ماجرای درگیری مجمع کرمان چه بود؟‎
نوشته شده در تاریخ ۰۰/۱۰/۰۸ | مرتبط با : اخبار استان | 345 views

مجمع عمومی شرکت های بورسی یکی از جنجال برانگیزترین ماجراهای بورسی هستند. زیرا با توجه به ریزش شدید بازار بورس، عموماً سهامداران از وضعیت فعلی و عملکرد اعضای هیئت مدیره ناراضی هستند. همین امر سبب می شود که گاهاً این جلسات مجمع با درگیری لفظی و یا حتی با درگیری فیزیکی همراه باشند. مانند اتفاقی که در تاریخ ۶ دی ماه ۱۴۰۰ در مجمع عمومی کرمان روی داد. این مجمع به منظور بررسی وضعیت سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان کرمان برگزار شده بود که حواشی بیشماری را به همراه داشت. با ما همراه باشید تا ماجرای درگیری پر سر و صدای مجمع کرمان را بخوانید.

ماجرای درگیری مجمع کرمان چه بود؟

 شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت سرمایه‌‌گذاری‌ ساختمان‌ایران‌ با نماد وساخت دو عضو هیات مدیره در کرمان داشته که یکی از آنها را از دست داده است. یکشنبه آینده مدیر وساخت عوض خواهد شد و تکلیف نماینده وساخت بعد از آن مشخص می‌شود و گویا درگیری در مجمع کرمان بر سر موضوع نماینده حقوقی وساخت بوده است.

بر اساس گفته برخی از فعالان بازار سهام سهم کرمان حدود ۸۰ درصد از سقف قیمت ریخته و عملکرد مدیران کرمان مورد انتقاد است. گفته می‌شود یکی از مدیرانی که در مجمع کارمندان را تحریک به کتک زدن سهامداران می‌کند، یکی از همان ۲۵ اقتصاددانی است که نامه کاهش مخاطرات بازار سهام را امضا کرده‌. بر اساس اظهارات اعلام شده دو نفری که در مجمع کتک خوردند نماینده سهامدار حقوقی بوده‌اند، از وساخت نمایندگی داشتند و حدود هفت درصد از سهام حقوقی را نمایندگی می‌کردند. این گمانه‌زنی‌ها را تعدادی از فعالان بازار سرمایه از جمله عبدالله مشکانی در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند.

همچنین طبق اظهارات برخی از حاضران، ناظر مجمع احراز هویت حاضران را به دقت بررسی نکرده و این موضوع نیز حواشی خاصی به وجود آورده است.

و اما …

یکی از سهامداران با درصد مالکیت ۰/۰۰۰۰۱(یک ده هزارم درصد) روی سکو رفته، بر صندلی رییس مجمع می نشیند و  توجه حضار را جلب می کند. پس از درخواستها و صدای فریادهای مکرر حاضرین برای پایین آمدن ایشان با همکاری کارکنان سالن محل مجمع و سهامداران شرکت پایین آورده میشود.
فرد مورد اشاره در فرآیند پایین آمدن ضمن لگد زدن و واژگون کردن میز و لوازم مجمع، فریاد «کمک کمک» هم سر می دهد که با توجه اقدام ناحق او و اعتراض سهامداران به رفتارش واقعه را فیلم میگیرند.
همچنین قبل از شروع مجمع گروهی بالغ بر ۱۵ نفر غیر سهامدار با حضور در محل با تهدید به برهم زدن جلسه در خواست وجه برای ترک محل می کنند.
پدیده اخاذی با ابزار بر هم زدن نظم مجامع شرکتها، علی الخصوص از مالکان شرکتهای خصوصی بورسی پدیده جدیدی نیست ولی در شرایط فعلی بازار و با توجه به نارضایتی سهامداران از افت قیمت سهام و شاخص کل نسبت به سال گذشته نیازمند هوشیاری سهامداران خرد برای پرهیز از خوردن فریب اینگونه افراد و اغتشاش است.

بسیاری اعلام کرده اند که درگیری سهامداران با مدیرعامل کرمان بوده است اما ماجرا بر سر این بوده که یکی از سهامداران به بالای سِن رفته و بر صندلی های هیات رئیسه تکیه می زند که گویا گروه حفاظت مجمع سعی در برخورد با این فرد را دارند.

به هر صورت هر آنچه بود این مجمع با همه حواشی هایش روز گذشته به پایان رسید.

واکنش‌های توییتری به اتفاقات مجمع کرمان

پس از اتفاقاتی که در مجمع کرمان افتاد، فعالان بازار سرمایه به این موضوع در توییتر واکنش‌ نشان دادند که در ادامه برخی از آن‌ها را می‌خوانیم:

مبین ناظمی، کارشناس بازار سهام نوشت: «‏وقتی ‎#کانون_سهامداران نباشه همین میشه که توی مجمع ‎#کرمان سهامدار کتک میخوره و یه عده ام به ریش این بازار و سهامدار میخندن.»

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام نوشت: «‏اینکه … میارید تو مجمع برای کتک زدن سهامدار به کنار، وقاحت رو به حدی رسوندین که اراذلتون حین زدن سهامدار به پرچم این مملکت تعدی میکنه و عین خیالتون هم نیست؟»

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سهام نوشت: «‏حالا برای صنف سهامدار ۵۰ تا گروه مخالف هم تشکیل بدید و هیچکس هم اونیکی رو قبول نداشته باشه و بشینید هی دعوا کنید باهم. بیچاره سهامدار که گیر شما … عشق صندلی ریاست افتاده است #مجمع_کرمان»

شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان کرمان

شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان کرمان با هدف تسهیل و کمک به امر ایجاد و توسعه، تکمیل، بازسازی، نوسازی، راه اندازی و بهره برداری از طرح‌ها و انجام فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف از طریق پس اندازهای عمومی بمنظور مشارکت عامه مردم در فعالیت‌های اقتصادی بویژه فعالیت‌های تولیدی و تجاری از اردیبهشت ماه ۱۳۷۶ با سرمایه اولیه ۱۴۵ میلیارد ریال که شامل ۹۱,۷۰۴,۴۴۳ سهم حقیقی و ۵۳,۲۹۵,۵۵۷ سهم حقوقی بوده، فعالیت خود را آغاز نموده است. هم اکنون این شرکت فعالیت‌های خود را در چند حوزه مختلف، بخصوص حوزه تولید انرژی ، ساخت و ساز و گردشگری ادامه می‌دهد.

بررسی بنیادی

مهمترین دارایی کرمان مالکیت بر ۲۲.۲ درصد سهام آرین ماه تاب است . از این نظر بهتر است کرمان را در گروه شرکت های برقی طبقه بندی کنیم . در حال حاضر آرین ماه تاب مالک ۲۵۲۰ مگا وات برق است که سهم کرمان ۵۶۵ مگا وات می شود . بر همین اساس ناو کرمان را محاسبه و به رقم ۴۷۱۰ تومن رسیم که قیمت فعلی معادل ۷۵ درصد ناو می باشد . بنابراین قیمت فعلی سهام کرمان متکی به دارایی بوده تا سودآوری .طبق برآورد ما کرمان می تواند در سال ۹۹ تا ۱۰۰ هر سهم سود بسازد .(یعنی پی ئی ۳۵ مرتبه) .ابتدای سال ۹۸ تا کنون سهام کرمان ۶ برابر شد یعنی بازدهی ۵۰۰ درصد داشته که این بازدهی بیشتر بدلیل تغییرات دلار و سود فروش دارایی های ثابت و از همه مهم تر رقابت بر ترکیب هیات مدیره بوده است . در مجموع بنظر می رسد متغییر های بازی در سهام کرمان نسبت به قبل ضعیف تر شدند بنابراین با توجه به بنیاد شرکت قیمت های فعلی متعادل بوده و توصیه ای به خرید و فروش نیست . اما سرمایه گذاری با نسبت های کمتر ناو ( محدوده ۵۰ درصد) با نگاه بلندمدت جذاب تر است.

با توجه به اینکه کرمان مالک ۲۲.۲ درصد ماه تاب گستر می باشد بنابراین سهم کرمان از ۱۰۰۰ میلیون یورو حدودا ۲۲۲ میلیون یورو می باشد که با یوروی ۱۲ هزار تومنی برابر می شود با 👈👈 ۲۶۶۴ میلیارد تومن که با کسر ۱۴۴ میلیارد تومن ارزش تمام شده سرمایه گذاری به مازاد ۲۵۲۰ میلیارد تومن می رسیم.
👌نکته مهم در ارزیابی ناو آرین ماه تاب گستر این بود که صرفا بدهی های ارزی محاسبه و از بدهی های ریالی صرف نظر شد ( ارزیابی خوشبینانه).


نام شما *
ایمیل * (نمایش داده نمی شود)
سایت شما

copyright © 2021 , Kermaniec.IR