تمدن جیرفت در کرمان و ارتباط آن با هیل رود
نوشته شده در تاریخ ۰۰/۰۳/۲۲ | مرتبط با : جاذبه گردشگری | 1,433 views

همیشه دانستن تاریخ، یکی از مسائلی بوده است که ذهن انسان را به خود مشغول می کند. گاهی فکر می کنیم که مردم قدیم در شرایط مختلف، چگونه بدون داشتن امکانات ما عمل می کردند و چه جایگزین یا گزینه ی مشابهی داشته اند؟ امروز می خواهیم یکی از اماکن تاریخی که بسیاری از سوالات باستان شناسان را پاسخ داده است معرفی کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا مروری بر دفتر تاریخ تمدن جیرفت داشته باشیم و ببینیم، تمدن جیرفت و هیل رود چه ارتباطی باهم دارند؟ اصلا چگونه این تمدن کشف شد؟

معرفی منطقه ی تمدن جیرفت و ارتباط آن با هیل رود

تمدن جیرفت در شهر کرمان قرار دارد. کرمان مانند سایر شهرهای ایران، بخشی از تاریخ ایران را در دل خود جای داده است.

ابن منطقه باستانی، مرتبط به سه هزار سال گذشته است و اشیاء و ابزار ها و بناهای تاریخی را در خود جای داده است. تمدن جیرفت، از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است و گروهی از محققان و باستان شناسان بین المللی بر روی این منطقه کار می کنند. این تمدن در نزدیکی هلیل رود است و اکثر مردم ایران که با این تمدن آشنا هستند در کنار نام این منطقه، هلیل رود را نیز معرفی می کنند.

بر اساس شواهد تاریخی میان مردم تمدن جیرفت و شهر سوخته روابط تجاری برپا بوده است زیرا برخی از آثار بر جای مانده در هر دو شهر به شکل مشابه یافت شده است و این موضوع نشان می‌دهد که میان این دو شهر داد و ستد و روابط تجاری برقرار بوده است.

کشف روابط تجاری جیرفت و شهر سوخته!

از گذشته روابط تجاری با اشکال مختلف میان مردم وجود داشته است و یکی از کهن ترین شیوه های تجارت میان مردم در دوران مختلف داد و ستد بوده است. در گذشته داد و ستد به این گونه بوده که بر اساس اهدای مقداری از یک کالا، کالای دیگر را به شکل جایگزین دریافت می‌کردند (مبادله کالا به کالا).

چگونه تمدن جیرفت کشف شد؟

در سال ۱۳۸۰ بعد از دو سال خشکسالی که در جیرفت اتفاق افتاد، بارانی سیل‌آسا بارید، و این موضوع سبب شد تا تمدن جیرفت از زیر خاک های پنهان شده نمایان شود.

با پیدا شدن تمدن جیرفت، مسیر جدیدی برای سفر به گذشته باز شد و تاریخ شناسان و گروه‌های محقق باستانی به سوی منطقه آمدند تا پرده از رمز و راز گذشته بردارند.

آثار به دست آمده از تمدن جیرفت

امروزه اشیا و ابزارهای زیادی از این تمدن یافت شده است، که عموماً از جنس سنگ و سفال هستند. بر روی این اشیا طرح هایی از شیر، بز کوهی، گوسفند و … دیده می شود. تمامی این آثار اطلاعات تازه ای به دایره المعارف تاریخ انسانی اضافه کردند.

بناهای تاریخی این مجموعه نشان دهنده ی شیوه ی زندگی و سبک معماری مردم قدیم است. با بررسی این بناها مشخص شد که بیشتری مصالح استفاده شده در معماری آن زمان، سنگ بوده است.

کلام آخر:

دانستن تاریخچه گذشتگان و نیاکان ما به ما کمک می کند تا بتوانیم در زندگی امروزمان موفق تر عمل کنیم و همچنین بدانیم که در گذشته چه امکاناتی وجود داشته است تا انسان بتواند نیازهای خود را رفع کند. گاهی شناخت راه گذشتگان، سبب پدید آمدن اختراع جدید یا اکتشاف جدید می شود. بسیاری از نتایج علمی اختراعات کنونی، با دنبال کردن مسیر گذشتگان به ثمر نشسته است.

همچنین با داشتن اطلاعات کافی از تاریخ می‌توانیم در خصوص سرنوشت زمین بیشتر بدانیم، و در مسیری حرکت کنیم که به زمین کمتر آسیب برسد و زندگی انسانی با سرعت بیشتری پیشرفت کند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR