلی فردوسی مدیرمسئول هفته‌نامه فردوس کویر و رئیس وقت خانه مطبوعات کرمان پیشنهاد تاسیس این موزه را به سازمان میراث فرهنگی داد و پس از شش ماه جمع‌آوری اسناد، مدارک و ادوات روزنامه‌نگاری قدمی کرمان، با حمایت‌های میراث فرهنگی، این موزه در مرداد ماه ۱۳۸۴ هم‌زمان با روز خبرنگار در ساختمانی هفتاد متری که یادگار دوران قاجار است افتتاح گردید.
در ساختمان موزه دو نفر از شخصیت‌های برجسته کرمانی نیز به خاک سپرده شده‌اند. سید علوی و ناظم‌الاسلام کرمانی که اولی از سادات مورد احترام مردم بود و دومی نیز از روزنامه‌نگاران، مولفان و مشروطه‌خواهان نامی ایران است. سید علوی عارفی بود که در زمان قاجار در همین بنا به تدریس علوم دینی و موعظه مردم شهر می‌پرداخت که برای وی احترام زیادی قائل بودند، در زمان هجوم آغامحمد خان قاجار به کرمان که آن فجایع را به بار آورد، وقتی به این نقطه کرمان رسید، سید علوی با قرآن و شمشیر جلوی قشون او ایستاد. قرآن و شمشیرش را جلوی آغامحمد خان گرفت و گفت: یا به این قرآن مردم را ببخش یا به این شمشیر بکش، آقامحمد خان نیز به او پاسخ می‌دهد: آن زمان که پشت دروازه‌های شهر مانده بودم نیامدی واسطه مردم و من شوی، تا به این حمله اقدام نکنم.
سپس بدون آگاهی از اقدام خداپسندانه‌ی سید علوی، دستور قتل او را می‌دهد و پس از این که به او می‌گویند که سید مورد احترام مردم را کشته است دستور می‌دهد او را با احترام غسل و کفن کنند و در همین مکان به خاک سپارند.
اما ناظم‌الاسلام کرمانی که در سال ۱۲۸۰ هـ .ق به دنیا آمد، از رجال قابل توجه در دوران مشروطه بوده و روزنامه‌های نوروز و کوکب دری را مدیریت می‌کرده است. او در کتاب علایم‌الظهور خود نوشته است که وقتی از دنیا رفتم مرا در پایین قبر سید علوی دفن کنید و به احترام او هیچ نشانی از محل دفن من به جا نگذارید. ولی خانه مطبوعات کرمان به لحاظ پاسداشت شخصیت ارزنده مرحوم ناظم‌الاسلام کرمانی که خود نیز از روزنامه‌نگاران پیشگام این دیار محسوب می‌شود، هم‌زمان با افتتاح موزه از بنای یادبود این شخصیت ارزنده نیز پرده‌برداری کرد. یک دستگاه چاپ سنگی ۹۰ ساله، دوربین‌های عکاسی، آرشیو روزنامه‌هایی که در یکصد سال اخیر منتشر می‌شده‌اند، عکس‌های قلمدان‌ها، عصای بعضی از روزنامه‌نگاران، ادوات چاپ و یک عدد قرآن خطی ۲۰۰ ساله در موزه مطبوعات جلوه‌هایی است از یکصد سال روزنامه‌نگاری در کرمان که هم‌چنان با فراز و نشیب‌های بسیار به راه خود ادامه می‌دهد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR