جمعیت کرمان چگونه است؟نرخ رشد و تعداد سالمندان
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۰۵/۱۵ | مرتبط با : اخبار استان | 472 views
جمعیت کرمان چگونه است؟نرخ رشد و تعداد سالمندان

حتی با مشاهده شهر های ایران در نقشه کشور هم می توانیم بگوییم کرمان از نظر وسعت نسبت به سایر شهر ها در جایگاه های صدر جدول قرار می گیرد. اما آمار جمعیت کرمان چگونه است و وضعیت جمعیت اینشهر چگونه دسته بندی می شود؟در ادامه ی مطلب با ما باشید.

کرمان از نظر جمعیت و وسعت

شهر کرمان (نام منطقه‌ای در پارسی باستان: کارمانیا (کارمانا))، یکی از شهر های بزرگ ایران و مرکز استان کرمان پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی کشور قرار گرفته است. جمعیت این شهر طبق سرشماری بر اساس آمار سال ۹۵ معادل ۷۳۸٬۷۲۴ نفر بوده‌است. جمعیت شناور ثابت شهر کرمان در روز به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد. کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است. وسعت شهر کرمان حدود ۱۳ هزار هکتار است و به دلیل وسعت شهری و جمعیت، این شهر جزو کلان‌شهرهای ایران طبقه‌بندی شده‌است.

سالمندان کرمان

عباس صادق‌زاده، مدیر کل بهزیستی استان کرمان به سیر و روند سالمندی در کشور اشاره کرد و گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ میزان ۹.۲۷ درصد از جمعیت کشور را سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال) تشکیل می‌دهند که این رقم در استان کرمان ۸.۱۵ است.

وی افزود: در حال حاضر ایران در مرحله اول سالمندی قرار دارد لذا به منظور افزایش کیفیت زندگی سالمندان راهکار‌هایی پیش‌بینی شده است. مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت: تدوین سند راهبردی سالمندان، ارتقا سامانه توان، راه‌اندازی دو بنیاد فرزانگان، راه‌اندازی مراکز روزانه و خدمت در منزل و راه‌اندازی مراکز سالمندی برای نیاز‌های روزانه سالمندان از برنامه‌های سالمندی است.

صادق‌زاده با اظهار نگرانی از روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشور تصریح کرد: در استان کرمان سند جامع سالمندان، سامانه «توان به» و بنیاد فرزانگان برای حمایت و ورود به سالمندی سالم و ارتقا سطح کیفی زندگی سالمندان طراحی و عملیاتی شده است.

جمعیت کرمان چگونه است؟نرخ رشد و تعداد سالمندان

وی یادآور شد: سند راهبرد‌های مدیریت دوره سالمندی را به تمام مسئولان ارائه کردیم این سند گام خوبی در این رابطه است که استان کرمان پیشگام آن در کشور است و تلاش کردیم که از ظرفیت‌های غنی استان در این طرح استفاده کنیم.

صادق‌زاده افزود: سند راهبردی مدیریت اجتماعی استان دو سال است که در دست اجرا و طراحی است این سند در قالب توجه به رشد جمعیت و رصد مسائل اجتماعی برای ۱۰ سال آینده است.

نرخ رشد جمعیت کرمان

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با بیان اینکه نرخ رشد کنونی جمعیت کشور ۱.۲ درصد است گفت: این نرخ در استان کرمان ۱.۶ و بالاتر از متوسط کشوری است. حسین زین الصالحین با بیان اینکه نرخ رشد جمعیتی پایین تری را در شمال استان کرمان که رفاه بیشتری نسبت به مناطق محروم دارند شاهد هستیم.

زین الصالحین بیان کرد: هر ماه بیش از پنج هزار نفر در استان کرمان متولد می‌شود که کمترین نرخ رشد جمعیت در کوهبنان ۰.۶ و بیشترین رشد در رودبار جنوب با ۲ و نیم برابر جمعیت در بین شهرستان های این استان است. او با بیان اینکه ۱۲.۴ درصد افزایش آمار ازدواج نسبت را در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم گفت: در مقابل تولد هر ۱۰۰ زن ۱۰۴ مرد در استان کرمان متولد می شود و در مقابل فوت هر ۱۰۰ زن، ۱۳۴ مرد از دنیا می روند.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

شیوا در ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ گفته :

منابع آمار چیه؟



امید کرمانی مقدم در ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ گفته :

آخرین سرشماری صورت گرفته این آمار ها رو به دست آورده



copyright © 2021 , Kermaniec.IR