باغ فتح آباد تاریخی کرمان را بیشتر بشناسید!
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۰۴/۲۵ | مرتبط با : جاذبه گردشگری | 1,050 views
باغ فتح آباد

دیدنی های تاریخی کرمان بسیار زیبا هستند و کسانی که می خواهند به شهر کرمان سفر کنند مشتاق هستند تا مناطق دیدنی همچون باغ فتح آباد کرمان و برج جبلیه و… را ببیند. در این مطلب می خواهیم به تاریخچه و معرفی نامه ی این باغ زیبای تاریخی بپردازیم.

تاریخچه باغ فتح آباد کرمان

قدمت باغ فتح آباد به دوره قاجار برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است. باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می‌آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه‌ی استان کرمان قرار دارد اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه استان کرمان قرار دارد؛ اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است. البته این روزها این مجموعه زیر نظر خانم سروناز نخعی -مسوول سابق رستوران و هتل باغ شازده- اداره می شود.

باغ فتح آباد

باغ فتح‌آباد کرمان مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد واقع شده است. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است. این باغ از از یادگارهای فضل علی‌خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت می‌بخشیده است. زمان احداث این باغ به حدود سال‌های ۱۲۵۵ می‌رسد.

باغ فتح آباد در زمینی به وسعت ۱۳هکتار و زیربنای ۱۵۰۰ متر بنا شده است. این بنا سبکی اروپایی- ایرانی دارد و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگون آن را احاطه کرده اند. زمانی که وارد عمارت فتح آباد می شوید، در مقابل خود حوضی بزرگ و مستطیلی شکل به ابعاد ۶۰ متر در ۶ متر می بینید که انعکاس عمارت اصلی در مقابل آن بر شکوه و جلال ساختمان و باغ می افزاید.

باغ فتح آباد

ساختمان اصلی باغ فتح آباد چگونه است؟

عمارت فتح آباد یا ساختمان (کوشک) اصلی در انتهای شمالی باغ واقع شده و دو طبقه دارد. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری، در میان مجموعه فتح آباد خودنمایی می کند. ساختمان اصلی با مصالح خشت خام و ملات گل ساخته شده است و روی آن را با لایه ای از گچ پوشانده اند.

باغ فتح آباد

فضاهای درونی نیز از گچ کاری های زیبا بی بهره نبوده است و استادکاران با مهارت خاص خود سطوح دیوارها، پیشانی ورودی ها، قوس ها و پیرامون بخاری ها را به شکلی تماشایی تزیین کرده اند. اتاق های این کوشکِ تاریخی نیز به سبک اتاق های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.
بر بالای سر در ورودی عمارت اصلی، روزنه های مدوری دیده می شود که در گذشته ذره بین های قوسی درون آن کار گذاشته بودند تا نور چراغ های بادی  را شب ها در جلوخانِ بنا منعکس کنند.

بر روی سر در آن نیز کتیبه ای گچی دیده می شود که با خط زیبای نستعلیق آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» و «نصرمن الله و فتح قریب» بر روی آن نقش بسته است. در کنار آن تاریخ ۱۳۱۰ ه.ق نیز نوشته شده که به احتمال زیاد در این تاریخ ساختمان مورد بازسازی قرار گرفته است.

باغ فتح آباد

اتاق نقاشی باغ فتح آباد

در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در قدیم الایام در آن حاکم کرمان اقامت داشته است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگارهای بسیار ارزنده وجود دارد. علاوه بر نقاشی تزئینات آب طلا هم در آن ها به کار برده شده که برخی از آن‌ها به سرقت برده شده است. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره‌ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه‌هایی بر روی نقاشی ها بسته است.

باغ فتح آباد


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

بهبود در ۱۳۹۸/۰۴/۳۰ گفته :

عالی و جامع ممنونم



امید کرمانی مقدم در ۱۳۹۸/۰۴/۳۰ گفته :

تشکر



copyright © 2021 , Kermaniec.IR