جشن سده کرمان چگونه و در چه تاریخی برگزار می شود؟
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۰۵/۰۷ | مرتبط با : آداب و رسوم | 1,820 views
جشن سده کرمان چگونه و در چه تاریخی برگزار می شود؟

جشن سده یکی از جشن های سنتی و کهن در استان کرمان است. افراد زیادی هر ساله برای تماشا و شرکت در این جشن به کرمان می آیند. در ادامه می خواهیم با جشن سده به طور کامل تری بپردازیم و آداب و رسوم برگزاری این جشن را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

روایات از تاریخچه جشن سده چه می گویند؟

خلف تبریزی نیز در کتاب “برهان قاطع ” آورده است که “کیومرث به یمن وجود سه فرزند اناث و ذکور خود جشنی بزرگ برپا کرد و آتشی بزرگ برافروخت و مردم ایران زمین را مهمان کرد به این دلیل این روز را سده می گویند”. ایرانیان باستان بر این باور بودند که در این شب ستاره گرما به زمین آمده و دل زمین گرم می شود.

به هر دلیل که بوده، جشن سده در طول قرنهای متمادی با آداب و رسوم خاصی توسط زرتشتیان در نقاط مختلف کشور برپا می شده است اگر چه از سابقه این جشن تاریخ دقیقی وجود ندارد، اما گفته می شود حداقل قدمت آن در ایرن به ۴۰۰ سال می رسد و از زمان صفویان سده سوزی برگزار می شده است البته تاکید می شود قبل از آن نیز، این آیین برپا می شده است.

جشن سده متعلق به زرتشتیان است؟

در ذهن خیلی‌ها این‌طور جا افتاده که «سده» یک جشن زرتشتی است و لابد به خاطر آتشی که در آن روشن‌ می‌شود، با پیروان این گروه ارتباط پیدا می‌کند اما واقعیت این است که جشن سده با همین نام در کرمان برگزار می شود و سالهاست که زرتشتی و مسلمان از اول تا آخر در برپایی آن شرکت می‌کنند. سده یک جشن ملی است که در زمان آل‌زیار توسط مسلمانان برگزار می‌شده و هنوز هم در بخش‌های دیگری از کشور، با همین نام یا با نام‌های مشابه برپا می‌شود.

در چه تاریخی جشن سده کرمان برگزار می شود؟

این جشن معمولاً روز دهم (آبان روز) از ماه بهمن گرفته می‌شده است و همه مورخین و فرهنگ نویسان بدان اشاره کرده‌اند و در آن شب که میان روز دهم و روز یازدهم است به آتش‌افروزی مبادرت می‌ورزیده‌اند . سده در مآخذ موجود نام شب است نه نام روز و ظاهراً این جشن که آتش‌افروزی در آن مرسوم بوده در شب پیش از روز نود و نهم زمستان (پنجماهه) واقع می‌شده و در حقیقت می‌توان گفت که در پایان آذر روز یا نهم از ماه بهمن این جشن صورت می‌گرفته است.

سنت این جشن در کرمان چگونه است؟

زرتشتیان کرمان برنامه‌ جشن سده را ۱۰ بهمن‌ماه از ساعت ۱۴ با اوستا‌خوانی و گاتا‌خوانی آغاز می کنند. این برنامه در کرمان که در «باغچه بوداغ‌ آباد» برگزار می‌شود با سخنرانی فرنشین (رییس) انجمن زرتشتیان کرمان ادامه می‌یابد و گروه موسیقی «اهورا» در این برنامه اجرا خواهد داشت. همچنین باشندگان (حاضران) در برنامه، شاهنامه‌ خوانی را شاهد خواهند بود. این برنامه در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به پایان می رسد و همه‌ زرتشتیان و غیر زرتشتیان می توانند در آن باشنده باشند.
آتش‌افروزی مهم‌ترین آیین این جشن است تا جایی که شکوه و شهرت جشن سده را می‌توان وابسته به آن دانست. مردم با همکاری یکدیگر هیزم و چوب را برای روشن کردن آتش جشن جمع می‌کنند و با رسیدن شب، بعد از بزم و شادی، ۱۰ موبد با لاله آتشین در یک دست در حالی که دست موبد دیگر را گرفته‌اند سه دور گرد مخروط چوب‌ها می‌گردند، نیایش آتش را می‌خوانند و توده هیزم را به آتش می‌کشند.
در ابتدا شلعه‌های آتش و گرمای آن نگران‌کننده است،‌ همه دور می‌شوند و شب مانند روز روشن می‌شود. بعد از اینکه شدت شعله‌ها کمتر می‌شود افراد از روی شعله‌ها و هیزم‌های کوچک و پخش‌شده می‌پرند. کشاورزان نیز خاکستر آتش را جمع می‌کنند و برای زیاد شدن برکت بر روی زمین‌هایشان می‌پاشند.

نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

sharif در ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ گفته :

ورود عموم به این جشنا آزاده؟



امید کرمانی مقدم در ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ گفته :

بله آزاده معمولا.



copyright © 2021 , Kermaniec.IR