معرفی باغ موزه وزیری کرمان
نوشته شده در تاریخ ۰۱/۰۶/۲۸ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان, موزه ها | 950 views

کرمان شهری تاریخی است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. اما وجود موزه های متعدد در این شهر، مهر تاییدی بر تاریخی بودن آن و داشتن سابقه ای طولانی در تاریخ کشور است.

باغ موزه وزیری کرمان، یکی از معروفترین و زیباترین موزه های کرمان است که در خانه ای قدیمی بنا شده است. این خانه یادگاری از دوران قاجار و حدود ۱۷۰ سال پیش است. معماری این خانه به اندازه ای زیبا و چشم نواز است که می توان تا ساعتها در این خانه قدم زد و لذت برد.

معماری و تزیینات این خانه، مربوط به دوران قبل از اسلام است و فوت و فن های معماری که در این خانه مشاهده می کنیم، تنها مختص به استان کرمان و استادکاران ماهر و هنرمند بومی این شهر است.

این خانه در خیابان فیروز آباد کرمان واقع شده است و گچ بری های موجود در این خانه مربوط به دوران صفویه و قاجاریه است. این نوع گچ‌بری منحصربه‌فرد را فقط در عمارت شاه نعمت‌الله‌ولی، عمارت تاریخی شترگلو و همچنین خانه‌های تاریخی کرمان به یادگار مانده از دوره قاجاریه می‌توان مشاهده کرد.

باغ موزه وزیری کرمان را بیشتر بشناسیم

خانه‌های قدیمی و تاریخی کرمان هر کدام زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند، خانه‌هایی که در روزگاران گذشته محل زندگی کرمانی‌های نجیب بوده‌اند و امروز تنها تعداد کمی از آنها به یادگار مانده‌اند، خانه وزیری نیز یکی از این خانه‌های منحصربه‌فرد است که به‌زیبایی هنر معماری کرمانی را به‌نمایش گذاشته است.

در خانه ۱۷۰ ساله وزیری کرمان به روی گردشگران گشوده می‌شود

در ابتدای خیابان فیروزآباد کرمان و در محله‌ای که بیشتر زردشتیان در آن زندگی می‌کرده‌اند، خانه‌ای قدیمی با معماری منحربه‌فرد وجود دارد که به نام خانه وزیری مشهور است، این خانه به یادگار مانده از دوران قاجار با حدود ۱۷۰ سال قدمت به‌زیبایی هنر معماری کرمانی را به‌نمایش گذاشته است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

کار مرمت و بازسازی خانه وزیری کرمان از تابستان سال گذشته و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آغاز شده است و فاز نخست این پروژه با ۸۰ درصد رشد فیزیکی در آستانه بهره‌برداری برای حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

احداث هتل سنتی در خانه وزیری با معماری سنتی و تجهیزات مدرن

اما حسین کارنما مدیر پروژه بازساری و مرمت خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان می‌گوید: خانه‌باغ تاریخی وزیری مربوط به دوره قاجاریه است و حدود ۱۷۰ سال قدمت و یک هزار متر زیربنا دارد.

وی با اشاره به اینکه خانه‌باغ وزیری کرمان بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ متر مساحت دارد از آغاز بازسازی این بنا از تابستان سال ۹۵ خبر می‌دهد و می‌افزاید: تاکنون یک میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان هزینه شده است.

کارنما عنوان می‌کند: فاز نخست پروژه بازساری و مرمت خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این فاز شامل فضای پذیرایی، نمایشگاهی و توریستی می‌شود و به احتمال زیاد در تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه فاز دوم پروژه بازساری و مرمت خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان نیز شامل هتل سنتی است، ادامه می‌دهد: نقشه هتل سنتی این مجموعه تهیه شده است و درگیر روال اداری برای کسب مجوزهای لازم هستیم و حدود دو سال زمان و بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم پروژه نیاز است.

مدیر پروژه بازساری و مرمت خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان اضافه می‌کند: هتل سنتی مجموعه خانه‌باغ وزیری کرمان دارای حدود ۴۰ اتاق و سوئیت است و از معماری سنتی و تجهیزات مدرن برای ساخت این هتل بهره می‌بریم.

گلایه از سنگ‌اندازی‌ها بر سر راه پروژه احیای خانه وزیری

کارنما با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های پروژه بازساری و مرمت خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان توسط بخش خصوصی تامین می‌شود، خاطرنشان می‌کند: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اقتصاد مقاومتی و مردمی‌کردن اقتصاد و همچنین معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی اقدام به بازسازی خانه وزیری کرمان کرده‌ایم.

وی با یادآوری این موضوع که پروژه بازساری و مرمت خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان برای ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند از وجود بروکراسی و موانع اداری بر سر راه این پروژه گلایه دارد و می‌گوید: دریافت مجوزهای لازم از دستگاه‌های مرتبط زمان‌بر است و به همین علت سرعت اجرای پروژه کاهش می‌یابد و امیدواریم این موانع با امضای تفاهمنامه همکاری بین استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و بخش خصوصی برطرف شود.

پروژه مرمت خانه وزیری زیر ذره‌بین کارشناسان میراث فرهنگی

مدیر پروژه بازساری و مرمت خانه‌باغ تاریخی وزیری کرمان می‌افزاید: برای احیای بناهای تاریخی بحث مطالعه و شناخت بنا و فن ساخت مطرح است بنابراین ما ۶۰ درصد کار در خانه وزیری را به بهسازی بنا اختصاص دادیم که استحکام‌بخشی پی‌ها، دیوارها و سقف عمارت انجام شد و تمام مراحل اجرای پروژه با نظارت سازمان میراث فرهنگی به ویژه روحی و شفیعی از کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده است.

کارنما ادامه می‌دهد: ۴۰ درصد کار در خانه وزیری هم به نوسازی بنا اختصاص دارد که جلوه‌بخشی به عناصر ظاهری انجام شده و مرمت خانه وزیری بر اساس نقش تاریخی این بنا است.

معماری کرمانی را در خانه وزیری ببینید

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نکات جالبی درباره معماری خانه وزیری اشاره می‌کند و می‌گوید: خانه وزیری که در محله قدیمی زردشتیان کرمان احداث شده است دارای تزئیناتی است که مربوط به معماری قبل از اسلام است و ریشه کرمانی دارد و علائم و نمادهایی را در این خانه تاریخی می‌بینیم که ویژه کرمان است و استادکاران بومی این بنا را احداث کرده‌اند.

کارنما تصریح می‌کند: گچ‌بری‌های زیبایی هم در خانه وزیری کرمان وجود دارد که مربوط به استان کرمان با ریشه صفویه و قاجاریه است و این نوع گچ‌بری منحصربه‌فرد را فقط در عمارت شاه نعمت‌الله‌ولی، عمارت تاریخی شترگلو  و همچنین خانه‌های تاریخی کرمان به یادگار مانده از دوره قاجاریه می‌توان مشاهده کرد.

استاندار کرمان تفاهمنامه همکاری پروژه خانه وزیری را امضا کرد

در عین حال علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان که توجه بسیاری به مرمت و بازسازی آثار تاریخی کرمان دارد و تاکنون احیای ده‌ها اثر تاریخی چون باغ فتح‌آباد اختیارآباد، بازار تاریخی کرمان، ساختمان کنسولگری انگلیس و خانه حاج آقا علی رفسنجان را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است، صبح امروز همراه با معاون عمرانی استاندار، فرماندار و شهردار کرمان از خانه وزیری بازدید کرد و از نزدیک در جریان اجرای پروژه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی قرار گرفت.

رزم‌حسینی در این بازدید علاوه بر اینکه قول همکاری برای اجرای پروژه مرمت و بازسازی خانه تاریخی وزیری را به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داد، تفاهمنامه همکاری ۲۰ میلیارد تومانی بین استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی را امضا کرد تا امیدها برای اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه در دل‌ها افزایش یابد.

به نظر می‌رسد، خانه تاریخی وزیری کرمان پس از مرمت و بازسازی به یکی از مکان‌های دیدنی کرمان تبدیل شود و شمار بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند البته این امر نیازمند رفع موانع موجود بر سر راه این پروژه است که با نگاه مثبت مدیران و دلسوزی آنها این مهم محقق می‌شود.


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR