صالحی امیری: رییس جمهوری به حوزه فرهنگی توجه جدی دارد
نوشته شده در تاریخ ۹۳/۱۰/۲۹ | مرتبط با : اخبار استان | 694 views

مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: توجه جدی به حوزه فرهنگی از برنامه های رییس جمهوری است.

سید رضا صالحی امیری عصر یکشنبه در نشست خبری در هتل پارس کرمان، افزود: در این خصوص در سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ایران هشت برنامه تهیه کرده ایم که اولین برنامه ارتقای سطح دیجیتال سازمان است.

وی گفت: هم اکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب و پنج میلیون نشریه در کتابخانه ملی داریم.

وی بیان کرد: ۳۸ هزار نسخه خطی، ۳۴ هزار نسخه سنگی، بیش از ۲۰۰ هزار پایان نامه و چند میلیون قطعه عکس، فیلم، میکروفیلم، میکروفیش و نقشه های تاریخی را در اختیار داریم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در حوزه اسناد چند میلیون برگ سند داریم که بخشی از هویت تاریخ این ملت است و در کرمان بیش از ۱۱ میلیون برگ سند در قالب ۱۷۰ هزار پرونده داریم و چند برابر این ظرفیت در ادارات و منازل مردم است که باید جمع آوری شود.

وی افزود: اسناد و کتب خطی در منزل بیش از ۵۰ سال عمر نمی کند ولی در کتابخانه های ملی ۵۰۰ سال عمر مفید دارند لذا تقاضا داریم مردم این اسناد را بصورت هدیه، امانت یا فروشی به ما بسپارند.

صالحی امیری اظهار کرد: ۴۰۰ هزار نسخه خطی و میلیون ها برگ سند در کرمان در اختیار مردم است.

وی با اشاره به برگزاری ۲۰۰ همایش ملی و ۶۰ تا ۷۰ گالری در کتابخانه ملی گفت: توجه به حوزه اندیشه در کتابخانه ملی از دیگر سیاست های ماست.

وی افزود: با راه اندازی مرکز اندیشگاه تاکنون ۱۲۰ نشست و همایش برگزار کرده ایم و حدود پنج هزار نفر دراین اندیشگاه حضور داشتند.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری بیان کرد: سیاست بعدی ما در حوزه بین الملل است و در این خصوص عضو دو مرکز رسمی جهانی هستیم.

وی در خصوص ثبت آثار میراث معنوی تصریح کرد: تاکنون ۴۲ اثر در سطح ملی، چهار اثر در سطح منطقه ای و هفت اثر در سطح جهانی ثبت کرده ایم.

وی گفت: از استانداران نیز خواسته ایم که میراث معنوی استان خود را معرفی کنند.

صالحی امیری، سیاست بعدی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را انجام پژوهش های بنیادی عنوان کرد و افزود: ما دو دانشنامه فرهنگ و معاصر ایران و دانشنامه اسناد را در دست اقدام داریم.

وی گفت: تاکنون مجموعه ای ۳۴ جلدی به نام فهرست نسخ خطی ایران را چاپ کرده ایم که ۳۲۰ هزار نسخه خطی مربوط به ایران در آن فهرست شده است.

وی بیان کرد: هماهنگ سازی و همگرایی میان مراکز اسنادی و کتابخانه های بزرگ از دیگر برنامه های هشت گانه ماست و دو تشکیلات به نام مهتاب و مکتب در این خصوص راه اندازی کرده ایم.

صالحی امیری گفت: کرمان یکی از قطب های فرهنگی است که می تواند در سازمان اسناد ملی منشاء تحول باشد.

وی افزود: به استاندار کرمان دو پیشنهاد دادم که یکی تدوین دانشنامه جامع کرمان و دیگر اینکه در صورت حل مسئله فضای فیزیکی در سازمان اسناد ملی کرمان ما تعهد کردیم اسناد و منابع حوزه کرمان را از سراسر کشور به کرمان منتقل کنیم.

وی از رونمایی تاریخ شفاهی پهلوی برای اولین بار خبر داد و گفت: این تاریخ در یک پروسه ۱۴ ساله و با انجام مصاحبه از ۵۷ رجال پهلوی در مجموعه ای ۵۰ جلدی خواهد بود که چهار جلد آن چاپ شده و به بازار آمده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: ۷۳۳ آلبوم اسناد سلطنتی قاجار فهرست نویسی شده است و در آینده نزدیک در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آن میزان که در صد سال گذشته از نفت سخن گفته شده از فرهنگ ایرانی سخن گفته نشده و همچنین آن میزان که در دو دهه اخیر از انرژی هسته ای سخن گفته شده از فرهنگ ایرانی سخن گفته نشده است.

صالحی امیری گفت: این ظلم بزرگی به ایران فرهنگی است و امروز فرهنگ ایرانی بی شک جزء فرهنگ های ناب جهانی ولی ناشناخته است.

وی بیان کرد: با تصویر نفتی و هسته ای در ایران سرآمد نخواهیم شد ولی با تصویر فرهنگی در طراز تمدن های جهان قرار خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هر نقطه از استان کرمان را دست بزنیم نشان از تمدن و تاریخ دارد و کرمان از این لحاظ رمز آلود است.

مشاور رییس جمهوری، کرمان را نگین درخشان فرهنگ ایرانی و اسلامی توصیف کرد و گفت: تمدن جیرفت توجه همه را به خود جلب کرده است و کارشناسان می گویند بین ۱۶ تا ۱۸ هزار سال تمدن دارد که اگر ثابت شود می توان گفت زیست از اینجا شروع شده است.

وی بیان کرد: بنابراین با این رویکرد باید یک بار دیگر ظرفیت فرهنگی و تمدنی کرمان را بازشناسی و به ایرانیان و جهانیان معرفی کرد.

صالحی امیری گفت: ما در تحلیل فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران نمی توانیم نگاه جامع داشته باشیم مگر اینکه فرهنگ و تمدن کرمان را مطالعه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از سرمایه های کرمان تمدن آن است افزود: تمدن کرمان یک افتخار بزرگ برای ملت است.

وی تصریح کرد: دومین سرمایه میراث فرهنگی استان کرمان است که با ارزش های بزرگ ایرانی و اسلامی همراه است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: میراث کرمان یکی از صفحات درخشان میراث ایرانی در میراث جهانی است.

وی سومین سرمایه را سرمایه اجتماعی عنوان کرد و افزود: چهارمین سرمایه استان کرمان سرمایه فرهنگی است که آداب و سنن، شعر، نقاشی، خط و بویژه اسطوره های این استان در عرصه ملی و جهانی می باشند.

وی بیان کرد: پنجمین سرمایه سرمایه انسانی است و ظرفیت بزرگی از این استان در سراسر کشور حضور دارند و منشاء برکاتی در دولت و نظام هستند.

صالحی امیری با بیان اینکه استان کرمان یکی از قطب های اقتصادی کشور است گفت: ششمین سرمایه استان کرمان سرمایه اقتصادی است.

مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی امروز (یکشنبه) برای انجام سفری دو روزه وارد کرمان شد.

ایرنا


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR