آتش سوزی در منابع طبیعی کرمان هشت برابر شد
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۵/۰۳ | مرتبط با : اخبار استان | 643 views
آتش سوزی در منابع طبیعی کرمان هشت برابر شد

بی توجهی و غفلت برخی افراد که به عنوان گردشگر به دامان طبیعت می روند موجب بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان شده به طوری که در سال جاری این نوع حریق ها به گفته مسوولان افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح می دهد: نزدیک به ۶۰ درصد از علت اصلی آتش سوزی ها عوامل انسانی است که افراد گردشگر با رعایت نکردن برخی نکات زمینه آتش سوزی مراتع و جنگل ها را فراهم می کنند.

مهدی رجبی زاده در تشریح چرایی افزایش آتش سوزی ها در مراتع استان کرمان گفت: در شروع سال ۹۴ بارندگی های خوبی در استان کرمان داشتیم که به همین علت پوشش گیاهی گیاهان یک ساله از رشد قابل توجهی برخوردار شد و در پایان اردیبهشت گرمای بسیار شدید استان را فرا گرفت که هنوز ادامه دارد و این گرما باعث شد آن پوشش گیاهی که از رشد خوبی برخوردار بود خشک شود.

وی اضافه کرد: پوشش گیاهی خشک به اندک عاملی همچون خارج شدن جرقه از اگزوز یک ماشین دچار حریق می شود.

وی با اشاره به اینکه عمده مناطق دارای پوشش گیاهی صعب العبور هستند اظهار کرد: این مسئله ما را به این سمت هدایت می کند که برای جلوگیری و کنترل آتش سوزی ها از مردم بومی هر منطقه کمک بگیریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: باید مردمی که در هر منطقه قابل حریق زندگی می کنند گروه بندی شوند و هر گروه را به یکسری امکانات اولیه مجهز کنیم زیرا به محض آتش سوزی اولین کسانی که می توانند حریق را کنترل کنند همین مردم هستند تا نیروهای امدادی به آن منطقه برسند.

**ساماندهی گروه های مردمی

وی افزود: طرح تشکیل گروه های محلی مبارزه با اطفاء حریق از طریق یگان حفاظت اجرا شده است و گروه هایی ساماندهی و افراد مشخصی به عنوان سرگروه دارند که اطلاعات آنان در سامانه وجود دارد و مناطق خاصی در محل زندگی این افراد برای زیر پوشش گرفتن هر گروه تعریف شده است.

رجبی زاده بیان کرد: حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وسایل اولیه مبارزه با حریق خریداری شده و در اختیار این گروه ها قرار گرفته است.

وی گفت: ساماندهی گروه های مردمی مبارزه و کنترل حریق در استان کرمان توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور به عنوان طرح نمونه شناخته و به تمامی استان های کشور برای اجرا ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: هر قدر که امکانات زیاد باشد امکان اینکه بتوان نقاط کل استان کرمان که پهناورترین استان کشور است را زیر پوشش قرار داد وجود ندارد، البته هرچه قدر اعتبارات بیشتری در اختیار داشته باشیم می توان امکانات بیشتری را به گروه ها داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان به ساماندهی گروه های سازمانی اشاره کرد و گفت: در سال جاری با استفاده از اعتبارات ملی تعداد ۹ ماشین مخصوص خریداری شد که تاکنون سه دستگاه از آنها تحویل گرفته شده و بقیه تا دو ماه دیگر تحویل گرفته می شود و این خودروها مجهز به وسابل اطفاء حریق هستند و به شهرستان ها واگذار می شود.

**پایگاه ملی اطفاء حریق اولین بار در کشور احداث می شود

وی گفت: پایگاه ملی اطفاء حریق اولین بار در کشور در استان کرمان احداث می شود و پیمانکار آن مشخص شده است.

رجبی زاده با بیان اینکه پایگاه ملی اطفاء حریق مانند یک پایگاه مادر عمل می کند افزود: پیش بینی شده این پایگاه باید به شکلی عملیاتی شود که بالگرد هم در آن مستقر شود و نیروهایی که در این پایگاه کار می کنند صرفا نیروهای اطفاء حریق و به تجهیزات مخصوص مجهز هستند.

وی خاطرنشان کرد: پایگاه اطفاء حریق در شهر رابر احداث می شود که از علت های اصلی آن این است علاوه بر دسترسی به شهرستان های سیرجان، بافت و ارزوئیه بتوان شهرستان های جیرفت، کهنوج و بخشی از شهرستان بم را زیر پوشش قرار دهیم و عمده مناطق جنگلی استان در این شهرستان هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۵ میلیارد ریال هزینه احداث ابنیه پایگاه است گفت: قرارداد با پیمانکار یک ساله و قرار است تا سال آینده و در همین ایام ساختمان آن احداث شود و امیدواریم اعتبارات به موقع تامین شود و پیمانکار بتواند در مهلت تعیین شده ساختمان آن را تحویل دهد.

**۳۲ فقره حریق در سال جاری

سرپرست فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از اول سالجاری تاکنون در مجموع حدود ۳۲ فقره حریق رخ داده است که بر اثر آن بیش از ۳۸ هکتار جنگل، ۲۲۵ هکتار مرتع مشجر و ۳۵۴ هکتار مرتع در آتش سوختند.

ابوالقاسم حاتمی اظهار کرد: بهترین حافظان عرصه منابع طبیعی و بهترین نیروهای کمکی در جهت حفظ و صیانت از جنگل ها مردم هستند و در موارد اضطراری سعی شده از توان مردم و مشارکت های آنان استفاده شود.

وی به وجود گروه های مردمی در حفظ و صیانت از عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: ۴۵ اکیپ مردمی با ۶۰۰ نفر عضو و تجهیزات اولیه در مناطق مختلف استان به نیروهای یگان حفاظت در حفاظت و صیانت از عرصه های منابع طبیعی کمک می کنند.

مسوولان مربوط با بخش حفاظت از عرصه های منابع طبیعی همواره از مردم می خواهند تا در حفظ طبیعت سبز و به سختی تجدید پذیر استان کرمان نهایت دقت و همکاری را داشته باشند.

استان کرمان ۹۷۰ هزار هکتار جنگل را در خود جای داده است که نزدیک به ۱۱ درصد از جنگل های کشور را در بر می گیرند.

به گفته مسوولان این استان مفهوم جنگل در کرمان با مناطق دیگر مانند شمال کشور تفاوت دارد و نزدیک به ۵۵۰ هزار هکتار از جنگل های استان پوشش زیر پنج درصد دارند که ناشی از تخریب های مختلف در سال های گذشته و برداشت های بی رویه بوده است.

بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل های استان کرمان پوشش بالای پنج درصد دارند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR