آثار تاریخی کرمان به علت سیل چه میزان آسیب دیده اند؟
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۱۱/۰۱ | مرتبط با : جاذبه گردشگری | 838 views
سیل کرمان

در این مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص جزئیات آسیب به آثار های تاریخی کرمان در جریان سیل اخیر، صبحت های مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان را مطالعه نماییم و از میزان این خسارت ها به آثار تاریخی شهر کرمان با خبر شویم.

محمد‌مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: در جریان سیل اخیر در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خسارت‌هایی به آثار تاریخی وارد شده است.

افضلی در گفتگو با خبرنگاران ، بیان کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی استان کرمان بیشتر آثار تاریخی این منطقه خشتی و گلی هستند. رسیدگی‌های روزانه، ماهانه و فصلی هم در دوره‌های مستمر به این آثار تاریخی انجام می‌شود اما بارش‌های شدید برف یا باران به طور حتم بر آن‌ ها اثر گذار است

وی ادامه داد: با اعلام ستاد مدیریت بحران یا سازمان هواشناسی در خصوص پیش‌بینی بارش نزولات آسمانی بررسی‌های موردی خاص هم برای ترمیم مواردی مثل گرفتگی ناودان‌ها یا مسائلی ازاین‌دست صورت می‌گیرد چراکه بعد از هر بارندگی احتمال مسدود شدن مسیرهای خروج آب باران ممکن است مسدود شده باشد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان توضیح داد: به دلیل جنس ساخت این ابنیه و آثار تاریخی، احتمال شسته شدن گل و کاه‌گل روی این بناها وجود دارد. معمولاً بعد از فصل بارندگی یا پس از وقوع بارندگی‌های شدید امور ترمیمی بر روی آن‌ها صورت می‌پذیرد.

افضلی افزود: در جریان بارش‌های سنگین اخیر هم در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خسارت‌هایی به آثار تاریخی واردشده است. البته این خسارت‌ها تابه‌حال در حد همان شسته شدن کاه‌گل روی آثار بوده و مورد خسارت کلی یا تخریب اثر گزارش نشده و اثری از بین نرفته است .

افضلی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز دو ماه از فصل زمستان مانده و احتمالاً فصل پربارشی در بهار را شاهد خواهیم بود، پس از ثبات شرایط آب و هوایی و در هوای آفتابی ، بر روی همه آثار متأثر از باران‌های اخیر را بعد از انجام برآوردها و اعلام آن به ستاد مدیریت بحران، ترمیم اضطراری را انجام خواهیم داد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان همچنین با بیان پراکندگی آثار تاریخی استان کرمان در پایان بیان کرد: در استان کرمان حدود ۷ هزار اثر تاریخی وجود دارد که ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۷ اثر هم ثبت جهانی شده‌اند. به  علت پراکندگی این آثار در گستره پهناور استان کرمان، برآورد دقیق میزان خسارت‌ها کمی طول می کشد اما پس از تکمیل گزارش‌ها اطلاع‌رسانی دقیق میزان خسارات انجام خواهد شد.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR