دانشگاه علوم پزشکی کرمان
نوشته شده در تاریخ ۰۱/۰۸/۱۰ | مرتبط با : آشنایی با استان کرمان | 326 views

یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی بین دانش آموزان تجربی، رشته های مربوط به پزشکی، مانند پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی و … می باشد. به همین دلیل دانشگاههای علوم پزشکی، همواره مورد توجه بسیاری از دانش آموزان تجربی قرار دارد.

به همین دلیل امروز تصمیم داریم تا شما را با داشگاه علوم پزشکی شهر کرمان آشنا نماییم. این دانشگاه یکی از دانشگاههای معتبر در زمینه پزشکی است است که در شهر کرمان قرار دارد و هر ساله پذیرای دانشجویان ممتاز و برگزیده از سراسر کشور است.

این دانشگاه در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد و اکنون دارای ۹ دانشکده متفاوت در زمینه پزشکی و پیراپزشکی می باشد. این دانشگاه همچنین ۵۸۵۰ دانشجو دارد و ریاست آن بر عهده جناب آقای مهدی احمدی نژاد است.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا اطلاعات کاملتر و جامعتری از این دانشگاه بخوانید و یا دستاوردهای علمی دانشگاه در طی سالهای اخیر آشنا شوید.

تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی کرمان

تاریخ تأسیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سال ۱۳۵۶ برمی گردد. در این سال ۵۰ دانشجو در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شدند. در آن زمان دانشگاه کرمان در محل موقوفه نوریه دایر بود. سال ۵۹ دانشجویانی در رشته پرستاری نیز به جمع دانشجویان دانشگاه کرمان اضافه گردید البته ذکر این نکته ضروری است که پذیرش اولین دوره دانشجویان پرستاری با جذب ۱۸ دانشجو توسط اداره کل بهداری استان کرمان در سال ۱۳۴۱ صورت گرفته‌است نهایتاً اینکه از سال ۱۳۵۹ رشد و گسترش دانشگاه علوم پزشکی کرمان شروع گردیده‌است، بطوری‌که در سال ۱۳۶۲ بعد از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی اولین گروه دانشجویان کاردانی بهداشت کاران دهان و دندان مشغول به تحصیل شدند و در سال ۱۳۶۳ دانشکده بهداشت پایه‌گذاری شد. به تدریج در سال‌های ۶۴ و ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان با جداشدن رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و ادغام با اداره کل بهداری سابق به صورت مستقل ادامه فعالیت داد. دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تلاش پرسنل و مدیران خود و با همت خیر گرانقدر مرحوم مهندس علیرضا افضلی‌پور که نقش بسزایی در ایجاد و توسعه دانشگاه داشتند، توانست در کنار ۸ دانشگاه دیگر که سال‌ها قبل از انقلاب تأسیس شده‌اند جزء دانشگاه‌های مادر و تیپ ۱ قرارگیرند.

در آخرین رده‌بندی انجام شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حیطه آموزشی رتبه پنجم و از نظر پژوهشی رتبه هشتم را در بین ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور کسب نموده‌است. بر اساس مصوبه اردیبهشت ۱۳۹۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی و آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در ایران دانشگاه علوم پزشکی کرمان همراه با دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، رفسنجان، زابل، بم، جیرفت و ایرانشهر در منطقه آمایشی هشتم کشور قرار داشته و ریاست دانشگاه سرپرست منطقه آمایشی هشت کشور شناخته می‌شود. کرمان همچنین یکی از سه قطب پیوند اعضا در ایران است.

دانشکده‌ها

این دانشگاه شامل ۹ دانشکده به شرح ذیل می‌باشد:

دانشکده پزشکی
دانشکده دندانپزشکی
دانشکده داروسازی
دانشکده پیراپزشکی
دانشکده بهداشت
دانشکده پرستاری و مامایی رازی
دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی
دانشکده طب ایرانی
دانشکده پرستاری زرند
دانشکده سلامت بافت

مراکز آموزشی درمانی

بیمارستان افضلی پور
بیمارستان شفا
بیمارستان شهید باهنر
بیمارستان شهید بهشتی

تعدادی از مراکز تحقیقاتی مهم

پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت
مرکز تحقیقات علوم اعصاب
مرکز تحقیقات فیزیولوژی
مرکز تحقیقات لیشمانیوز
مرکز تحقیقات فارماسیوتیکس
مرکز تحقیقات کیست هیداتید
مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی
مرکز تحقیقات بیماری‌های دهان و دندان

روسا

دکتر مهدی بازرگان
دکتر رضائی
دکتر ایرج شریفی
دکتر حسن ضیاالدینی
دکتر منصور نصیری کاشانی
دکتر محمد جواد زاهدی
دکتر عبدالرضا صباحی
دکتر علی اکبر حقدوست
دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد

معرفی دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دانشگاه علوم پزشکی کرمان یک دانشگاه علوم پزشکی در شهر کرمان، استان کرمان است. و در سال ۱۳۵۶ تاسیس شده است. در حال حاضر ۶۱۳۶ دانشجو و ۵۱۵ استاد در این مرکز مشغول فعالیت می باشند.بر اساس تحلیلهای انجام شده این مرکز تاکنون ۲۳۵۰ مقاله علمی در نشریات و همایشهای داخلی منتشر نموده است.دانشگاه علوم پزشکی کرمان صاحب امتیاز و ناشر ۱۰ مجله تخصصی است و تا کنون ۷ همایش توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شده است. علاوه بر این تاکنون ۷۸۷۳ مقاله معتبر بین المللی نیز از این مرکز استخراج شده است. اطلاعات و آمار دقیقتر از دانشگاه علوم پزشکی کرمان را می توانید در زیر مشاهده نمایید.در سال ۱۴۰۱ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیشترین مقالات خود را با کلیدواژه های «نوزاد» و «کرونا» منتشر نموده اند.

رتبه‌ دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نمودار مقابل رتبه (Rank) دانشگاه علوم پزشکی کرمان را بر اساس معیار تولید مقالات علمی در سالهای مختلف نمایش می دهد. رتبه “یک” به مرکز علمی دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی (مقالات کنفرانسی و ژورنالی) اختصاص می یابد و سایر مراکز در رتبه های پایین تر قرار میگیرند. تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نمودار پایین در طی سالهای مختلف نمایش داده شده است. هر مرکز دارای دو رتبه است که نسبت که مراکز همرده و همچنین نسبت به کل مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود. با توجه به اینکه حجم نمایه سازی مقالات در سال ۱۳۹۸ نهایی نمی باشد، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود. کلیه نمودارهای این پایگاه به روز بوده و با نمایه سازی هر مقاله جدید، تاثیر آن در نمودارها به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.

مقالات داخلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکنون ۲۳۵۰ مقاله در همایشها و نشریات داخلی منتشر نموده است. که از این تعداد ۱۱۸۴ مقاله ژورنالی و ۱۱۶۶ مقاله کنفرانسی می باشد. نمودار مقابل تعداد سالانه مقالات دانشگاه علوم پزشکی کرمان را به تفکیک مقالات ژورنالی و کنفرانسی نمایش می دهد.
در لیست زیر تعدادی از آخرین مقالات نمایه شده از دانشگاه علوم پزشکی کرمان نمایش داده می شود. که از طریق لیست سالانه می توانید به کل مقالات دانشگاه علوم پزشکی کرمان دسترسی داشته باشید.

نمودار مقالات بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

بر اساس داده های استخراج شده از پایگاه اسکوپوس و پابمد، تاکنون ۷۸۷۳ مقاله توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نمایه سازهای بین المللی ثبت شده است. نمودار روبرو آمار سالانه مقالات بین المللی منتشر شده توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان را نمایش می دهد.
با استفاده از لیست سالانه زیر، می توانید به صورت کامل لیست مقالات هر ساله را مشاهده نمایید.

موضوعات مهم پژوهشی

کلیه مقالات هر مرکز علمی تحلیل محتوایی می شوند. بر اساس تحلیلهای انجام شده در سال ۱۴۰۱ محورهای اصلی مقالات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به صورت نمودار مقابل بوده است. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند. تحلیل محتوایی مقالات علمی یک مرکز نشان دهنده جهت اصلی تحقیقات پژوهشی در آن مرکز است و به سیاستگذاران پژوهشی کمک میکند تا برای سالهای آتی برنامه ریزی نمایند.
یعنی دغدغه اصلی محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۱۴۰۱ موضوع نوزاد و کرونا می باشد.

 


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR