چاه های کشاورزی غیرمجاز در کرمان تعیین تکلیف می شوند
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۴/۱۵ | مرتبط با : اخبار استان | 767 views
چاه های کشاورزی غیرمجاز در کرمان تعیین تکلیف می شوند

امیرحسین کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح شهریور سال گذشته در پانزدهیمن نشست شورای عالی آب مورد بازبینی قرار گرفت و به عنوان طرح احیا و تعادل بخشی به تصویب رسید و با جدیت دنبال می شود.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و با هدف صیانت از منابع آب موجود، در سه ماه ابتدای سال جاری با همت همکاران امور منابع آب شهرستان ها ۲۳۷ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شد.

وی خاطرنشان کرد: با عملیات گشت و کنترل شبانه روزی، تعداد ۳۷ دستگاه ادوات حفاری غیرمجاز کشف و ضبط شد که از بین شهرستان ها، شهرستان جیرفت با انسداد بیش از ۱۵۷ حلقه چاه غیرمجاز و توقیف بالغ بر شش دستگاه حفاری بیشترین آمار را در سه ماهه گذشته به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح از سال گذشته تا پایان خرداد امسال هزار و ۱۷۹ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز نصب شده است که در بین شهرستان ها، امورمنابع آب سیرجان بیشترین آمار نصب را داشته است.

کرمی اظهار کرد: میزان آب صرفه جویی شده در اثر پرکردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز در سه ماهه سال جاری معادل ۸۸ هزار مترمکعب برآورد شده است .

وی با اشاره به اهداف طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی بیان کرد: تا پایان سال جاری با مساعدت ها و مشارکت های مردمی میزان و حجم آب صرفه جویی شده در استان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: از اهداف عالی این طرح می توان به مواردی از جمله تقویت و استقرار گروه های گشت و بازرسی، کنترل، نظارت و مسلوب المنفعه نمودن چاه های فاقد پروانه مضر به مصالح عمومی، تهیه و نصب کنتور حجمی و هوشمند آب و برق، اطلاع رسانی و ایجاد سامانه پایش و کنترل برداشت از چاه ها، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، ساماندهی شرکت های حفار و نصب GPS بر روی دستگاه های حفاری، ایجاد و استقرار بازار محلی آب، خرید چاه های کم بازده کشاورزی برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی در دشت های ممنوعه اشاره کرد.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای کرمان اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در دشت های ممنوعه، مطالعه و اجرای پروژه های آبخیزداری از سوی وزارت جهاد کشاورزی به روز نمودن سند ملی آب در محدوده مطالعاتی توسط وزارت جهادکشاورزی، ایجاد تشکل های آب بران و انجام حمایت های مالی و فنی از آنها، پهنه بندی و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین در محدوده مطالعاتی، حفر چاه پیزومتری در دشت و تجهیز آنها، نصب تجهیزات اندازه گیری منابع آب بر روی پیزومترها و چاههای اکتشافی، تهیه بیلان و بانک اطلاعاتی محدوده های مطالعاتی به صورت برخط (on line) و پروژه های پیاده سازی GIS، تعیین حریم کمی و کیفی منابع آب، تعیین سقف کف شکنی و موارد دیگر را از اهداف عالی طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی دانست.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR