برداشت سالانه ۴۸۸ میلیون مترمکعب از سفره های آب زیرزمینی رفسنجان
نوشته شده در تاریخ ۹۴/۰۷/۲۱ | مرتبط با : اخبار استان | 640 views
برداشت سالانه 488 میلیون مترمکعب از سفره های آب زیرزمینی رفسنجان

ناصر صداقتی روز سه شنبه در سمینار توسعه پایدار شهرستان رفسنجان که در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) برگزار شد افزود: از سال ۱۳۵۳ به بعد در شهرستان های انار و رفسنجان با حفر حدود ۷۸۶ حلقه چاه آب کشاورزی سالانه ۳۳۴ میلیون متر مکعب آب برداشت می شد.
وی تصریح کرد: با افزایش حفر چاه ها در رفسنجان که به یکهزار و ۱۸۰ حلقه رسیده سالانه ۴۸۸ میلیون متر مکعب آب از سفره های آب زیرزمینی رفسنجان برداشت می شود که مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی گفت: رفسنجان در ۲۲ سال گذشته سالانه نوسانات بارندگی زیادی داشته به طوری که در سال های گذشته میانگین بارندگی در این شهرستان ۷۵.۶ میلیمتر بوده و برخی سالهای قبل نیز به ۲۰ میلیمتر رسیده بود و سال زراعی گذشته ۱۱۱.۵ میلیمتر بارندگی در رفسنجان ثبت شده بود.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته کشور افزود: تمام مسائل منطقه کویری رفسنجان و اطراف آن مربوط به عدم مدیریت منابع آب است و با اضافه برداشت آب از سطح آب های زیرزمینی منطقه دچار مشکل کم آبی شده و نمی توان مسائل را به خشکسالی ربط داد.
وی با اشاره به اینکه در دنیا میانگین بارندگی ۷۸۰ میلیمتر و در ایران ۲۵۰ میلیمتر بوده است گفت: این میانگین در استان کرمان ۱۲۹ میلیمتر و در رفسنجان ۷۵.۶ میلیمتر بوده و نشان دهنده این است که خیلی نباید متکی به ۲۰ میلیمتر کمتر یا بیشتر این بارندگی باشیم.
صداقتی بیان کرد: در مجموع ۲۲ سال گذشته با ۱۶.۱۴ متر افت سطح آب زیر زمینی در رفسنجان مواجه شدیم که مشکلات این افت شامل تلخی و شوری آب، تحمیل هزینه های تعمیرات و اصلاح خاک به کشاورزان، نشست سفره های آب زیرزمینی، ایجاد چاله ها و حفره های سطح زمین، نشست خانه های مسکونی و لوله زایی بوده است.
وی گفت: از سال ۷۱ تاکنون بیش از ۱۶ متر افت سطح آب های زیرزمینی در رفسنجان را داشته ایم به طوری که سال ۹۰ حدود ۲۷ سانتیمتر و سال ۹۳ نیز ۷۰ سانتیمتر افت داشتیم که اضافه برداشت با توجه به میزان تخلیه آب از زیر زمین ۳۰ درصد است و کاهش دِبی چاه ها را باید به ۳۰ درصد کاهش داد تا تعادل در بخش سفره های زیرزمینی حاصل شود.
وی افزود: یکهزار و ۱۸۰ حلقه چاه در رفسنجان وجود دارد که ۹۷۳ مورد به بخش کشاورزی اختصاص دارد و بقیه در حوزه صنعت، آب شرب شهری و روستایی و فضای سبز و مرغداری ها است.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR