آرامگاه میر زُبیر
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۰۴/۱۵ | مرتبط با : جاذبه گردشگری | 997 views

آرامگاه میر زُبیر، روستاى شریف‌آباد، سعادت‌آباد، سیرجان
این بنا در شرق روستاى شریف‌آباد از توابع دهستان سعادت‌آباد سیرجان در کنار قبرستان روستا قرار دارد. آرامگاه به صورت مربعى به ابعاد خارجى ۹ و داخلى ۷ متر با قلوه‌سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. ارتفاع بنا از کف تا زیر گنبد که اکنون فروریخته حدود ۸ متر است. صورت بنا در ارتفاع ۴ مترى به هشت ضلعى و سپس با کاربندى به دایره تبدیل شده و گنبد روى آن استوار گردیده است.
فضاى داخلى بنا داراى تزئینات و کتیبه‌هاى متعددى است که هر کدام در نوع خود از زبیائى‌هاى منحصر بفردى برخوردار مى‌باشند. عکس‌هایى که در سال‌هاى گذشته از محراب بنا گرفته شده نشان مى‌دهند که در دو طرف محراب، تاریخ ساخت و نام سازنده به صورت گچبرى مشخص بوده که امروزه از بین رفته است. گرچه گچبرى محراب تاریخ ربیع‌‌الاول سال ۷۵۱ هـ.ق را نشان مى‌داده است، اما عده‌اى بر این عقیده‌‌اند که بناى میر زبیر معبدى مربوط به قبل یا اوایل اسلام بوده که در زمان سلطنت محمد بارز – اولین امیر از خاندان آل مظفر – مرمت و به مسجد تبدیل شده است.
در خصوص عملکرد واقعى بناى میر زبیر اطلاع دقیقى در دست نیست. با این حال با توجه به شباهت آن با بناى پیر جارسوز و همچنین وجود بناى دیگرى به نام طلحه که اکنون ویران شده به نظر مى‌رسد بناى مزبور آرامگاهى بوده است.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR