زیره ی کرمان را بیشتر بشناسید!
نوشته شده در تاریخ ۹۸/۰۶/۱۱ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان, سوغاتی های کرمان | 2,097 views
زیره

یکی از سوغاتی های بسیار پر خواص و خوش بوی کرمان ادویه و دانه ی زیره است. این گیاه در کرمان کشت می شود و جزو سوغاتی های محبوب شهر کرمان است. در ادامه با زیره و خواص آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

آشنایی با زیره

در طب قدیم به آن «کمون» نیز گفته می‌شد. زادگاه اولیه آن کرمان است که نوع سیاه آن در آنجا پرورش پیدا کرده است. بیشتر در سواحل رودخانه‌ها می‌روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد. دارای رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه‌ای و خاکستری است.

بذر آن به دو شکل بیضی و دراز است. به طور کلی انواع زیره دارای یک اسانس روغنی فرار است که ترکیبی از چند ماده دارویی و موثر مثل تانن، رزین. صمع، نوعی الکل و کمی ترکیبات نیتروژن است.

اروپاییان از آن به عنوان ادویه غذا استفاده می‌کنند. اگر به پنیر اضافه شود باعث افزایش قدرت نگهداری پنیر و خوشبو شدن پنیر می‌شود. یک نوع از زیره نیز به آن اضافه می‌شود که می‌تواند خاصیت لاغری داشته باشد. زیره با برخی از مواد غذایی ترکیب می‌شود و خواص جادویی از خود به جای می‌گذارد.

مشخصات ظاهری گیاه زیره

زیره گیاهی است علفی که ارتفاع آن به ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه انواع مختلفی شامل زیره سبز، سیاه و کوهی دارد.
میوه بیضی شکل این گیاه که بوی مطبوعی نیز دارد، به عنوان طعم‌دهنده غذاهای مختلف و انواع شیرینی‌ها و نان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی‌ها آن را به صورت درسته یا پودر شده روی میوه یا پنیر ریخته و میل می‌کنند که البته این زیره معمولا از نوع سیاه است.

ویتامین های زیره

زیره سبز و سیاه هر دو طبیعتی خیلی گرم و خشک دارند. زیره سرشار از ویتامین‌های B1، B2، B3، B9، C، E ، K و همچنین املاح معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است.

زیره

خواص زیره برای انسان

در قسمت برخی خواص جالب و شگفت انگیز زیره را برای شما دوستان شرح می دهیم با ما همراه باشید.

جای جوش و جوش صورت

روغن زیره برای درمان آکنه و جوش صورت مفید بوده و جای جوش را هم درمان می کند، همچنین زیره برای پوست چرب مفید است و چربی پوست صورت را کاهش می دهد.

فشار خون خود را کنترل کنید!

این گیاه یکی از منابع غنی پتاسیم است،‌که ماده‌ی معدنی ضروری برای تعادل الکترولیت‌های بدن است. این ماده‌ی معدنی به تولید سلول‌های جدید و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند روزانه و با شکم خالی یک فنجان آب زیره بنوشید تا از خطر بیماری­های قلبی جلوگیری کند.

زیره برای مادران

اگر قرار است به زودی مادر شوید، دانه‌های زیره را در رژیم روزانه‌تان بگنجانید. این دانه‌ها نیاز مادر و جنین را به آهن تامین می‌کند. هم چنین، محتوای کلسیم آن سبب تحریک ترشح شیر در زنان شیرده می‌شود.

بی خوابی را درمان کنید!

ملاتونین فراوان موجود در زیره به افراد کمک می‌کند با بی‌خوابی مبارزه کنند. قبل از خواب دانه‌ی زیره و یک موز بخورید. واکنش‌های شیمیایی بین ترکیبات موز و زیره منجر به درمان مشکل بی‌خوابی می‌شود.

مبارزه با دیابت

تحقیقات گوناگون نشان داده است مصرف مداوم این دانه‌ها به شکل موثری هیپوگلیسمی را کاهش می‌دهد. دیابت شرایطی است که در آن سطح گلوکوز موجود در ادرار فرد بالاتر از سطح معمول است. بنابراین در کنار داروها، دانه‌های زیره را هم در رژیم‌تان بگنجانید.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR