موقعیت تجاری سیرجان
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۶/۱۳ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان | 1,055 views

موقعیت تجارى سیرجان
موقعیت تجارى شهر سیرجان حائز اهمیت است زیرا شهر سیرجان با توجه به قرار گرفتن بر سر بزرگراه‌هاى چند استان و بالاخص راه‌آهن بندرعباس به تهران موقعیت خاصى را به خود گرفته و این شهر مرکز تجارت اجناس داخلى و خارجى واقع شده است.
معادن
منطقه سیرجان از نظر معادن مختلف بسیار غنى مى‌باشد. مهم‌ترین معادن این شهرستان عبارت هستند از:
– مجتمع سنگ آهن گل‌گوهر
که در فاصله ۵۰ کیلومترى جنوب غربى این شهرستان قرار دارند و راه ارتباطى آن از طریق جاده آسفالته شیراز – سیرجان مى‌باشد. این مجتمع سنگ آهن قادر خواهد بود در مرحله بهره‌بردارى با طرح اولیه سالانه با استخراج ۵ میلیون تن سنگ آهن خام ۷۵/۲ میلیون تن آهن کنسانتره به ارزش تقریبى ۸۳ میلیون دلار تولید نماید که در اختیار مجتمع فولاد مبارکه قرار خواهد گرفت.
– معدن سنگ مرمر تنگوئیه
این معدن در قسمت شرق سیرجان قرار دارد و از ذخیره قابل ملاحظه‌اى برخوردار مى‌باشد این معدن با دارابودن حداقل ۴۰۰،۰۰۰ تن ذخیره باقى‌مانده سالیانه ۵۰۰۰ تن سنگ مرمر تولید مى‌نماید.
– معدن مرمر حوض سبز
این معدن با دارا بودن ذخیره‌اى در حدود ۳۰۰۰۰ تن مى‌تواند سالیانه ۳۰۰۰ تن سنگ مرمر تولید نماید.
– معادن مس چهارگنبد
سنگ چینى و نمک از جمله معادن مهم این شهرستان به شمار مى‌آیند.
– خصوصیات فیزیکى سیرجان
شهر سیرجان از نظر شهرسازى و توسعه شهرى و اقشار مردم ساکن شهر مى‌توان به ۷ بخش کاملاً متمایز تفکیک نمود که هر یک به دلایل خاصى بر گرد هسته اصلى بافت قدیمى شهر تشکیل شده‌اند و از نظر توسعه شکل ستاره‌اى به خود گرفته است و چند منطقه به دلیل موانع و یا مساعد نبودن شرایط محیط رشد نکرده و شهر در بقیه جهات که مساعد رشد بوده است توسعه یافته و این ۷ بخش عبارتند از:
– بافت اصلى و قدیمى شهر و بافت نیمه قدیمى
– منطقه کارگرى مهاجرین عشایر
– منطقه کارگرى مهاجرین روستائى
– منطقه کشاورزى بومى
– منطقه کارمندى ادارى و طبقه نیم مرفه
– مهیا شهر مهاجران عشایر
– ادارات و کوى‌هاى سازمانى
خدمات تجهیزات شهرى
– آب
متوسط بارندگى سالیانه این شهرستان ۱۲۴ میلى‌متر بوده و برداشت سالیانه ۳۶۷ میلیون متر مکعب آب از ۴۳۲ حلقه چاه نیمه عمیق و ۸۰ رشته قنات ادامه دارد. طراح احداث سد تنگوئیه با آبدهى حدود ۴۵۰ لیتر در ثانیه برروى رودخانه تنگوئیه سیرجان توسط شرکت سهامى آب منطقه‌اى در دست مطالعه مى‌باشد. که براساس مطالعات انجام شده احداث سد مخزنى برروى رودخانه فوق در دو محل ۵ کیلومترى بالادست و ۷ کیلومترى پائین‌دست روستاى فیروزآباد جهت تأمین آب مصرفى شهر پیشنهاد گردیده است.
– برق
در حال حاضر مسیر خطوط انتقال برق ۴۰۰ کیلووات بندرعباس به سیرجان، ۲۳۰ کیلووات سیرجان به مجتمع مس سرچشمه و خط انتقال ۲۳۰۰ کیلووات سیرجان کرمان از این شهرستان مى‌باشد.
– تلفن و تلگراف
خطوط ارتباطى تلفن این شهرستان تحت پوشش شبکه سراسرى ماکروویو قرار داد و و در حال حاضر داراى ۱۵۰ مرکز تلفن شهرى و بین شهرى است که بیش از ۷۰۰۰ شماره مشغول به کار دارد که تا ظرفیت ۱۰۰۰۰ شماره قابل گسترش مى‌باشد.
مرکز مخابرات دیجیتالى در منطقه ویژه اقتصادى سیرجان در سال ۱۳۷۶ در جهت توسعه شبکه مخابرات منطقه تعداد ۲۰۴ شماره تلفن واگذار و راه‌اندازى نمود که اکثر شرکت‌ها، کارخانه‌ها، انبارهاى مخابراتى منطقه تعداد ۲۰۴ شماره تلفن واگذار و راه‌اندازى نمود که اکثر شرکت‌ها کارخانه‌ها، انبارهاى عمومى و خصوصى داراى یک یا چند خط تلفن شدند و واگذارى خطوط تلفن، فاکس، کامپیوتر به روز رسیده است. این مرکز تا ظرفیت ده هزار شماره تلفن، فاکس را دارا مى‌باشد که ۱۲۰۰ شماره تلفن آن با کد اختصاصى ۰۳۴۷۳۴۷ به شبکه مخابراتى کشور وصل مى‌باشد.
– گاز
خط انتقال گاز بندرعباس – مجتمع مس سرچشمه از این شهرستان مى‌گذرد. براساس طرح سرخون دو (سرخون – سرچشمه) احتیاجات گازى مجتمع مس سرچشمه و شهرهاى اطراف (حاجى‌آباد – سیرجان – بافت – بردسیر – کرمان – رفسنجان و شهر بابک) تا میزان مصرفى یکصد و چهل راه‌اندازى گردید و هم‌اکنون منطقه ویژه اقتصادى سیرجان علاوه بر انشعاب آب و برق، انشعاب گاز را نیز به سرمایه‌گذاران واگذار مى‌نماید.
– بهداشتى و درمانى
ازنظر درمانى این شهرستان سرویس‌دهى به شهرهاى مجاور را نیز عهده‌دار مى‌باشد. بیمارستان‌هاى آیت‌الله کاشانى با ۵۰ تخت، بیمارستان امام رضا با ۵۰ تخت، زایشگاه موجود در ساختمان مربوط به سازمان بهزیستى جزء واحدهاى درمانى فعال این شهرستان مى‌باشد که قطعاً جوابگوى نیازهاى مردم با توجه به موقعیت خاص این شهرستان نبوده و اخیراً موافقت با ساخت بیمارستان ۱۶۸ تخت خوابى جهت این شهرستان اخذ شده است. در ضمن بیمارستان ۱۲۸ تخت خوابى مربوط به سازمان تأمین اجتماعى حدود ۹۰% عملیات ساختمانى آن به پایان رسیده است و در شرف افتتاح مى‌باشد. ضمناً با توجه به احداث ساختمان گمرک بین‌المللى در شهر سیرجان که از تصویب گذشته است کارهاى طراحى آن در دست اقدام مى‌باشد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR